منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از منطقه آزاد کیش)

منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش یکی از مناطق هفتگانه آزاد ایران است که در استان هرمزگان قرار دارد. منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندرابی، فارور بزرگ و فارور کوچک است و اداره امور آن برعهده سازمانی است که مسئولیت‌هایش از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور تهیه و تصویب شده‌است.[۱]خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب تمام کنندهٔ </ref> بدون برچسب <ref> ().

سازمان‌منطقه ازاد کیش دارای سه شرکت زیرمجموعه میباشد.

۱. شرکت عمران آب و‌خدمات کیش

مدیرعامل: محسن نظرپور

معاون اداری و‌مالی: [۱] محمد علی یارتبار

۲. شرکت سرمایه گذاری کیش

۳. شرکت گمرک و‌فرودگاههای کیش

حمل‌ونقل[ویرایش]

منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش در فاصله ۱۸ کیلومتری ساحل جنوبی ایران (۳۰۰ کیلومتری غرب بندرعباس) قرار گرفته و راه اصلی ارتباطی آن با داخل و خارج از کشور از مسیر هوایی است. فرودگاه بین‌المللی کیش یکی از فرودگاه‌های مجهز کشور بوده و روزانه علاوه بر پروازهای داخلی هواپیماهای زیادی مسافران ایرانی و خارجی را از این جزیره به مقصد کشورهای دور و نزدیک خارج یا از کشورهای دیگر به این جزیره وارد می‌کنند.[۲]

علاوه بر آن از بندرگاه کیش نیز روزانه کشتی‌های متعددی به سه مقصد بندر چارک، بندر آفتاب و بندرلنگه دررفت‌وآمد هستند.[۳] یکی از راههای سفر به جزیره کیش، سفر با خودرو شخصی است اما در کنار پرداخت هزینه سوختی که باید متحمل شوید این موضوع را نیز باید در نظر داشت باشید که برای ورود خودرو خود به کیش نیاز است که با لنج آن را وارد جزیره کنید. در واقع همه این مشکلات باعث شده که بیشتر مسافری که به این جزیره سفر می کنند پس از مستقر شدن از خدمات کرایه خودرو در کیش استفاده کنند. استفاده از ماشین های اجاره ای این امکان را به شما می دهد تا با هزینه ی کمتری برای هر تعداد روزی که می خواهید خودروی مورد نظر خود را اجاره کنید.

تاریخچه[ویرایش]

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لایحه واردات کالا با استفاده از معافیت گمرکی به جزیره کیش در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۵۸ به تصویب شورای انقلاب رسید و در نهایت در سال ۱۳۶۸ براساس تبصره ۱۹ قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری نماید.

چگونگی اداره این مناطق در ۷ شهریور ۱۳۷۲ به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۷۲ مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.[۱][۲][۴][۵]

محدوده منطقه آزاد کیش[ویرایش]

منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، [[جزیره هند

جمعیت[ویرایش]

جمعیت جزیره کیش، بر پایهٔ سرشماری همگانی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، برابر با ۴۱۲۵۸ نفر بوده‌است که عمدتاً در شهر کیش ساکن هستند. براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت جزیره هندرابی نیز ۱۹۱ نفر بوده‌است.[۶] جزایر فارور بزرگ و کوچک نیز در حال حاضر غیرمسکونی هستند.[۷][۷]

گردشگری[ویرایش]

جاذبه‌های تفریحی[ویرایش]

  • پارک دلفین‌ها و باغ پرندگان
  • درخت سبز
  • اسکله بزرگ تفریحی کیش
  • تم پارک آبی اوشن
  • پارک هنر
  • ساحل مرجانی
  • سواحل ماسه‌ای-مرجانی
  • باغ وحش، آکواریوم
  • دلفیناریوم
  • پارک کیبل اسکی
  • بانجی جامپینگ
  • کلوپ دریایی
  • کشتی کروز
  • پارک پنگوئن
  • باغ راه

بازارها و مراکز خرید[ویرایش]

بازار پردیس یک، بازار پردیس دو، بازار مرکز تجاری کیش، بازار مروارید، بازار زیتون، بازار مریم، بازار پانیذ، بازار ونوس، بازار مرجان، بازار پارس خلیج، بازار میرمهنا (عرب‌ها)، مرکز خرید پدیده کیش، مرکز خرید هایپرمارکت، بازار دامون، بازار شارستان، بازار پادنا، بازار دیپلمات، بازار هرمز، بازار سارینا ۱، بازار میکا، بازار بهکیش، مجتمع خدماتی حافظ، مرکز خرید صدف، مرکز خرید گلستان، مرکز خرید شقایق[۸][۹][۱۰]

== جستارهای وابسته

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «مرکز پژوهشها - اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش». rc.majlis.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۸.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :2 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. «نسخه چاپی - وبسایت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش». tourism.kish.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۹.
  4. آفتاب (۱۳۹۴/۰۲/۲۳–۱۷:۲۷). «٥٤ مدیرعامل در ٢٢سال فعالیت مناطق آزاد/از دولت هاشمی‌رفسنجانی تا دولت تدبیر و امید روحانی». fa. دریافت‌شده در 2019-04-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. پارسینه، Parsine com | پایگاه خبری-تحلیلی (۱۳۹۳/۰۸/۱۵–۰۳:۰۴). «چگونه مناطق آزاد در ایران شکل گرفتند؟». fa. دریافت‌شده در 2019-04-09. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395 - فایل اکسل». مرکز آمار ایران.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «تصاویری دیدنی از جزایر فارور بزرگ و کوچک». fa.alalamtv.net. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۹.[پیوند مرده]
  8. «وبسایت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش». tourism.kish.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۸.
  9. «وبسایت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش». tourism.kish.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۸.
  10. «وبسایت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش». tourism.kish.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۸.