ماشربروم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماشربروم
کی۱
ماشربروم، ژوئیه ۲۰۰۴
Map
ماشربروم در پاکستان واقع شده
ماشربروم
ماشربروم
پاکستان
ماشربروم در گلگت-بلتستان واقع شده
ماشربروم
ماشربروم
ماشربروم (گلگت-بلتستان)
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۷٬۸۲۱ متر (۲۵٬۶۵۹ فوت)[۱]
فهرست مرتفع‌ترین کوه‌های دنیا
برجستگی۲٬۴۵۷ متر (۸٬۰۶۱ فوت)[۱]
فهرست‌بندیقله بسیار برجسته
جغرافیا
موقعیتGhanche District، گلگت-بلتستان، پاکستان
رشته‌کوه مادرقراقروم
صعود
نخستین صعوددر سال ۱۹۶۰
توسط جرج ایروینگ بل و Willi Unsoeld
آسان‌ترین مسیریخچال/برف/یخ‌نوردی

ماشربروم (همچنین با نام کی۱ نیز شناخته می‌شود)، قله‌ای در گلگت-بلتستان پاکستان است. این کوه با ارتفاع ۷٬۸۲۱ متر، بیست و دومین قله بلند دنیا و نهمین قله بلند پاکستان به‌شمار می‌رود. این قله نخستین قله نقشه‌برداری‌شده در رشته‌کوه قراقروم است، به همین دلیل نام آن را کی۱ گذاشتند.

ریشه شناسی نام[ویرایش]

اگرچه «بروم» در زبان بالتی به معنای کوه است، منشأ «ماشر» کمتر مشخص است. برخی معتقدند که به دلیل انحنای مشخص قله آن که از یخچال بالتورو مشاهده می شود، از "Mashedar" به معنای پوزه لودر گرفته شده است. در فارسی «مشه» هم به معنای کبریت و هم به معنای ماشه است و «دار» پسوندی به معنای «داشتن» است. برخی دیگر اشاره کرده اند که «ماشا» به معنای بانو است و «ماشربوم» «ملکه قله ها» است. برخی دیگر اشاره کرده اند که "Masher" به معنای "بدون نور خورشید" است، با توجه به پوشش برفی در تمام سال در قله.

جغرافیا[ویرایش]

قله ماشربروم بلندترین قله کوه‌های ماشربروم است که خود زیررشته‌ای از رشته‌کوه قراقروم به‌شمار می‌رود. ماشربروم قله‌ای بزرگ و برجسته است که تاحدی در زیر سایه اهمیت و ارتفاع قله‌های ۸۰۰۰ متری نزدیک آن در رشته اصلی قراقروم قرار گرفته که شامل چهار قله از ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر دنیا (کی۲، گاشربروم ۱، برود پیک و گاشربروم ۲) است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "High Asia I: The Karakoram, Pakistan Himalaya and India Himalaya (north of Nepal)". Peaklist.org. Retrieved 2014-05-27.