محمد خزاعی (تهیه‌کننده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد خزاعی
خزاعی در سال ۱۳۹۷
نام هنگام تولدمحمد خزاعی فدافن
زادهٔ۱۳۵۵ (۴۷–۴۸ سال)
کاشمر، خراسان رضوی، ایران
پیشهتهیه‌کننده فیلم
سال‌های فعالیت۱۳۷۶–اکنون
عنوانرئیس سازمان سینمایی کشور

محمد خزاعی فدافن (زادهٔ ۱۳۵۵ کاشمر)[۱] تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار سینمایی اهل ایران است. او از فیلم‌سازان نزدیک به حاکمیت و سازندهٔ آثاری منطبق بر دیدگاه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی است.[۲]

وی در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ در عرصهٔ فیلمسازی دو فیلم دست‌های نیایش و ترانه تاکستان را تجربه کرد که جوایز جشنواره‌های داخلی و خارجی را برایش به ارمغان آورد.[نیازمند منبع][۳] خزاعی در مهر ۱۴۰۰ به عنوان ریاست سازمان سینمایی کشور منصوب شد.[۴]

او در انتخابات ششمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران نامزد «ائتلاف بزرگ برای مردم» (مورد حمایت جبههٔ پایداری) بود و با ۳۹٫۲۹۲ رای و رتبهٔ ۳۳ام به عنوان آخرین عضو علی‌البدل شورای شهر تهران انتخاب شد و از راهیابی به شورا بازماند.[۵][۶]

اشتباه خواندن دعای تحویل سال[ویرایش]

محمد خزاعی در مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دعای تحویل سال را اشتباه خواند و این اتفاق واکنش‌های زیادی به همراه داشت.[۷][۸][۹]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

تهیه‌کننده[ویرایش]

سرمایه‌گذار[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «محمد خزاعی / زندگینامه». سوره‌سینما. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱.
  2. «محمد خزاعی، تهیه‌کننده «قلاده‌های طلا»، رئیس سازمان سینمایی شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۳.
  3. «محمد خزاعی». سلام‌سینما. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱.
  4. «حکم محمد خزاعی برای ریاست سازمان سینمایی رسمی شد». ایسنا. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱.
  5. «ائتلاف بزرگ «برای مردم» در انتخابات خبرگان، مجلس و شورای شهر در تهران + حامیان». پایگاه اطلاع‌رسانی رجا. ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱.
  6. «آرای اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر تهران». ایسنا. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱.
  7. عصر ایران. «یا مدبر الانهار، هولِ حالنا!/ خاطره لوور و سِندِرقیت تازه شد/ خوانش پرغلط دعای تحویل سال از زبان رییس سازمان سینمایی در وسط زمستان!». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۳.
  8. صدای آمریکا. «خواندن پرغلط دعای نابجا توسط رئیس سازمان سینمایی جمهوری اسلامی». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۳.
  9. «فیلم | سوتی عجیب غریب رئیس سازمان سینمایی: خواندن دعای سال تحویل آن هم با غلط در اختتامیه جشنواره فجر | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۴-۰۲-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۳.