ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه رده‌بندی/رده‌بندی اشخاص/بایگانی۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Archive
بایگانی‌ها

در ویكی‌پدیای فارسی، برخی از رده‌های مربوط به رده‌بندی اشخاص، به صورت مشاهیر فلان‌جا ایجاد شده است (مانند رده:مشاهیر ایران) و برخی دیگر به‌صورت فلان‌جاییان (مانند رده:تهرانیان). برای يكدست شدن رده بندی شخصیت‌ها، بهتر است كه تنها یک رویه اتخاذ شود. در این مورد برخي از دوستان نظراتشان را به‌طور مفصل در بحث ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه رده‌بندی#ترجمه رده‌ها/اشخاص ارایه كرده‌اند كه خلاصه‌ای از آنها در زير قسمت نظرات آمده است. برای اتخاذ رویه‌ای يكسان تصمیم به رای‌گیری از كاربران شد.

سه پیشنهاد دیگر نیز به عنوان پیشنهاد چهارم در تاریخ ۱۳:۳۱, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC) به این دسته ‌پیشنهاد‌ها افزوده‌شد.

شما برای رای دادن، نام خود را در زير يكی از سه پيشنهاد زیر (با استفاده از ~~~~) امضا نمایید. همچنین می‌توانید نظرتان را در بخش نظرات به‌صورت خلاصه و مفید درج كنید.


پیشنهاد اول: مشاهیر فلان‌جا مانند رده:مشاهیر ایران[ویرایش]

  1. جام زهر رانوشیدیم. مثل این که همین بهتر است و اگر به هم نظری نرسیم هم‌چنین چیزی به جای فلان‌جاییان سبب می‌شود که بعدا اگر نظر دیگری بود باربات راحت‌تر بتوانیم همه را یک‌جا منتقل کنیم. همچنین فکر می‌کنم برای بی‌طرفی بهتر است دست به دامن نظریه الگوی بیان معنی کلمه بشویم.--سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۳۷, ۱۵ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  2. --میلاد ۱۶:۰۶, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

پیشنهاد دوم: فلان‌جاییان مانند رده:ایرانیان[ویرایش]

  1. Aparhizi ۰۶:۱۹, ۱۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  2. Ghods
  3. عزيزی ۲۱:۳۵, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC) و حذف مشاهیر
  4. --رستم ۲۲:۳۶, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

پیشنهاد سوم: شخصیت‌های فلان‌جا مانند رده:شخصیت‌های ایران[ویرایش]

  1. مرتضا
  2. نوید
  3. --سروش ☺گفت‌وگو ۲۰:۳۶, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC) به شرط آن که از الگوی توضیح نام استفاده‌شود موافقم. چون این نام نیز تهی از جانب‌داری نیست.


پیشنهاد چهارم: ... از فلان‌جا[ویرایش]

موارد زیر ایراد جانبداری ندارند و نیاز به ساخت صفت نیز ندارند.

اشخاصی از فلان‌جا[ویرایش]

  1. --سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۳۱, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

85.185.22.132 ۱۰:۱۹, ۱ آوریل ۲۰۰۷ (UTC)

افرادی از فلان‌جا[ویرایش]

  1. --سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۳۱, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
  2. مرتضا ۲۰:۲۴, ۲ آوریل ۲۰۰۷ (UTC)

مردمی از فلان‌جا[ویرایش]

  1. --سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۳۱, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

اهالی فلان‌جا[ویرایش]

  1. --سروش ☺گفت‌وگو ۱۵:۲۷, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

نظرات[ویرایش]

فکر می‌کنم رده‌بندی مشاهیر فلان‌جا بنابر راهنماهای ویکی‌پدیای انگلیسی ایراد دارد.--سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۵۶, ۶ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)

معنای کلمه مشاهیر اشاره‌ای به میزان مشهور بودن افراد ندارد و از سوی دیگر استفاده از این کلمه در رده‌بندی بسیار جا افتاده است. مرتضا ۱۶:۵۴, ۶ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)
با توجه به این که همه کسانی که در ویکی معرفی می‌شوند از مشاهیر هستند این نام‌گذاری را دچار ایراد جدی نمی‌بینیم ولی از آن‌جا که رده‌هایی چون رده:ایرانیان داریم فکر می‌کنم که بد نباشد که همه رده‌ها را همسان کنیم. --سروش ☺گفت‌وگو ۰۹:۵۵, ۷ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)


مشاهیر به نظرم می‌رسد که طرفدارانه است. پیش از این با به‌آفرید هم صحبتکی کردیم و او برخی از این مشاهیر را به فلان‌جاییان تغییر داد. در مورد جاافتادن هم بسیاری از آن‌ها پیش از این بحث (به احتمال فراوان) به همان صورت با ربات به فلان‌جاییان تبدیل شد. Aparhizi ۱۷:۵۸, ۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)


به نظرم مشاهیر طرفدارانه نمی‌آید چرا که مشهور بودن معادل سرشناس‌ بودن یا notability است که از معیارهای ویکی‌پدیا برای مقالات مربوط به اشخاص می‌باشد. مرتضا ۰۳:۱۷, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
من هم فکر کنم مشاهیر درست تر است. به نظر من شهرت لزوما جنبه مثبت ندارد. مثلا می‌توان گفت فلانی در دزدی یا دروغ شهره خاص و عام است و ... -- نوید ۰۸:۳۱, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

فکر می‌کنم بهتراست مانند ویکی‌های دیگر کار کنیم. دست کم در ویکی انگلیسی و فرانسه از واژه مشهور سود نجسته‌اند و به جای آن People from و Personnalité [۱] را به کار برده‌اند. --سروش ☺گفت‌وگو ۲۱:۳۱, ۹ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

ما الان ممكن است يک رده داشته باشيم؛ رده:مشاهیر اصفهان و يكی ديگر؛ مشاهیر استان اصفهان. با رده‌بندی اصفهانیان چطور بين اين دو تمايز قايل شويم؟ ضمنا اگر بخواهيم مثلا به جای رده:مشاهیر کهگیلویه را به اين صورت درآوريم، چه بايد كرد؟ مرتضا ۱۵:۴۴, ۱۰ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
نظر اصلی من جداتر کردن هر بیشتر رده ها از یکدیگر است.(البته در جاهائی که این جداسازی درست و اصولی باشد) با تجربه ای که کسب کردم، با این که می دونم شاید سخت باشه ولی در آخر جدا سازی هر یک زیبا تر است و با مثال مرتضا که رده مشاهیر اصفهان را با اصفهانیان جدا کرده است بیشتر موافقم. زیرا تداخل اصفهانیان باعث مشکل می شود. اما اگر تمامی افراد بر اساس سرشناسی در ویکی‌پدیا باشند، آن وقت چطور؟ شاید اگر اصل اصلی رعایت شده باشد می شود همه را اصفانیان کرد (مثلا). Ghods ۰۸:۰۷, ۱۳ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
من با مشاهیر مخالفم، چون فکر می‌کنم که در فارسی امروز که بین خودمان متداول است، مشاهیر با معنای مثبت بیشتر کاربرد دارد تا منفی. من با شنیدن این که «شهرام جزایری» از مشاهیر ایران است، مشکل دارم، اما می‌پذیرم که در ردهٔ «ایرانیان» یا «مردمان ایران» قرار بگیرد. شما نظرتان راجع به «مردمان فلان‌جا» چیست؟ ▬ حجت/ب ۱۷:۰۷, ۱۳ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
حجت عزیز كلمه مردمان ایراد دستوری دارد چون مردم، در درون خود معنای جمع دارد و نمی‌توان آن را جمع بست. اما مردم فلان‌‌جا اين ایراد را ندارد؛ هر چند كه من با آن هم مخالفم چون مفهوم سرشناسی را منتقل نمی‌كند. اما به نظرم می‌توان آن را به عنوان پيشنهاد چهارم در بالا مطرح كرد رای‌گیری نمود. فقط يک سوال برای من پیش آمده، آن هم این كه چرا كسی رای نمی‌دهد؟ مرتضا ۰۴:۰۲, ۱۴ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
متاسفانه هنوز هیچ یک از اعضای پروژه رای نداده است. به نظر من که گه‌گاه حث‌های این پروژه می‌خواندم، بین اعضا اجماعی وجود ندارد و هنوز مشغول ارائه نظرات مختلف هستند و فکر کنم تا موقعی که اعضای پروژه شروع به رای‌دادن نکنند کسی نیز رای نمی‌دهد. مازیار پری‌زاده ۰۶:۳۹, ۱۴ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

هنوز برای من قضیه به طور کامل روشن نشده است. من ۲ مورد را مشترکا خوب می دانستم. Ghods ۱۶:۳۳, ۱۴ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

بله همان گونه که می‌فرمایید هم نظری وجود ندارد و این صفحه‌ها برای ایجاد هماهنگی و هم‌گون کردن رده‌ها پدید آمده‌است تا رده‌ها این اندازه بی‌نظم نباشد و تا این اندازه رده‌های موازی نداشته باشیم.
به نظر من شخصیت‌ها نیز مانند مشاهیر تنها دربردارنده دیدگاه مثبت است و از این رو هنوز چالش بی‌طرفی پابرجاست. از سوی دیگر با این که با فلان‌جاییان تا اندازه‌ای موافقم ولی چالش صفت ساختن از فلان‌جا(که مرتضا هم به آن اشاره کرد) و هم‌چنین دشواری بیشتر برای تغییر و شناسایی با ربات‌ها و چندتا ایراد دیگر سبب می‌شود که عطایش را به لقایش ببخشیم و از مواردی که نیاز به ساخت صفت ندارند سود جوییم. که این موارد عبارتند از«افراد...»، «اشخاص...»، «مردم...»، «شخصیت‌ها...»، «مشاهیر...»، «سرشناسان» (این‌ها مواردی بودند که گفته‌شده و به ذهن می‌رسند. هرچند که مواردی چون «بومیان...» و «اهالی...» هم هستند.)

نظرمن: من با افراد فلان جا و اشخاص فلان جا مخالفم چون نیاز به ساخت صفت از فلان جا دارد تا معنی دهد. با مردم مخالفم نه چون که سرشناسی رانمی‌رساند چون هر که در ویکی‌پدیا آمده باید سرشناس می‌بوده باشد و نیاز به توضیح مکررات نیست و در ویکی‌های دیگر(انگلیسی و فرانسه) هم از سرشناسی سخنی به میان نیامده‌است. مشکل رده مردم فلان‌جا این است که باید در این رده نوشتارهایی چون «آداب مردم فلان جا» ، «زبان مردم...»، «تاریخ....» و چون این‌ها آمده باشد نه مردم سرشناسشان. هرچه از جانبداری درباره مشاهیر گفتیم درباره «شخصیت‌ها» و فکر می‌کنم «سرشناسان» نیز صادق است. ولی شخصیت‌ها و سرشناسان هریک ایرادی کوچک دارند. شخصیت‌ها کم‌تر جست‌وجو می‌شود و چون در ویکی با نیم‌فاصله می‌نویسیم فکر می‌کنم گوگل آن را شخصیتها در نظر می‌گیرد و در نتیجه‌‌ها کم‌تر ظاهر می‌شود.(آن‌گونه که در جست‌وجویش این را برای «ایرانی» «ایرانی‌ها» و«ایرانی ها» آزمودم و دومی چند درجه از بزرگی نتایج کمتر داشت و موارد به صورت «ایرانیها» را در بر می‌گرفت.) خوب از این که بگذریم می رسیم به «سرشناسان فلان جا» که باز خود مشکل سرشناسی دارد.( یعنی ملت کمتر می‌جستندش.) دو مورد دیگر که می‌ماند «بومیان» و «اهالی» است که مورد دومی یعنی «اهالی» به دلم بیشتر می‌چسبد.(هرچند تا اندازه‌ای مشکل «مردم» را دارد و تا اندازه‌ای مشکل جمع مکسر و میزان فراوانی در جست‌وجو.) پس به این نتیجه رسیدم که بگویم دوستان چاره‌ای ندارم جزاین که جام زهر را بنوشم و بگویم همان «مشاهیر» از دیگران بهتر بود و باید یک الگو درست کنیم که بگوید: بازدیدکننده گرامی منظوراز مشاهیر تنها خوب‌ها نیست. اصلا ما که باشیم که دراین باره‌ها نظر بدهیم این افراد تنها نامشان در دانشنامه ثبت‌شدنی بوده‌است. خوب و بدش با نظر خودتان. --سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۳۷, ۱۵ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

یک‌دستی لزوما به معنای مشابهت همه رده‌ها نیست. ما می‌گوییم ری‌شهریان به جای رییان، یا سارویان به جای ساریان. ضمن این که می‌توانیم برای معدود استثناءهای موجود هم از اهالی استفاده کنیم. مشاهیر که من همچنان فکر می‌کنم مشکل بی‌طرفی دارد. فکرش را بکنید مثلا این را بگوییم مشاهیر تهران!Aparhizi ۰۶:۲۸, ۱۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
من با مشاهیر به این علت که مفهوم مثبت ندارد مخالف نیستم، ولی فکر میکنم مشاهیر در بیان مفهوم مشکل دارد. اینجا صحبت‌ها بر سر محل است. ولی به نظر من وقتی موضوع یک واقعیت باشد باید موضوع بازتر شود. مثلا انقلاب ۵۷، مشاهیر ۵۷ که مفهوم نیست حالا اگر بخواهد ریزتر تقسیم‌بندی شود که با هیچ‌کدام از مشاهیر و انقلابیون نمی‌شود فکر کنم. ولی می‌توانیم داشته باشیم برای مثال شخصیت‌های کلیدی انقلاب و یا شخصیت‌های مخالف انقلاب و ... . -- نوید ۰۷:۳۵, ۱۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
خوب مگر فلان جاییان همین ایراد راندارد.--سروش ☺گفت‌وگو ۱۵:۲۷, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
با نظر به سخن مرتضا در بحث ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه رده‌بندی/جمع‌بستن در نام رده‌ها، چند نمونه موضوع فارسی و انگلیسی در گوگل جستم و چنانکه مرتضا گفته بود نتیجه‌ای از رده‌ها ندیدم. از این رو تفاوتی در به‌کاربردن یا نبردن فاصله مجازی در نام رده‌ها نیست.(آن‌چه از آمدن نام رده‌ها در نتایج جست‌وجو در ذهنم بود از آن رو بود که گاه از ابزار ویژه‌ای که تنها در ویکی‌پدیا به وسیله گوگل می‌جوید؛ بهره می‌گرفتم. همچنین با رده فلان‌جاییان به دلیل مشکلاتی که سر ساختن صفت خواهد بود و نبود هماهنگی به گونه‌ای که اگر رده‌ها با ربات قابل ردیابی و انتقال باشند به شدت مخالفم.--سروش ☺گفت‌وگو ۲۰:۳۶, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

موافق حذف «مشاهیر هستم.» ساده‌گی همیشه زیباتر و مفیدتر و کارآمدتر است. ، به‌تر است نوشته شود:(هلندی‌ها، قمی‌ها، افغان‌ها، ایرانی‌ها،...) در موارد که نام محل به «ی» ختم می‌شود مانند: «ری» و «ساری» که اهالی‌شان را «رازی» و «ساروی» می‌خوانند هم می‌توان از جمع‌بستن با «ها» استفاده کرد مانند: رازی‌ها، ساروی‌ها ‍عزيزی ۲۱:۴۲, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

به نظر من با همه مباحثات «مشاهیر» هنوز مناسبتر از بقیه گزینه هاست. حداقل در مواردی که «فلان جاییان» سابقه ندارد (توکیو). یکدست کردن ممکن است به صلاح نباشد. می شود در مورد کشورها همان «فلان جاییان» را استفاده کرد و در مورد شهرها «مشاهیر فلان جا» و در مورد مناطق هر طور مصطلح تر است. (خراسانیان و مشاهیر کالیفرنیا). بار مثبت کلمه مشاهیر هم به نظرم خیلی مهم نیست... میلاد ۱۵:۵۲, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
در مورد «اهالی فلان جا»: هر کسی اهل فقط یک جاست ولی ممکن است از مشاهیر چند جای مختلف باشد. فرانتس کافکا هم از مشاهیر چک است و هم آلمان (هست؟) ولی فقط اهل پراگ است یا جوزف کنراد با این که لهستانی است از مشاهیر بریتانیاست... میلاد ۱۶:۱۹, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
همچنین کسی را در رده اشخاص فلان‌جا و اشخاص فلان‌جایی بهمان‌جاتبار رده‌بندی می‌کنند. همان مقاله سلمان رشدی در ویکی‌پدیای انگلیسی را ببینید همین‌گونه است. معنای مثبت مشاهیر نظر من و شما نیست ویژگی زبان است و ایراد دارد. من در این باره در ویکی‌های دیگر چندی از بحث‌ها را دیده‌ام. درباره این ایراد فلان‌جاییان هم درست می‌فرمایید و یکی از موارد چهارم را پیشنهاد می‌کنیم. --سروش ☺گفت‌وگو ۱۷:۴۲, ۲۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

فعالیت بنده[ویرایش]

بنده به نوعی این پروژه را آغاز کرده‌ام، نمی دانم کارم درست بوده است یا خیر؟ بنده با توجه به رده موجود (تهرانیان و ...) اقدام به تکمیل و ساخت رده های جدید بدین صورت، پرداختم. Ghods ۱۸:۲۶, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

لطفا تا زمانی که مساله بررسی چگونگی رده‌بندی اشخاص در جریان است از رده‌بندی اشخاص پرهیز کنید تا دوباره‌کاری نشود. خواهشمندم از ادامه کار رده‌بندی در زمینه‌هایی که در حال بحث و بررسی است تا رسیدن به نتیجه بپرهیزید.--سروش ☺گفت‌وگو ۲۰:۳۶, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)


به نوعی انجام عملیات رده‌بندی برای وجود نمونه ای ازکار برای همکاران حاضر در این پروژه بود، به طور مقال برای رده فلان جائیان شما می توانید رده شیرازیان و مشهدیان را در قبال رده اصفهانیان مقایسه نمائید، دو رده اول هیچ اشتراکی با مناطق و یا استان ندارند، اما اصفهانیان (استان و شهر اسفهان) دارای اشتراک می باشند، شاید نمونه خوبی برای تفکر و نظردهی بهتر دوستان باشد، با تشکر Ghods ۰۶:۳۷, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

تغییر رای[ویرایش]

با توجه به تجربه ای که در این زمینه کسب کردم، به نظر دوم خودم رسیدم، این که رده فلان‌جائیان می تواند بهتر باشد. در مورد موارد مشترکی هم چون اصفانیان (استان و شهر) می توان چاره‌ای برای جداسازی این موارد خیلی نادر اندیشید، مثلا بنده رده متولدین استان فارس را اضافه کردم، (البته این اشتراکی نداشت :) ) مثلا می توان رده متولیدن استان اصفهان را از اصفهانیان جدا نمود. این پیشنهاد بنده است. Ghods ۲۰:۰۹, ۱۷ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

متولدین استان اصفهان را نمی‌توان اصفهانی خواند چون این مرزهای سیاسی متغیرند. مثلا خوانساز در استان اصفهان است اما خوانساری‌ها اصفهانی نیستند هیچ شباهت زبانی و فرهنگی بینشان وجود ندارد یا گلپایگانی‌ها همین‌طور. عزيزی ۰۶:۴۹, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
دقیقا به همین منظور این چنین رده هائی تکمیل گشت، تا عیوب و نواقص آن ها و هم چنین مزایای ان ها مشخص شود، هر چند گویا به کام دوستان نبوده است. در مورد این رده خدمتتان عرض کنم که بعضی از استان ها که با مراکز استان ها اشتراک نامی دارند را می توان تغییر داد، مثلا متولدین استان اصفهان و متولدین شهر اصفهان، به جای اصفهانیان. در مورد دیگر شهرها مثلا در ویرایشات رده ها اگر دقت بفرمائید برای رده شیرازیان، فردی متولد یکی از دهات اطراف استان فارس در رده شیرازیان قرار گرفته بود، خوب برای آن چنین فردی که در ده فلان زندگی می کند و مشهور است نمی توان رده فلانیان ساخت، چون شاید واحدا در آن رده قرار گیرد، پس متولید استان فارس را ساختم که در این جا هم به مشکلی بر می خوریم از این بابت که حال شیرازیان (افرادی که در شیراز متولد شده اند ) نیز یکی از زیر مجموعه های آن رده قرار می گیرد. همان طور که متولدین استان اصفهان نیز شامل متولدین شهر اصفهان نیز می باشد. Ghods ۰۷:۰۵, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
دوستان به این نکته توجه کنید که اگر در این رده‌ها تنها ملاک زاده‌شدن بود نام رده‌ها را زادگان فلان‌جا می‌گذاشتیم. برای نمونه با این که دکتر شفیعی کدکنی زاده روستایی است که اکنون و حتی زمان زاده‌شدنش بخشی از نیشابور به شمار نمی‌آمده‌است در رده مشاهیر نیشابور می‌آید. همچنین ممکن است شخصی از مشاهیر دو شهر باشد یا دو کشور برای نمونه ابوالوفای بوزجانی که در تاریخ از بوزگان نیشابور خوانده شده و در شمار مشاهیر نیشابور بوده ولی کنون بوزگان تبدیل به شهر تربت جام شده‌است مثلا افغان‌ها مولوی را از مشاهیر افغانستان می‌دانند. بنابراین تنها زاده‌شدن ملاک نیست. شاید مهم‌ترین ملاک نظر خود فرد باشد. مثلا شنیده‌ام دکتر لطفعلی زاده در مصاحبه‌ای از ایرانی‌خواندن خود پرهیز کرده‌است. گاه نیز اصلیت والدین در کجایی بودن اثرگذار است. بنابراین کجایی بودن تنها به زاده‌شدن نیست. همچنین مشاهیر شهر اصفهان خود باید در رده مشاهیر استان اصفهان قرار گیرند. این را چه خواهید کرد؟ آیا استان اصفهانیان داریم. --سروش ☺گفت‌وگو ۰۸:۴۲, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

ایرادهای رده فلان جاییان[ویرایش]

چرا با رده فلان‌جاییان به شدت مخالفم. این نوشتار را جهت گوشزد برای مشکلات رده فلان‌جاییان می‌نویسم:

  1. این رده نه تنها با موارد مشابه در ویکی‌هایی که بر روی آن کار شده مانند انگلیسی و فرانسه همخوانی ندارد بلکه صفت‌سازی از نام شهرها نیز همسان نیست.
  2. در پاسخ به آقای عزیزی که فرموده‌اند به اهالی استان اصفهان اصفهانی نمی‌گویند باید بگویم که رده شخصیت‌های اصفهان باید خود در رده شخصیت‌های استان اصفهان رده‌بندی شود. این را چه خواهید کرد.
  3. رده فلان‌جاییان رسانایی معنایی کمتری دارد و نیاز به بحث‌ها و سروصدای بیشتری خواهد بود مثلا اگر رده‌ای به نام شیرازیان درست شود بیشتر آدم را یاد خاندانی با این نام می‌اندازد.
  4. بفرمایید ببینم با شهرهایی چون اسفره یا دهلی‌نو یا بمبئی چگونه این صفت‌ها را خواهید ساخت. نیاز به داشتن استثناء بیشتر خواهد شد که هم کار ویرایشگران و هم کار جست‌وجوگران را برای دسترسی مستقیم به رده‌ها دشوارتر خواهد کرد. ربات هم که فبها.
  5. همچنین بسیاری از این نام‌ها مانند انگلیسیان ممکن است کژتابی داشته باشد که همه نیاز به بحث دارد و نیاز به توضیح در صفحه رده. چون انگلیسیان بیشتر آدم را یاد انگلیسی‌زبان‌ها می‌اندازد. همچنین روس‌ها آدم را یاد نژاد روس و روسیه‌ای‌ها نه زیباست، نه مفهوم.
  6. چرا هماهنگی نیاز نیست؟ اگر بخواهیم به رده شخصیت‌های شهر بمبئی سر بزنیم یا وجود آن را در ویکی‌پدیا بررسی کنیم، درصورت نبود هماهنگی باید چندین نام را بررسی کنیم.

شک ندارم که با این روند رده‌بندی که تنها سود آن ممکن است به‌کار نبردن نام عربی شخصیت یا مشاهیر باشد. مشکلات فراوانی به مشکلات ویکی‌پدیای فارسی افزوده خواهدشد و مقدمه‌ای خواهدشد بر هزاران صفحه بحث بی‌مورد.


باز هم یادآوری می‌کنم که با نظر به ایرادهای بالا تمام موارد پیشنهادی دیگر از فلان‌جاییان و مردم فلان‌جا بهتر است و انتخاب فلان‌جاییان به دوباره‌کاری در آینده خواهد انجامید.

به نظر من ایراد جانب‌دارانه بودن واژه مشاهیر و شخصیت‌ها را می‌توان با ساختن الگویی که درباره واژه مشاهیر توضیح دهد و افزودن آن به همه الگوهای وابسته حل کرد.

--سروش ☺گفت‌وگو ۰۸:۲۳, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

سه مورد دیگر به عنوان پیشنهاد چهارم افزودم که به نظر ایراد جانبداری نداشته و چون نیاز به ساختن صفت هم ندارند مشکلات گفته‌شده در بالا برای رده‌های فلان‌جاییان را هم ندارند. پیشنهاد می‌کنم که یکی از این سه تا انتخاب شوند.--سروش ☺گفت‌وگو ۱۳:۳۱, ۱۸ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
نکته‌ای دیگر که به یادم آمد و نیاز به یادآوری آن دیدم این است که رده‌بندی با نام‌هایی چون رده:اشخاصی از فلان‌جا ترجمه‌ای بی‌کم‌وکاست از ویکی‌های دیگر است چون در انگلیسی اسم به طور پیش‌فرض نکره است و در این ترجمه هم نکره به‌کار رفته‌است. و اشخاص به انگلیسی the Persons که درستش همان the people است می‌شود.--سروش ☺گفت‌وگو ۱۹:۳۷, ۲۱ مارس ۲۰۰۷ (UTC)
آقای پرهیزی فرموده‌اند که در موارد استثنا از اهالی فلان‌جا سود جوییم. خوب این چه کاریست که رده‌ها را نا هماهنگ کنیم برای شهرها همه‌جا از چنین نامی سود می‌جوییم و برای مشاهیر استان اصفهان هم که خودبه‌خود ناچار بودیم از همین رویه سودجوییم. ضمنا رای خود را درباره رده مشاهیر تغییر دادم چون مواردی چون اشخاصی از فلان‌جا یا اهالی فلان‌جا خیلی بهتر از موارد گفته‌شده هستند.--سروش ☺گفت‌وگو ۱۵:۲۷, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)


رده‌های زادگان فلان‌جا[ویرایش]

درباره پرسشی که درباره زادگان فلان‌جا پرسیده‌شد دیدیم بد نیست توضیحی دیگر دهیم: به مقاله سلمان‌رشدی(en:Wikipedia:Salman Rushdie) در ویکی انگلیسی نظر افکنید تا پاسخ خود را بیابید. هرچند این فرد در رده اشخاصی از بمبئی هم رده‌بندی شده‌است ولی همه‌جا آمده‌است فلان بریتانیایی. ضمنا ممکن است مادر فردی هنگام زادن وی در سفر باشد وی را در شهری ویژه بزاید که فر هیچ ربطی به آن نداشته باشد. ضمنا رده‌هایی چون زادگان فلان‌جا کم‌هوده است و تا جایی که ما در ویکی انگلیسی جستیم زادگان را بر پایه زمان رده‌بندی می‌کنند و نه مکان . شاید در آینده هم به این نتیجه برسیم که باید این رده‌ها حذف گردند و ویکی‌آلا هستند تا ویکی‌آرا. چون معمولا و به جز مثال‌هایی نادر مردم در همان‌جا که زاده‌شوند همان‌جایی هستند.

--سروش ☺گفت‌وگو ۱۵:۲۷, ۲۶ مارس ۲۰۰۷ (UTC)