محمد پیغمبری که از نو باید شناخت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد پیغمبری که از نو باید شناخت
نویسنده(ها)کنستانتین ویرژیل گئورگیو

محمد پیغمبری که از نو باید شناخت (به فرانسوی: La vie de Mahomet) کتابی است دربارهٔ محمد پسر عبدالله نوشته نویسنده رومانیایی کنستانتین ویرژیل گئورگیو و ترجمه ذبیح‌الله منصوری است.[۱] این کتاب در تیر ماه سال ۱۳۴۳ ابتدا به صورت پاورقی در مجله خواندنیها منتشر شد و سپس با مقدمه‌ای از علی‌اصغر امیرانی به صورت کتابی مستقل انتشار یافت.[۲] عنوان کتاب که حکایت از لزوم بازنگری در نحوه شناخت پیامبر اسلام داشت [۳] موجب واکنش‌های متفاوتی شد و ازجمله در سال ۱۳۴۷ کتابی با عنوان «محمد، پیغمبر شناخته شده یا انتقاد از چند نویسنده معاصر» توسط محمدعلی انصاری در رد و پاسخ به این کتاب، منتشر شد. حتی امروز نیز گروهی کتاب محمد پیغمبری از نو باید شناخت را «یک سلسله مطالب بی‌اساس و بی‌پایه» می‌دانند.[۴] با این‌حال این کتاب را باید یکی از عوامل شهرت ذبیح‌الله منصوری دانست.[۵]

منبع[ویرایش]

  1. «محمد پیغمبری که از نو باید شناخت». ایران اکتور. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ می‌۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  2. علی اصغر امیرانی، «درباره این کتاب»، محمد پیغمبری که از نو باید شناخت، تهران: مجله خواندنیها، ص. ۳
  3. عبدالله لطیف پور. «محمد، پیامبری که از نو باید شناخت». دریافت‌شده در ۲۸ می‌۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  4. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. «نقد و نظری بر کتاب «تاریخ اسلام»». پیام حوزه. دریافت‌شده در ۲۸ می‌۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)
  5. «آثار ذبیح الله منصوری ۵۰ نوبت چاپ شده‌است». خبرگزاری میراث فرهنگی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ می‌۲۰۱۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)