معبد دندره المرکب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمای کلی از مجتمع معبد دندره
معبد هاتور، دندره

معبد دندره المرکب (عربی: معبد دندرة المركب) به مصری قدیم لانیت یا تنتیری، در ۲٫۵ کیلومتری جنوب شرق دندره مصر واقع شده‌است. این معبد یکی از مشهورترین معابدی است که در طول قرنها و سالها سالم باقیمانده است. این مکان به عنوان منطقه ششم در صعید مصر در جنوب ابیدوس مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

نور دندره[ویرایش]

نور دندره یک نقاشی است که روی دیواره معبد نقاشی شده‌است و به همین اسم نامیده شده‌است، دربارهٔ این نقاشی حکایت‌های مختلف و اسطوره‌ای روایت شده‌است، یکی از این روایت‌های این است که مصریهای قدیم در کار نور استاد و متخصص بودند و توانسته بودند که برق را نیز کشف کنند. روی این دیوار شما می‌توانید نقش و تصویر گل لوتس (نیلوفر) را مشاهده کنید که یک مار روی دیوار آشکار کرده‌است، در این رابطه و تفسیر این نقاشی بین دانشمندان باستان‌شناس اختلاف وجود دارد.[۱][۲]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Wolfgang Waitkus, Die Texte in den unteren Krypten des Hathortempels von Dendera: ihre Aussagen zur Funktion und Bedeutung dieser Räume, Mainz 1997 ISBN 3-8053-2322-0 (tr. , The texts in the lower crypts of the Hathor tempels of Dendera: their statements for the function and meaning of these areas)
  2. "Dendera Temple Crypt". iafrica.com. 23 أکتوبر 2013. Archived from the original on 23 October 2013. Retrieved 12 October 2018. {{cite web}}: Check date values in: |date= (help)

پیوند به بیرون[ویرایش]