نادیه العلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نادیه العلی
نام اصلی
نادیه صادق العلی
زاده۲ دسامبر ۱۹۶۶
آلمان
محل زندگیلندن

نادیه صادق العلی (به عربی: نادیه صادق العلی)، (۲ دسامبر ۱۹۶۶ در آلمان -) نویسنده و پژوهشگر عراقی-آلمانی است. او بیش از هر چیز به دلیل نگارش کتاب زنان عراقی: داستان‌های ناگفته از ۱۹۴۸ تاکنون شناخته شده‌است.[۱]

زندگی[ویرایش]

نادیه صادق العلی در سال ۱۹۶۶ در آلمان از پدری عراقی و مادری آلمانی به دنیا آمده‌است. او به مدت چندین سال در مصر زندگی کرده و از فعالان جنبش زنان مصر بوده‌است. نادیه العلی دوران کارشناسی خود را در دانشگاه آریزونا و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه قاهره گذرانده و در سال ۱۹۹۸ از گروه انسان‌شناسی دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (سواس) دانشگاه لندن مدرک دکترا دریافت کرده‌است.[۲] العلی همچنین استاد مطالعات جنسیت در مرکز مطالعات جنسیت در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (سواس) و در این مرکز صاحب کرسی است. او همچنین رئیس انجمن مطالعات زنان خاورمیانه و عضو کالکتیو مرور فمینیستی است.[۲]

نادیه العلی در کنار فعالیت آکادمیک به عنوان کنشگر سیاسی به ایفای نقش پرداخته[۳] و در سال ۲۰۰۰ سازمانی را به نام باهم عمل کنید[۴]که در برگیرنده فعالیت زنان در عراق است را تأسیس کرده‌است[۵][۶][۷] این سازمان به عراقی‌های بریتانیا مرتبط است.[۸] او همچنین عضو شاخهٔ زنان سیاهپوش در لندن است که یک شبکه‌ای جهانی از زنانی است که با خشونت مخالفت می‌ورزند که شرق آمریکا را نیز در بر می‌گیرد و دایره فعالیتشان از جنوب نیویورک تا شمال می‌سی‌سی‌پی، جورجیا و آلاباما امتداد می‌یابد و به فولکلور یا حوزه فرهنگی آپالاشیا موسوم می‌باشد.[۷]

نادیه العلی به همراه نیکولا پرات کتابی با عنوان کدام نوع از آزادسازی؟ زنان و اشغال عراق را به نگارش درآورده‌است. بسیاری از آثار وی زندگی زنان عراقی و مبارزات دهه‌های اخیر را بازمی‌نمایانند و به آرا و نظرات آن‌ها در خلال اشغال عراق توسط آمریکا را بازتاب می‌دهد.[۹][۱۰]

آثار[ویرایش]

برخی از آثار نادیه العلی به شرح زیر است:

  • زنان عراقی: داستان‌های ناگفته از ۱۹۴۸ تا کنون، ۲۰۰۷
  • رهیافت‌های تازه به مهاجرت، ۲۰۰۲
  • سکولاریسم و دولت در خاورمیانه: جنبش‌های زنان مصر، ۲۰۰۰
  • نگارش جنسیتی/نگارش جنسیت: بازنمایی زنان در برگزیده‌ای از ادبیات مدرن مصر، ۱۹۹۴[۱۱]
  • کدام نوع از آزادسازی؟ زنان و اشغال عراق، (به همراه نیکولا پرات)، ۲۰۰۹

منابع[ویرایش]

  1. خلیلی، لاله. ۲۰۰۸. تاریخ(های) زنان عراقی (به انگلیسی)، در ژورنال اروپایی مطالعات زنان، دورۀ ۱۵، شمارۀ ۱، انتشار در ۱ فوریۀ ۲۰۰۸، صص ۴۴-۴۱؛ بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ انستیتو واتسون برای امور بین‌المللی و عمومی، دانشگاه براون: بیوگرافی و سوابق نادیه العلی (به انگلیسی)؛ بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  3. Nadje Sadig Al-Ali (May 2007). "Iraq's women under pressure". Le Monde Deplomatique. Retrieved 22 July 2010.
  4. «Act Together - Legal Advise for Women». Act Together (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۷.
  5. انستیتوی مطالعات آسیایی و آسیایی‌های آمریکا: فهرست برخی از همکاران خارجی و بیوگرافی مختصر آن‌ها: نادیه صادق العلی (به انگلیسی)؛ بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  6. کالج هاروارد: سایه‌های اشغال: عراق پس از ۱۰ سال (به انگلیسی)، ۲۹ مارس ۲۰۱۳؛ بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ لانگباتم، کارول. ۲۰۰۸. مروری بر کتاب زنان عراق: داستان‌های ناگفته از ۱۹۴۸ تا کنون (به انگلیسی)، در مجلۀ صلح، درگیری و توسعه، شمارۀ ۱۲، مه ۲۰۰۸؛ بایگانی‌شده در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  8. باهم عمل کنید: دربارۀ سازمان (به انگلیسی)؛ بایگانی‌شده در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  9. کلی، توبیاس. ۲۰۰۹. تاریخ آلترناتیو عراق مدرن (به انگلیسی)، در مطالعات سرزمین مقدس، شمارۀ ۸، انتشارات دانشگاه ادینبورگ، صص ۱۳۰-۱۲۸؛ بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  10. هنری هالیدی، مهری. ۲۰۰۹. مروری بر کتاب زنان عراقی: داستان‌های ناگفته از ۱۹۴۸ تا کنون (به انگلیسی)، در جنسیت و توسعه، دورۀ ۱۶، شمارۀ ۱، انتشارات دانشگاه ادینبورگ، صص ۲۱۸-۲۱۶؛ بازدید در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  11. "Professor Nadje Al-Ali | Staff | SOAS University of London". www.soas.ac.uk. Retrieved 2016-11-26.