موزه سنگ و گوهر جهان‌بین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه سنگ و گوهر جهانبین
Map
بنیان‌گذاری۱۳۹۰
مکاناستان مرکزی، اراک، شهرک شهید بهشتی فاز ۲، کوچه خرداد ۷
گونهسنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی
مجموعه+۳۵۰
مدیرعلی غفاری
وبگاه

موزه سنگ و گوهر جهان‌بین در سال ۱۳۹۰ توسط علی غفاری، مجموعه دار و هنرمند تراش سنگ های قیمتی در شهر اراک تأسیس شده‌است.[۱][۲]

علی غفاری برنده نشان اصالت جهانی از سوی سازمان جهانی یونسکو و دارنده نشان بین المللی شورای جهانی صنایع دستی بوده و برنده 4 نشان ملی مرغوبیت در تولید آثار هنری می باشد.

این مجموعه حاصل بیش از 20 سال تلاش مستمر در زمینه تحقیق و گردآوری نمونه های مرغوب از کانی های ایران و جهان می باشد و فرصتی برای علاقه مندان و محققان این رشته فراهم آورده تا مجموعه وسیعی از کانی ها و گوهرسنگ ها را به همراه آثار تراش خورده از آن ها، از نزدیک مشاهده نمایند.[۳] [۴]

این موزه علاوه بر سالن نمایش کانی‌ها، سنگ‌ها و گوهرهای تراش‌خورده، مجهز به آزمایشگاه تخصصی کانی‌شناسی و گوهرشناسی و کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است.[۱]

آموزشگاه موزه جهان بین در طی سال های فعالیت خود، فرصت هایی را جهت آموزش علاقه مندان به هنرصنعت گوهرشناسی و گوهرتراشی فراهم ساخته و همچنان نیز در جهت کارآفرینی و تربیت نیروهای جوان در این رشته گام برمی دارد.

آزمایشگاه تخصصی گوهرشناسی موزه جهان بین در زمینه شناسایی و تعیین هویت و اصالت سنگ های قیمتی، کانی ها و شهاب سنگ ها و صدور شناسنامه برای آن ها، فعال است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

تور مجازی بایگانی‌شده در ۲۶ اوت ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine

موزه سنگ و گوهر در اراک / عکس

پانویس[ویرایش]

  1. «نخستین موزه سنگ و گوهر اراک افتتاح شد». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در ۲۶ آذر ۱۳۹۸.
  2. «موزه سنگ و گوهر اراک افتتاح شد». خبرگزاری میراث آریا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۶ آذر ۱۳۹۸.
  3. «موزه سنگ و گوهر در اراک». خبرگزاری ایرنا. دریافت‌شده در ۲۶ آذر ۱۳۹۸.
  4. «موزه سنگ و گوهر اراک». اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۶ آذر ۱۳۹۸.