مرادآباد (رومشکان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مرادآباد (کوهدشت))
مرادآباد (رومشکان)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستانرومشکان
بخشبخش سوری
نام محلیحاجی ها
سال بنیاد1310
مردم
جمعیت۵۸۰ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت1.012
جغرافیای طبیعی
مساحت422560متر مربع از
کد آماری۲۲۰۰۰۱

مرادآباد (رومشکان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رومشکان در استان لرستان ایران است.


توضیحات جانبی


این روستا در سال یک هزار و سیصد و ده نام گذاری شد، نام روستا برگرفته از نام یکی از بزرگان روستا ، مراد امرائی بوده ، ایشان مردی فاقد سواد خواندن و نوشتن بوده اما بخاطر هوش و ذکاوت بالای که داشته اند تاریخ لرستان، بخش های از شاهنامه فردوسی، سوره‌هایی از قرآن کریم را که از زبان ملاها و باسوادان هم عصر خویش فرا گرفتند. از ویژگی های رفتاری و اخلاقی ایشان فضیلت های بسیاری وجود داشته بگونه که مورد تصدیق همگان قرارداشته است، فردی با ایمان و معتقد، خوشرو ، مهمان نواز که پایبندی به اصول اسلام و تشیع از بارزترین خصوصیات وی بود. کمک به فقرا و نیازمندان ، خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت از شاخصه های اصلی رفتار ایشان بود. ایشان در مسائل و اختلاف طوایف سوری و امرایی و طوایف زیادی از طرهان کوهدشت و بخش های از ایلام و بالاگریوه پادرمیانی کرده و به صلح و دوستی منتهی کرده اند. در ایام جوانی در جنگ جهانی همراه برادر بزرگ خویش ، حاج محمد حسن جزو نیروهای نظر علی خان امیر اشرف بوده و با نیرو های روس مبارزه کرده اند. قبل از انقلاب منزل ایشان به عنوان پایگاهی برای فعالیت های مذهبی و نیز مبارزین سیاسی لرستان بوده است. ایشان بعد از عمری زندگی با عزت پرافتخار در روز یازدهم فروردین ماه سال 1361دار فانی را وداع گفت و در گذشت.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان رومشکان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۰ نفر (۱۲۴خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.