محمدحسین حقیقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدحسین حقیقی
زادهٔ۱۳۳۹
بیرجند
ملیتایرانی
تحصیلاتمهندسی پتروشیمی
پیشهکارگردان
فیلم‌نامه‌نویس
تهیه‌کننده
جایزه(ها)سیمرغ بلورین فیلم دوم از پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

محمدحسین حقیقی (زادهٔ ۱۳۳۹) نویسنده، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ سینما، اهل ایران است. او در سال ۱۳۷۵، برای فیلم براده‌های خورشید، سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیئت داورانِ فیلم دوم را از پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر کسب نمود.[۱]

زندگی هنری[ویرایش]

محمدحسین حقیقی در سال ۱۳۳۹ در بیرجند متولد شد. او در سال ۱۳۵۴ دوره‌های فیلم‌سازی را در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان مشهد آغاز کرد و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، در رشتهٔ مهندسی پتروشیمی به پایان برد. وی در سال ۱۳۶۹، نخستین فیلم سینمایی خود را با عنوان راز خنجر کارگردانی کرد. او همچنین با صدا و سیما به همکاری پرداخت و به مسئولیت‌هایی نظیر: مدیریت واحد جنگ سیما، مدیریت سیمای عربی، مشاور فرهنگی معاونت برون مرزی تلویزیون، رسید. از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به این موارد اشاره نمود: مدیریت کل تولید و پشتیبانی معاونت سینمایی، ریاست مرکز گسترش سینمای تجربی و نیمه حرفه‌ای، رئیس مرکز گسترش آموزش و توسعهٔ نیروی انسانی معاونت سینمایی، مدیر عاملی بنیاد سینمایی فارابی، عضویت در نخستین شورای اسلامی شهر تهران و ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران.[۲][۳][۴]

آثار[ویرایش]

کارگردانی سینما[ویرایش]

فیلم ویدئویی[ویرایش]

نویسندگی[ویرایش]

تهیه‌کنندگی[ویرایش]

مجری طرح[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «قصه فیلم‌های اول در جشنواره فجر – بخش دوم/ از اوج‌گیری در نیمه نخست دهه ۷۰ تا حذف در نیمه دوم». جشنواره فیلم فجر. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2020-10-28. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ ۲٫۵ ۲٫۶ ۲٫۷ ۲٫۸ «محمدحسین حقیقی». سوره سینما. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «محمدحسین حقیقی». سلام سینما.
  4. «داوران فیلم‌های سینمایی-ویدیویی جشنواره فیلم مقاومت معرفی شدند». اخبار سینمای ایران و جهان - سینماپرس. ۲۰۱۲-۰۹-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۸.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ ۵٫۴ ۵٫۵ ۵٫۶ «اعلام اسامی داوران بخش فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم مقاومت». نسیم آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۸.
  6. «"آخرین سرقت" فردا از شبکه سه پخش می‌شود». خبرگزاری مهر. ۲۰۰۹-۰۷-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۸.
  7. «فیلم تلویزیونی سرگشته». شبکه قرآن.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ ۸٫۳ «محمدحسین حقیقی». ایران اکت. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۸.