ماهاما چو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماهاما چو
چو در المپیک ۲۰۱۶
اطلاعات شخصی
زاده۱۶ اوت ۱۹۸۹&#۱۶۰;(۱۹۸۹-۰۸-۱۶) (۳۴ سال)
ساحل عاج
قد۱٫۹۲ متر (۶ فوت ۴ اینچ)[۱]
وزن۱۰۰ک‌گ
ورزشی
ورزشتکواندو
مربیپل گرین[۲]
به‌روزرسانی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹.

ماهاما چو (انگلیسی: Mahama Cho؛ متولد ۱۶ اوت ۱۹۸۹) یک تکواندوکار است که در وزن ۸۷+ کیلوگرم رقابت می‌کند. وی که در ساحل عاج متولد شده، نماینده بریتانیا و فرانسه در این ورزش بوده‌است.[۳]

اوایل زندگی و زندگی شخصی[ویرایش]

عبدوفتا چو ماهاما توسط مادربزرگش در ساحل عاج بزرگ شد. پدرش خارج از کشور بود و مادرش قادر به مراقبت از او نبود.[۴] چو مسلمان بود و در مدرسه ای عربی در آبیجان تحصیل کرد. او زمان کودکی مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت.

در هشت سالگی و به درخواست پدرش به لندن نقل مکان کرد.[۴] زاکایا پدر چو یک قهرمان سابق تکواندو آفریقا بود که در آنجا به آموزش تکواندو می‌پرداخت و همزمان تاکسیرانی نیز می‌کرد. بعد از ورود به انگلستان، ابتدا در کنینگتون و سپس در استکهول اقامت داشت، اما اصلاً نمی‌توانست به زبان انگلیسی صحبت کند. چو با خانواده جدید پدرش زندگی می‌کرد و به ویژه با دیوید، برادر ناتنی خود، رابطه بسیار خوبی داشت.

در سال ۲۰۱۴، او با آنتوانت نانا جیمو، قهرمان ورزشهای هفتگانه فرانسوی نامزد شد.[۴] اما رابطه آنها در اواخر سال ۲۰۱۷ پایان یافت.

حرفه فوتبال[ویرایش]

چو به صورت نیمه حرفه ای برای باشگاه فوتبال اریث تاون باری کرد.[۴] در سن ۱۶ سالگی برای پیوستن به باشگاه فوتبال داگنم و ردبریج آزمایش داد. اما در ۱۷ سالگی فوتبال خود را رها کرد تا به تکواندو بپردازد.

حرفه تکواندو[ویرایش]

وی در سن ۱۷ سالگی به تیم تکواندوی انگلیس پیوست.[۴] وی در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ مصدوم شد. پس از آن واقعه برای تحصیل به پاریس نقل مکان کرد. بعد به تیم تکواندوی فرانسه پیوست و در مسابقات هلند ۲۰۱۳ و اوپن ایالات متحده آمریکا مدال طلا گرفت.

چو پس از بازگشت به رقابت برای انگلیس، در مسابقات جهانی جایزه بزرگ تکواندو یک مدال طلا در سال ۲۰۱۳،[۵] و یک مدال نقره در سال ۲۰۱۴ به دست آورد.[۶] در ژانویه ۲۰۱۶ او چهارمین و آخرین جواز حضور را برای بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ برای بریتانیا کسب کرد.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. Mahama Cho بایگانی‌شده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine. rio2016.com
  2. Mahama Cho. nbcolympics.com
  3. "Mahama Cho". GB Taekwondo. Archived from the original on 21 August 2019. Retrieved 17 January 2016.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ Nick Hope (23 October 2014). "Mahama Cho: How taekwondo saved me from a life of bullying". BBC. Retrieved 17 January 2016.
  5. Nick Hope (13 December 2013). "World Taekwondo Grand Prix: GB's Mahama Cho wins gold". BBC. Retrieved 17 January 2016.
  6. "World Grand Prix: Mahama Cho claims GB's first medal". BBC. 29 August 2014. Retrieved 17 January 2016.
  7. "Rio 2016: Mahama Cho earns GB an Olympic place in +80kg category". BBC. 17 January 2016. Retrieved 17 January 2016.