واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه یک واحد عملیاتی مخفیانه[۱] نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. وظیفه این واحد برنامه‌ریزی و اجرای حملات در خارج از ایران[۲] و برضد اهداف غربی[۳] و عوامل معارضه ایرانی و ضربه زدن به منافع و حمله به شهروندان اسرائیل[۴] است. این واحد با شماره ۸۴۰ شناخته می‌شود ویک واحد کاملاً سری می‌باشد و در حال حاضر یزدان میر موسوم به «سردار باقری» رئیس این واحد می‌باشد. بخشهای عملیاتی این واحد بر طبق مناطق جغرافیایی به شرح ذیل تقسیم‌بندی شده‌اند:

علاوه بر بخشهای فوق یک بخش دیگر تحت عنوان بخش عوامل معارضه نیز در این واحد موجود می‌باشد که وظیفه آن انجام عملیات برضد عوامل معارضه در خارج از ایران است. بسیاری از فعالیتهای این واحد کشف و خنثی شده‌است. به عنوان مثال می‌توان به راه اندازی یک شبکه از تبعه‌های پاکستان در اروپا اشاره نمود که قسمت عمده ای از اعضا این باند تحت بازجویی قرار گرفته و برخی محکوم شده‌اند. این واحد مشغول به‌کارگیری ایرانیان ساکن ایالات متحده بوده وحتی تلاش نموده تا با جذب شهروندان کشور آذربایجان اقدام به انجام فعالیتهای عملیاتی و ترور[۴] بزند.

منابع[ویرایش]

  1. «نیویورک تایمز: اسرائیل به آمریکا اطلاع داد صیاد خدایی را کشته‌است». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۲-۰۵-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  2. «ارتش اسرائیل «واحد ۸۴۰ سپاه قدس» را مسئول بمب‌گذاری در مرز جولان معرفی کرد». رادیو فردا. ۲۰۲۰-۱۱-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  3. «یک سایت خبری اسپانیایی زبان، گزارشی دربارهٔ فرمانده واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه منتشر کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «واکنش‌های گسترده به کشته شدن جانشین فرمانده یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه در تهران». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۴-۰۱-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.