ویکی‌پدیا:بیش‌رده‌بندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:بر)

رده‌بندی یک ابزار مفید برای ساده‌سازی ناوبری و مرتبط‌کردن اطلاعات مشابه است. با این وجود هر واقعیت تأییدپذیری (یا تقاطع دو یا چند واقعیت) در یک مقاله نیازمند داشتن رده نیست. برای مقاله‌های طولانی، این موضوع می‌تواند عامل بالقوهٔ ایجاد صدها رده باشد، که بیشترشان در عمل مرتبط نیستند. این کار همچنین ممکن است باعث شود یافتن ردهٔ یک مقالهٔ مشخص دشوار گردد. چنین بیش‌رده‌بندی‌ای را با نام «برفک رده» نیز می‌شناسند.

برای رفع این نگرانی‌ها، این صفحه فهرستی از رده‌ها را که عموماً باید از آن‌ها پرهیز کرد ارائه می‌دهد. برپایهٔ رهنمودهای موجود و سابقهٔ نظرخواهی‌های حذف، چنین رده‌هایی در صورت ساخته‌شدن احتمالاً حذف خواهند شد.

موضوعات نامرتبط با نام مشترک[ویرایش]

نمونه‌ها:رپرهایی که نامشان آیس است، کلیساهای نام‌گذاری‌شده به نام قدیس دانستن

از رده‌بندی بر پایهٔ نام موضوع، زمانی که مشخصه‌های موضوع را بیان نمی‌کند، یا بر پایهٔ ویژگی‌های نام به جای ویژگی‌های موضوع بپرهیزید. برای نمونه، رده‌ای برای افراد نامرتبطی که اتفاقاً نامشان «جکسون» است مفید نخواهد بود. با این وجود، اگر افراد، اشیاء، یا مکان‌ها مستقیماً به هم مرتبط باشند، رده می‌تواند مفید باشد—برای نمونه، رده‌ای که زیرمقاله‌های مرتبط با یک خانوادهٔ بخصوص جکسون را در خود جای دهد می‌تواند مفید باشد، مثلاً خانوادهٔ موسیقایی جکسون.

کوتاه و بدون پتانسیل رشد[ویرایش]

مثال: همسران اعضای بیتلز, همسران الیزابت تیلور, کشورهای سخنور به زبان کاتالون

از ساخت رده‌هایی که امکان رشد ندارند یا اعضای آنها بیش از تعداد معدودی نمی‌تواند باشد بپرهیزید و به جای ساخت این رده‌ها صفحات یا مقالات را در رده‌های بالاتر (بزرگتر) قرار دهید. به عنوان مثال تقسیم‌کردن رده:ترانه‌ها بر پایه هنرمند یا رده:پرچم‌ها بر پایه کشور به بخش‌های کوچک‌تر مجاز نیست.

این بخش دربارهٔ همهٔ رده‌های کم عضو نیست ممکن است یک رده در ابتدا اعضای کمی داشته باشد و به مرور زمان به اعضای آن افزوده شود و رشد پیدا کند مانند رده فعالیت‌های سیاسی افراد سرشناس.

مشخصه‌ها یا نقاط مشترک جزئی و نامهم[ویرایش]

نمونه‌ها:پادشاهان موقرمز، افراد کچل، مرگ‌ها بر پایهٔ سن

از رده‌بندی موضوعات بر پایهٔ مشخصه‌های نامهم یا کاملاً جنبی نسبت به سرشناسی موضوع بپرهیزید.

در مقاله‌های زندگی‌نامه رایج است که موضوع مقاله را بر پایهٔ جنبه‌هایی از شغل، اصالت و دستاوردهای اصلی‌اش رده‌بندی کنند. اما در مقابل، علاقه‌مندی‌های غذایی افراد، مکان مورد علاقهٔ تعطیلات آخر هفته‌شان و شمار خالکوبی‌هایشان، جزئی و نامهم به شمار می‌آید. چنین چیزهایی ممکن است برای گنجاندن در مقاله اطلاعات جذابی باشند، اما برای رده‌بندی مناسب نیستند. اگر مطلبی را می‌توان به سادگی از مقاله حذف کرد (بدون اینکه صدمه‌ای جدی به جامعیت مقاله وارد شود) احتمالاً مشخصه‌ای جزئی است.

توجه داشته باشید که این نوع از بیش‌رده‌بندی شامل رده‌بندی افراد بر پایهٔ حاشیه‌های جزئی مرگ افراد نیز می‌شود، مانند رده‌بندی افراد بر پایهٔ سن در زمان مرگ، مکان مرگ، یا اینکه آیا همچنان آثار چاپ‌نشده‌ای دارند یا نه. با وجود اینکه چنین رده‌هایی ممکن است برای برخی افراد جذاب باشد، اما چندان دانشنامه‌ای نیستند.

ویژگی‌های ذهنی به جای عینی[ویرایش]

نمونه‌ها: افراد چاق، بازیگران فرقه‌ای، موسیقیدانان مرموز، کانادایی‌های برجسته

صفت‌هایی که باعث شوند رده‌بندی مقاله‌ها بر پایهٔ معیارهای ذهنی انجام گیرد نباید برای نام‌گذاری و تعریف رده‌ها استفاده شود. چنین صفت‌هایی شامل:‌ مشهور، سرشناس، بزرگ و هرگونه ارجاع به اندازه (بزرگ، کوچک، کوتاه، بلند و…)، فاصله (دور، نزدیک و…)، جنبه‌های شخصیتی (زیبا، شرور، مهربان، آزمند، صادق، باهوش، پیر، محبوب، زشت، جوان و…) و دیگر موارد اینچنینی می‌گردد.

جستارهای وابسته[ویرایش]