وینی ویدز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهدی هاشمی
زادهٔ۱۳۸۲
تهران
ملیتایرانی
پیشهیوتیوبر، سلبریتی اینترنتی،
سال‌های فعالیتاز ۱۳۹۸
شناخته‌شده برای
عنوانوینی ویدز

مهدی هاشمی ملقب به وینی ویدز، یوتیوبر و شخصیت اینترنتی ایرانی است.[۱][۲][۳]


زندگی[ویرایش]

او زادهٔ آبان ماه سال ۱۳۸۲ در تهران است. نخستین‌بار، هاشمی، در سال ۱۳۹۸ بود که فعالیت بلاگری را آغاز کرد.[۲]

محتوا[ویرایش]

محتوایی که او تولید می‌کند عمدتاً کمدی و پیرامون مسائل نوجوانان است.[۴] تا فروردین ۱۴۰۳، اینستاگرام او دارای بیش از ۱ میلیون نفر دنبال‌کننده بوده است.[۴]

بلایند دیت[ویرایش]

مجموعه بلایند دیت، که از شبکه یوتیوب او پخش میشد، یک تاک شوی اینترنتی بود که در آن، افراد جوان طی یک قرار ناشناس (به انگلیسی: Blind date) باهمدیگر قرار عاشقانه می‌گذارند، بی‌آن که یکدیگر را از پیش بشناسند.[۵] در این برنامه، دو شرکت‌کننده که یکی دختر و دیگری پسر است بین پرده حائلی جدا از هم، بی آن که یکدیگر را دیده باشند مینشینند و تمام مدت تنها میتوانند صدای یکدیگر را بشنوند، در انتهای برنامه پرده هائل می‌افتد و طرفین میتوانند یکدیگر را ببینند و تصمیم بگیرند که آیا فرد دیگر را میپسندند یا خیر. این پرده از سوی ناظران به دیوار حائلی که دهه‌ها طی سیاست‌های جداسازی جنسیتی میان دختران و پسران فاصله انداخته تشبیه شده‌است.[۶] بلایند دیت در زمان انتشار چند میلیون بازدید دریافت میکرد که در جامعه یوتیوب فارسی کم نظیر است.

سبک پوشش و رفتار شرکت‌کننده‌های برنامه روزآمد و از نگاه منتقدان، خلاف به‌اصطلاح ارزش‌های حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران قلمداد گردیده‌است، همچنین ظهور رقبای جدی برای صدا و سیما که سال‌ها انحصار تولید محتوا را در دست داشت تهدید‌کننده ارزیابی گردید.[۶] این مجموعه در یک نگاه کلی به جوانانی تعمیم داده‌شده که سخنشان در تریبون‌های عمومی شنیده نشده است و سبک زندگیشان مورد تأیید اصول سنتی جمهوری اسلامی نیست.[۵]

برخورد امنیتی[ویرایش]

پس از انتشار مجموعه در فروردین ۱۴۰۳، و پس از نمایش چند قسمت از این تاک شو در شبکه یوتیوب، به تاریخ فروردین ۱۴۰۳، در اینستاگرام وینی ویدز و بلاگری دیگر به نام اشکان شادکامی[۷] که در برنامه شرکت کرده بود، مشاهده گردید که تمام پست‌ها و دیگر محتوای حساب‌هایشان حذف شده و تنها یک پست حاوی تصویر آرم فتا[۸] (یک سازمان وابسته به فراجا) که حاوی این پیام بود: «این صفحه حسب دستور مقام محترم قضایی توسط فراجا تا اطلاع ثانوی از دسترس خارج گردید.» نشان داده می‌شود.[۸][۵][۴][۹] این برخورد بابت نبود ماده قانونی برای به‌اصطلاح "پلمپ کردن" صفحات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، ظهور بحران‌های حاد نظامی درون و برون‌مرزی برای کشور و همینطور در دستورکار نبودن برخورد با چهره‌های اینترنتی در شرح وظایف سازمان فتا، بیشتر به اقدامی از جنس قدرت‌نمایی تعبیر شده‌است.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «اینستاگرام مجری «بلایند دیت» با دستور قضائی از دسترس خارج شد». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ رویداد۲۴، پایگاه خبری تحلیلی (۱۴۰۲/۱۲/۱۹–۱۴:۵۵). «وینی ویدز یوتیوبر کیست؟ | رویداد24». fa. دریافت‌شده در 2024-04-12. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. آسیا، روزنامه. «صفحه اینستاگرام «وینی ویدز» مسدود شد». روزنامه آسیا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ رویداد۲۴، پایگاه خبری تحلیلی (۱۴۰۲/۱۲/۱۹–۱۴:۵۵). «وینی ویدز یوتیوبر کیست؟ | رویداد24». fa. دریافت‌شده در 2024-04-12. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «اینستاگرام مجری «بلایند دیت» با دستور قضائی از دسترس خارج شد». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۴-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ عسکری، هومن (۲۰۲۴-۰۴-۰۹). «چرا اینستاگرامِ مجری برنامهٔ ایرانی «بلایند دیت» از دسترس خارج شد؟». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۳.
  7. صفحات اینستاگرام وینی و اشکان، دو بلاگر پرطرفدار ایرانی از دسترس خارج شد, 2024-04-08, retrieved 2024-04-13
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ آسیا، روزنامه. «صفحه اینستاگرام «وینی ویدز» مسدود شد». روزنامه آسیا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۴-۱۲.
  9. «صفحه اینستاگرام «وینی ویدز» مجری بلایند دیت به دستور مقام قضایی از دسترس خارج شد». انصاف نیوز.