نقض حقوق زنان در افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نقض حقوق زنان در افغانستان[۱][۲] به ویژه در هر دو دورهٔ حکومت اسلامی طالبان[۳] از مسائلی است که بارها از طرف رسانه‌ها و سازمان‌های گوناگون مطرح شده‌است.[۴][۵]

نگاهی به برخی از مهم‌ترین نقض حقوق زنان در قانون‌های امارت اسلامی[ویرایش]

بانوان افغانستانی به ویژه در دوره حکومت طالبان از حقوق برابر با مردان، برخوردار نیستند؛ نابرابری‌هایی همچون:

  1. ملزم بودن حجاب اجباری اسلامی
  2. برابر بودن گواهی دادن دو زن با یک مرد در دادگاه
  3. ممنوعیت خروج از کشور بدون اجازهٔ شوهر
  4. نصف بودن دیه زن نسبت به مرد
  5. نصف بودن سهم ارث زن نسبت به مرد
  6. اجازهٔ نداشتن ورود به ورزشگاه
  7. ممنوعیت تحصیل در دانشگاه[۶]
  8. ممنوعیت سقط جنین
  9. ممنوعیت آوازخوانی
  10. ممنوعیت یا تبعیض جنسیتی در تحصیل و کار
  11. منع از کار در سازمان‌ها و نهادهای غیر حکومتی[۷]
  12. منع از سفر تحصیلی[۸]

همچنین، منع آموزش دختران، بستن مراکز آموزشی، ورزشگاه‌ها، حمام‌ها و پارک‌های تفریحی بر روی زنان و دختران، منع سفر بدون محرم، ...، از محدودیت‌های عمدهٔ طالبان بر ضد زنان افغانستان است.[۷]

اعتراضات به نقض حقوق بانوان[ویرایش]

  • برخی از فعالان حقوق زن افغانستان، جامعه جهانی در برابر نقض حقوق بشر در افغانستان مسئول دانستند.[۹]
  • دیدبان حقوق بشر خواستار فشار بیشتر جهان بر طالبان شد.[۱۰]
  • مولوده توانا، یکی از مدافعان حقوق زن، به صدای آمریکا گفت که ایالات متحده و حامیانش، در یک شرایط بسیار بد، افغانستان را به یک گروه «تروریستی» تحویل دادند و از همین‌رو آنچه این کشور از رهگذر نقض حقوق بشری شاهد است، آن‌ها مسئولند.[۱۱]
  • رشیده مانجو، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که به دلایلی بسیار، زنان افغانستان هنوز در موارد زیادی به حقوقشان دسترسی ندارند و خشونت‌ها بر ضد آنان ادامه داشته‌است.[۱۲]

اعتراضات بانوان به حجاب اجباری اسلامی افغانستان[ویرایش]

نقض حقوق[ویرایش]

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده که رفتار مقام‌های حکومت طالبان با بانوان افغانستان، «جنایت علیه بشریت» است و به همین دلیل، خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد.[۱۳]

ممنوعیت از جهت تحصیل در دبیرستان و دانشگاه[ویرایش]

بر پایه قانون اسلامی طالبان، دختران افغانستانی در مقاطع بالاتر از کلاس ششم[۱۴] به ویژه در دانشگاه نمی‌توانند دانش بیاموزند[۱۵] و حتی ار سفر تحصیلی به خارج از کشور هم منع می‌شوند.[۱۶]

منع از کار[ویرایش]

حکومت اسلامی طالبان، کار کردن زنان و دختران در نهادهای خصوصی را ممنوع کرد.[۱۷]

نقض حقوق زنان افغانی از جهت باروری[ویرایش]

زندان و تبعید[ویرایش]

شکنجه و تجاوز جنسی[ویرایش]

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، زنانی که به سیاست‌های حکومت اسلامی طالبان در نقض حقوق بانوان اعتراض می‌کنند (مثل مردان معترض) بازداشت شده و در مواردی هم شکنجه شده‌اند.[۱۸]

کشتار[ویرایش]

  • برخی از یافته‌های گزارشگر ویژه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که انواع مختلف خشونت بر ضد زنان و دختران، هم در زندگی شخصی و هم اجتماعی‌شان وجود دارد؛ همچون: خشونت مردان بر ضد زنان، ازدواج اجباری، کشتار هدفمند زنان، آزار جنسی آنان…[۱۹]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سازمان ملل: نقض حقوق زنان در افغانستان همچنان ادامه دارد». BBC News فارسی. ۲۰۱۴-۱۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  2. «بایگانی‌های نقض حقوق زنان». اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  3. «نقض حقوق زنان توسط طالبان – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۱». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  4. «نقض حقوق زنان توسط طالبان – DW – ۱۴۰۱/۱۰/۱». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  5. «ادامه محدودیت‌ها برای زنان افغان؛ «طالبان ما را زنده‌به‌گور کردند»». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 96 (کمک)
  6. «ثبت نام دختران برای ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ در افغانستان ممنوع شد». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «فعالان حقوق زن: جامعه جهانی مسوول نقض حقوق بشری در افغانستان است». صدای امریکا. ۲۰۲۳-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  8. روز، اطلاعات (۲۰۲۳-۰۸-۲۳). ««طالبان به ۱۰۰ دانشجوی دختر اجازهٔ سفر تحصیلی به دبی را نداده‌اند»». اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  9. «فعالان حقوق زن: جامعه جهانی مسوول نقض حقوق بشری در افغانستان است». صدای امریکا. ۲۰۲۳-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  10. rosa (۲۰۲۳-۰۸-۲۶). «نقض حقوق زنان در افغانستان؛ دیدبان حقوق بشر خواستار فشار بیشتر جهان بر طالبان شد». اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  11. «فعالان حقوق زن: جامعه جهانی مسوول نقض حقوق بشری در افغانستان است». صدای امریکا. ۲۰۲۳-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  12. «سازمان ملل: نقض حقوق زنان در افغانستان همچنان ادامه دارد». BBC News فارسی. ۲۰۱۴-۱۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  13. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۹-۰۸). «دیده‌بان حقوق بشر: اقدامات طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  14. رادیوفردا (۲۰۲۳-۰۸-۱۶). «سخنگوی طالبان: حکومت ما ابدی است و ممنوعیت تحصیل دختران در مقاطع بالا هم باقی خواهد ماند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  15. «ثبت نام دختران برای ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ در افغانستان ممنوع شد». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  16. rosa (۲۰۲۳-۰۸-۲۶). «نقض حقوق زنان در افغانستان؛ دیدبان حقوق بشر خواستار فشار بیشتر جهان بر طالبان شد». اطلاعات روز. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  17. «ادامه محدودیت‌ها برای زنان افغان؛ «طالبان ما را زنده‌به‌گور کردند»». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۰۱-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 96 (کمک)
  18. فردا، رادیو (۲۰۲۳-۰۹-۰۸). «دیده‌بان حقوق بشر: اقدامات طالبان علیه زنان افغانستان «جنایت علیه بشریت» است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.
  19. «سازمان ملل: نقض حقوق زنان در افغانستان همچنان ادامه دارد». BBC News فارسی. ۲۰۱۴-۱۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۴.