هونستان

مختصات: ۳۶°۳۴′۳۱″ شمالی ۵۵°۵۰′۵۳″ شرقی / ۳۶٫۵۷۵۲۸°شمالی ۵۵٫۸۴۸۰۶°شرقی / 36.57528; 55.84806
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هونستان
روستا
هونستان در ایران واقع شده
هونستان
هونستان
مختصات: ۳۶°۳۴′۳۱″ شمالی ۵۵°۵۰′۵۳″ شرقی / ۳۶٫۵۷۵۲۸°شمالی ۵۵٫۸۴۸۰۶°شرقی / 36.57528; 55.84806
کشور ایران
استاناستان سمنان
شهرستانشهرستان میامی
بخشبخش مرکزی شهرستان میامی
دهستاندهستان کلاته‌های شرقی
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۹۵۸
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

هونستان یک روستا در ایران است که در دهستان کلاته‌های شرقی واقع شده‌است.[۱] هونستان ۹۵۸ نفر جمعیت دارد.

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Hunestan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]

هونستان کلمه ای تحریف شده از ریشه یونستان است .

یونستان نام قدیم روستایی از توابع کلاته های شرقی شهرستان میامی فعلی و بخش میامی سابق .(قرینه کلاته های غربی که فعلا از توابع بسطام و شاهرود است. در تقسیمات مناطق در سیتم فرمانداری کل و استان سازی سمنان منطقه فرومد به بخش میامی اضافه شد و کلاته های غربی از میامی جدا و به بسطام ملحق گردیده است. اما آداب و رسوم و ارتباطات قومی و لهجه ای هنوز باقیست. )

سبقه تاریخی روستای هونستان فعلی یا یونستان قدیم ما به زمان ایلغار اول ترکمانان برمی گردد.

وقتی شاهان قاجار خود را از دفع حمله غارتگری و وحشتناک ترکمن ها ناتوان می بینند و شکایت ها از بیدادگری ها و ددمنشی ها و اسارت زن و بچه مردم بی دفاع منطقه شاهرود و سرحدات و میامی توسط ترکمنان به مرکز می رود. تصمیم به کوچ تعدادی از طوایف ساکن در مناطق خراسان جنوبی فعلی یعنی ترشیز یا کاشمر اونزمان به منطقه میامی و شاهرود فعلی گرفته می شود. این تصمیم عملی شده و مناطقی چون کلاته های شرقی میامی ومناطقی از پشت بسطام مانند میان آباد برای این اسکان در نظر گرفته می شود. ایلات کوچ داده شده در این مناطق ساکن شده و نسبت به حفر قنات و تقسیم بندی مراتع مورد نیاز تعلیف دامهای خود اقدام می نمایند. از این رو ریشه طوایف اسکندری در هونستان(یونستان) و میان آباد و پشت بسطام و بسطام یکی است. چرا که چند طایفه در دشت میامی برای جلوگیری از ایلغار ترکمن های حمله آورنده از دهانه کالپوش و سنگ سوراخ .ساکن شدند و چند طایفه هم در دشت بسطام برای درگیر شدن و عقب راندن ترکمانهای حمله آورنده از گردنه خوش ییلاق.

شاید اگر به خاطره های پیر مردان و پیر زنان این دو منطقه رجوع کنیم ریشه نزاع ها و درگیری های دسته جمعی دو روستای هونستان و میان آباد و ... در قدیم را در همین روحیه جنگاوری آنها باید بجوییم.لازم به توضیح است که نقشه قدیم هرکدام از کلاته های دشت میامی خود گویای قلعه دفاعی بودن و برج و بارو و درواز و دیدبانی داشتن این روستاها است. و همیشه تعدادی تفنگچی و اسب سوار آواده از خود اهالی اینم روستاها در داخل روستا آماده بوده است .(قسمتی از خاطرات پیرمردهای روستای یونستان )

به هر حال ریشه لغوی نام هونستان تحریف شده یونستان است یعنی محل زندگی یون ها و طوایفی که آخر اسم هرکدامشان (یان) و (یون) بوده. مثل اسکندریون- اسکندریان-محمدیان-قاسمیان-تیموریان یا تیموریون و........