هوسپ هوانسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هوسپ هوانسیان
زاده۱۲۶۰
۱۸۸۱
تبریز، ایران
درگذشته۱۳۵۴
۱۳۷۵
تهران،
نام(های) دیگرهـ. اِلمار
ک. گل آقا
علم دار
فارو-فو-فیلیپ
پیشهنویسنده و روزنامه‌نگار

هوسپ هوانسیان (; انگلیسی: Hovsep Hovhanesian) با نام ادبی هـ. اِلمار روزنامه‌نگار و نویسنده ارمنی‌تبار اهل ایران بود. سردبیری نشریه‌های آراوُد (صبح) و آرشالویس (سپیده) را در تبریز عهده دارد بود و از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷ نیز سردبیر نشریه آلیک بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

در سال ۱۲۶۰ خورشیدی (۱۸۸۱ میلادی) در تبریز به دنیا آمد. وی شرکت فعالی در نهضت مشروطیت ایران داشت و سمت سردبیری «آراوود» (صبح) و «آرشالویس» (سپیده) به عهده داشته‌است.

هوسپ هوانسیان از سال ۱۳۲۷ – ۱۳۲۴ (۱۹۴۸–۱۹۴۵م) که دوران سختی برای سردبیری روزنامه آلیک بود، سردبیر آن روزنامه بوده‌است و «کتاب یپرم» را در رابطه با زندگی و فعالیت یپرم خان تألیف و منتشر نموده‌است. وی مورد مشورت یپرم خان بود و پس از مرگ وی وصی او در امور شخصیش بود.

هفته نامه خبری سیاسی آروات (صبح) از سال ۱۳۲۷ ه‍.ق در دوران احمدشاه قاجار توسط هوسپ هوانسیان منتشر شد.

هوسپ هوانسیان در سال ۱۳۵۴ خورشیدی (۱۹۷۵ میلادی) در تهران درگذشت.

خاطرات وی در دو جلد به چاپ رسیده‌است.

منابع[ویرایش]

  • لازاریان، ژانت دیگرانوهی (۱۳۸۲). دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • هاروتونیان، ادوارد (۱۳۹۵). «یپرم نخستین شرح حال تفصیلی چهرهٔ برجستهٔ انقلاب مشروطه». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال بیستم (۷۸). دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸.
  • مانوکیان، آرپی (۱۳۸۷). «آراوُد در گذر زمان». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال دوازدهم (۴۵). دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸.
  • «نمایش موارد بر اساس برچسب: هوسپ هوانسیان - تهران نامه». دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸.
  • مانوکیان، آرپی (۱۳۸۹). «مطبوعات ارمنی زبان تبریز» (PDF). پیام بهارستان. دوم (۷): ۱۱۶–۱۰۵. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸.
  • «بررسی نشریات ارمنی‌زبان منتشر شده در تبریز». فرهیختگان آنلاین. ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸.
  • مافی، عباس (۱۳۹۳). «نام‌های مستعار نویسندگان و شاعران معاصر ایران». مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸.