لیگ عدالت زک اسنایدر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیگ عدالت زک اسنایدر
Grayscale poster with the ensemble characters
پوستر تبلیغاتی
کارگردانزک اسنایدر
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویسکریس تریو
داستان
بر پایهشخصیت‌های
دی‌سی کامیکس
بازیگران
موسیقیتام هولکنبورگ
فیلم‌بردارفابیان واگنر
تدوین‌گردیوید برنر
شرکت
تولید
توزیع‌کننده
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۸ مارس ۲۰۲۱ (۲۰۲۱-0۳-۱۸) (ایالات متحده)
مدت زمان
۲۴۲ دقیقه[۵]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۷۰ میلیون دلار[ب]

لیگ عدالت زک اسنایدر (به انگلیسی: Justice League Snyder Cut)، با نام مستعار اسنایدر کات (به انگلیسی: Snyder cut)، یک فیلم آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی به کارگردانی زک اسنایدر است که برش کارگردان فیلم لیگ عدالت (۲۰۱۷)، پنجمین فیلم از دنیای توسعه‌یافته دی‌سی، به‌شمار می‌رود. این فیلم دنباله بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت می‌باشد و دیدگاه اصلی مدنظر کارگردان اصلی، زک اسنایدر، را منعکس می‌کند. مانند نسخه سینمایی، قهرمانان دنیای دی‌سی شامل بتمن (بن افلک زن شگفت انگیز (گل گدوتسایبورگ (ری فیشرآکوامن (جیسون موموآ) و فلش (ازرا میلر) با یکدیگر متحد می‌شوند تا با تهدید خطرناک یک فاتح کیهانی به نام استپن ولف (کیران هایندز) و ارتش پارادیمون هایش، که این بار از ارباب خبیث خود دارک‌ساید (ری پورتر) دستور می‌گیرد، مقابله کنند و در این میان سوپرمن احیاشده (هنری کویل) نیز به آنان ملحق می‌شود.

نسخه سینمایی فیلم، که در سال ٢٠١٧ توسط وارنر برادرز پیکچرز اکران شد، روند تولید دشواری داشت. فیلمنامه، پیش از آغاز ساخت فیلم، بین سال های ٢٠١۶ و ٢٠١٧ دچار تغییرات عظیمی شد. در مه ٢٠١٧ اسنایدر، پس از مرگ دخترش آتمن اسنایدر، در مرحله پس‌تولید پروژه را ترک کرد و جاس ویدون به جای او استخدام شد و به عنوان یک کارگردان بدون اعتبار فیلم را تکمیل کرد. او در عین حال که به دستور برادران وارنر زمان فیلم را تا حد زیادی کاهش داد بر فیلمبرداری های مجدد و تغییرات دیگر، که لحن روشن تر و با طنز بیشتری را به فیلم می‌افزود، نظارت کرد. نسخه اکران شده نظرات متضادی به همراه آورد و در گیشه ناامید کننده ظاهر شد. این نتایج باعث شد تا برادران وارنر در برنامه های آینده خود تجدید نظر کنند و ساخت فیلم های فردی شخصیت ها را در اولویت قرار دهند و کمتر به تحکیم و تداوم جهان مشترک خود توجه کند. گفته شده است که فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر بخشی از دنیای سینمایی دی سی (DCEU) نیست و ادامه ای برای آن ساخته نخواهد شد در نتیجه لیگ عدالت جاس ویدون حذف یا ریبوت نشده است.

بسیاری از هواداران به انتشار برش اسنایدر از این فیلم، که بعدا با عنوان "اسنایدر کات" شناخته شد، ابراز علاقه کردند. اگرچه منابع داخلی اظهار داشتند انتشار آن بعید است اما برادران وارنر تا سال ٢٠٢٠ در این باره سکوت اختیار کرد؛ عاقبت در ماه مه ۲۰۲۰ اسنایدر اعلام کرد که برش او با عنوان لیگ عدالت زک اسنایدر در اچ‌بی‌او مکس منتشر خواهد شد. اسنایدر ۳۰۰ میلیون دلار برای تکمیل جلوه های ویژه، موسیقی متن، ویرایش کردن برش خود، به علاوه فیلمبرداری صحنه های اضافی در ماه اکتبر، دریافت کرد. ابتدا دو گزینه برای نحوه انتشار فیلم برنامه ریزی شده بود، انتشار به صورت مینی سریال چهار قسمتی یا یک فیلم بلند چار ساعتی. سرانجام در ژانویه گزینه اول به نفع گزینه دوم کنار رفت. این فیلم به یاد آتمن اسنایدر تقدیم شده است.

لیگ عدالت زک اسنایدر در ۱۸ مارس ۲۰۲۱ از شبکهٔ اچ‌بی‌او مکس در ایالات متحده منتشر شد و در آن سال به چهارمین فیلم پرمخاطب روی این پلتفرم تبدیل شد. این فیلم بسیار بهتر از نسخه سینمایی در نظر گرفته شده است و بابت کارگردانی، سبک بصری، موسیقی متن، سکانس های اکشن، عملکرد بهتر بازیگران (به خصوص ری فیشر)، شخصیت‌پردازی های بهبود یافته و لحن عاطفی و کمدی متعادل مورد تحسین قرار گرفت، اما به دلیل زمان طولانی ٢۴٢ دقیقه‌ای مورد انتقاد برخی از منتقدین قرار گرفت.

خلاصه داستان[ویرایش]

ساختار روایی[۱۰]
قسمت اول: "روی آن حساب نکن، بتمن"
قسمت دوم: "عصر قهرمانان"
قسمت سوم: "مادر عزیز، پسر عزیز"
قسمت ۴: "ماشین تغییر یافته"
قسمت ۵: "همه اسبان پادشاه"
قسمت ۶: "چیزی تاریک‌تر"
    خاتمه: "یک پدر دو برابر"[۱۱]

دو هزار سال قبل جنگ سالاری اهل آپوکالیپس، به نام دارک‌ساید، با لشکری از پارادیمون ها به زمین حمله می‌کند و تلاش کرد تا آن را با استفاده از از سه وسیله به نام "جعبه های مادر" تسخیر کند. اما در پی اتحاد خدایان المپ، آمازون‌ها، آتلانتیسی ها، انسان ها و یک گرین لنترن (احتمالا یالان گور) او شکست خورد و زمین را ترک کرد اما جعبه های مادر را در زمین به جا گذاشت. آمازون‌ها، آتلانتیسی ها و انسان ها هر کدام یکی از سه جعبه های مادر را برداشتند تا از آنها محافظت کنند.

در زمان حال، کشته شدن سوپرمن در نبرد با دومزدی باعث فعال شدن جعبه های مادر شد. استپن‌ولف، سردار طرد شده دارک‌ساید، از این قضیه آگاه می‌شود و به زمین می‌آید تا جعبه های مادر را جمع آوری و "وحدت" سه جعبه را ایجاد کند. فرآیندی که موجب نابودی زمین و تبدیل شدن آن به یک کپی از آپوکالیپس می‌شود.

استپن‌ولف از طریق یک پورتال به تمیسکیرا می رسد و با آمازون ها، برای به دست آوردن جعبه مادر آنها، می جنگد. دایانا پرینس از آمازون ها اخطاری دریافت می‌کند، و سپس از حمله دارک‌ساید و استپن‌ولف به زمین آگاه می‌شود. او این مسئله را به بروس وین، که به همراه هم دنبال تشکیل تیمی از فراانسان ها هستند تا از جهان مقابل تهدید ها محافظت کنند، اطلاع می دهد. بروس، که قبلا نتوانسته بود نظر آرتور کری را جلب کند، بری آلن را پیدا کرد، دایانا نیز ویکتور استون سایبورگ را پیدا کرد. بری مشتاقانه به آنها می‌پیوندد، اما ویکتور از همکاری امتناع می‌کند، تا اینکه پدرش سیلاس و دیگر کارمندان استار لبز توسط پارادیمون هایی که به دنبال جعبه مادر انسان ها بودند ربوده می‌شوند. استپن‌ولف نگهبانان آتلانتیسی را، که مراقب دومین جعبه مادر بودند، می رباید و می کشد و از موقعیت جعبه مادر آگاه می‌شود و آن را، هنگامی که هیچکس جز مرا و آرتور برای محافظت از آن باقی نمانده بودند، به چنگ می‌آورد.

تیم اطلاعاتی را از جیمز گوردون، کمیسر پلیس گاتهام سیتی، دریافت می کند که آنها را به سوی ارتش استپن‌ولف در یک تاسیسات متروکه زیرآب هدایت می‌کند. آنها موفق به نجات کارمندان ربوده شده می‌شوند، اما تاسیسات زیر آب می رود و آنها گیر می‌افتند تا اینکه آکوامن به آنها کمک می‌کند تا فرار کنند. ویکتور آخرین جعبه مادر را که پنهان کرده بود، پیدا می کند. او فاش می‌کند که از آن برای بازسازی بدنش پس از یک تصادف رانندگی استفاده شده است و توضیح می‌دهد که جعبه‌ها می‌توانند مواد را به میل کاربران خود مرتب کنند. تیم متوجه می‌شود که می توانند سوپرمن را با استفاده از جعبه مادر احیا کنند و ریسک آگاهی استپن‌ولف از موقعیت این جعبه را به جان خریدند. در همین حال، استپن‌ولف تصویری از معادله ضد حیات، معادله‌ای که می‌تواند ذهن تمام موجودات را کنترل کند، را بر روی زمین می‌بیند و به دارک‌ساید اطلاع می دهد. تیم جسد کلارک کنت را نبش قبر کرده و در مایع آمنیوتیک محفظه پیدایش در یک سفینه کریپتونی قرار می دهند. پس از اینکه بری جعبه مادر را فعال می کند، کلارک، در حالی که حافظه خود را از دست داده، زنده می شود و پس از اینکه دستگاه خودکار بدن ویکتور او را برای دفاع از خود هدف حمله قرار می دهد، به گروه حمله می‌کند. درست زمانی که او می خواهد بتمن را بکشد، لوئیس لین از راه می رسد تا او را آرام کند. آنها به خانه خانوادگی او در اسمالویل می‌روند و او آنجا حافظه خود را دوباره به دست می‌آورد. استپن‌ولف آخرین جعبه مادر را پیدا و تصاحب می‌کند، اما سیلاس در آخرین لحظه خود را قربانی کرد تا جعبه مادر را با حرارت لیزر بسیار داغ کند تا ویکتور بتواند آن را ردیابی کند.

پنج قهرمان، بدون سوپرمن، به شهری متروکه در روسیه، که در آنجا استپن‌ولف مشغول ایجاد وحدت سه جعبه مادر است، سفر می‌کنند. آنها راه خود را از طریق جنگ با پارادیمون ها باز می‌کنند و با استپن ولف درگیر می‌شوند و در همین حال سوپرمن از راه می‌رسد و استپن ولف را زمین گیر می‌کند اما ویکتور در جلوگیری از وحدت سه جعبه مادر شکست می خورد و در نتیجه زمین نابود می‌شود. بری قبل از اینکه موج نابودی به او برسد وارد اسپید ​فورس می‌شود و زمان را به عقب برمی‌گرداند و به ویکتور شارژ لازم را می‌دهد و او و سوپرمن موفق می‌شوند از وحدت جلوگیری کنند. زن شگفت‌انگیز سر استپن‌ولف را از تن او جدا می کند و جسد او را از طریق یک پورتال باز به دارک‌ساید در آپوکالیپس می فرستد. دارک‌ساید با خود عهد میبنند که به زمین بازگردد و معادله ضد حیات را پیدا کند.

در پایان، بروس، همراه با دایانا و آلفرد، تصمیم می‌گیرند تا یک مقر مرکزی برای تیم در عمارت متروکه وین ایجاد کنند. بروس به کلارک هم کمک می‌کند تا مزرعه کنت را از بانک پس بگیرد. آرتور قبل از سوار شدن برای دیدن پدرش، مدت کوتاهی با ولکو و مرا ملاقات می‌کند. بری نیز به پدرش، که به اتهام اشتباه قتل مادرش در زندان است، اطلاع می‌دهد که شغلی در اداره پلیس سنترال سیتی پیدا کرده است. ویکتور با گوش کردن پیام صوتی پدرش به هدف خود در زندگی پی می‌برد. در هنگامی که دایانا در فکر بازگشت به تمیسکیرا است، کلارک زندگی خود را در متروپلیس از سر می‌گیرد. همین زمان لکس لوتر از تیمارستان آرکهام فرار کرده و با اسلید ویلسون در قایق تفریحی خود ملاقات و هویت مخفی بتمن را برای او فاش می‌کند. در یک صحنه دیگر پیش از تیتراژ، بروس در پنت هاوس خود، پس از یک کابوس مرموز درباره اتفاقات آینده، بیدار می‌شود و با مارشن من‌هانتر، که همان وزیر دفاع کالوین سوانویک است، ملاقات می‌کند، که از او برای تشکیل لیگ عدالت تشکر کرده و قول می‌دهد تا برای مقابله با اقدامات آینده دارک‌ساید با آنها همکاری کند.

بازیگران[ویرایش]

  • بن افلک در نقش بروس وین / بتمن:
    یک خیّر ثروتمند، مالک شرکت وین و از بنیانگذاران لیگ عدالت. او در قالب یک نقابدار مجهز به انواع سلاح و تجهیزات برای دفاع از گاتهام به مبارزه با دنیای جنایتکاران شهر می‌رود. اسنایدر بتمن افلک را به عنوان کسی توصیف می‌کند که از کارهایش در بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت (۲۰۱۶) پشیمان شده و در لیگ عدالت زک اسنایدر در مسیر رستگاری قرار گرفته است.[۱۲][۱۳]
  • هنری کویل در نقش کلارک کنت / سوپرمن: بازمانده‌ای از سیاره کریپتون با قدرت های فوق بشری که در متروپلیس مستقر است و به عنوان یک خبرنگار برای دیلی پلنت کار می‌کند. او بیش از احیا شدن و پیوستن به لیگ عدالت، الهام بخش تاسیس آن بود. در سال ۲۰۱۸ کویل توضیحاتی درباره سوپرمن در نسخه اسنایدر داد و اظهار داشت که قوس شخصیتی او در این فیلم، که با مرد پولادین (۲۰۱۳) آغاز شده بود، به کامل شدن نزدیک تر می‌شود، تا در فیلم های آینده به سوپرمن حقیقی کمیک بوک‌ها تبدیل شود.[۱۳] اسنایدر اظهار داشت او به روایت های سنتی از این شخصیت عشق میورزد، اما او می‌خواهد سوپرمن یک قوس واقعی داشته باشد و به عنوان یک شخصیت رشد کند و صرفا یک «پسر پیشاهنگ تک بعدی» نباشد.[۱۴]
  • ایمی آدامز در نقش لوئیس لین:
    گزارشگر دیلی پلنت و معشوقه کلارک کنت.[۱۵]
  • گل گدوت در نقش دایانا پرینس / زن شگفت‌انگیز:
    یک شاهزاده نامیرای نیمه خدا و جنگجوی آمازون. او یکی از بنیانگذاران لیگ عدالت است.[۱۵]
  • ری فیشر در نقش ویکتور استون / سایبورگ:
    یک ورزشکار سابق کالج که نیمی از بدن او، در پی یک تصادف رانندگی مرگبار، توسط یک جعبه مادر به طور سایبرنتیک بازسازی می‌شود. این اقدام باعث تبدیل شدن او به یک موجود تکنوارگانیک می‌شود که می‌تواند کار های خارق العاده‌ای چون پرواز، استفاده از سلاح های گوناگون و کنترل تمام دستگاه ها و تکنولوژی ها با ذهن خود را انجام دهد. بیشتر صحنه های سایبورگ در نسخه ۲۰۱۷ حذف شد. اسنایدر نقش سایبورگ را در لیگ عدالت زک اسنایدر به عنوان «قلب فیلم» توصیف کرد.[۱۶] فیشر قوس شخصیتی سایبورگ در این فیلم را احساسی و به عنوان تمثیلی از سرگذشت سیاه پوستان در آمریکا توصیف می‌کند.[۱۶] به گفته فیشر تنها صحنه ای که اسنایدر از او فیلمبرداری کرد و در نسخه سینمایی قرار داشت، صحنه ملاقات سایبورگ با لیگ عدالت و کمیسر گوردون در پشت بام اداره پلیس گاتهام سیتی بود.[۱۷]
  • جیسون موموآ در نقش آرتور کِری / آکوامن:
    یک آتلانتیسی دو رگه با قدرت های دریایی.[۱۵]
  • ازرا میلر در نقش بری آلن / فلش:
    دانشجوی رشته عدالت کیفری در کالج سنترال سیتی. او به امید این است که بتواند پدرش را از اتهام قتل همسرش، مادر بری، تبرئه کند. او می‌تواند با سرعت فوق بشری حرکت و از طریق ورود به اسپیدفورس در زمان سفر کند.[۱۸]
  • ویلم دفو در نقش نیودیس ولکو:
    از اهالی آتلانتیس و مربی آرتور.[۱۹][۲۰]
  • جسی آیزنبرگ در نقش لکس لوتر:
    دشمن اصلی سوپرمن و مالک سابق لکس‌کورپ. او در پایان فیلم حضور کوتاهی داشت که در ابتدا قرار بود یک مقدمه چینی برای فیلم در حال ساخت بتمن بن افلک باشد، اما در نسخه ۲۰۱۷ این صحنه تغییر پیدا کرد تا برای دنباله لیگ عدالت مقدمه چینی کند.[۲۱]
  • جرمی آیرونز در نقش آلفرد پنی‌ورث:
    پیشخدمت بروس وین و پشتیبان تاکتیکی بتمن و لیگ عدالت.[۲۲]
  • داین لین در نقش مارتا کنت:
    مادرخوانده کلارک کنت.[۱۵]
  • کانی نیلسن در نقش هیپولیتا:
    مادر دایانا و ملکه آمازون ها.[۱۵]
  • جی. کی. سیمونز در نقش کمیسر گوردون:
    کمیسر اداره پلیس گاتهام سیتی و متحد نزدیک بتمن.[۲۳]
  • کیران هایندز صداپیشه شخصیت استپن‌ولف:
    فرمانده نظامی اهل آپوکالیپس که با ارتش پارادیمون هایش در جستجوی سه جعبه مادر پنهان شده در زمین است.[۲۴] هایندز پیش‌تر او را به عنوان یک فرد «سالخورده، خسته، که هنوز در حال تلاش برای رهایی از بردگی دارک‌ساید است» توصیف کرد.[۲۵] ظاهر استپن‌ولف برای نسخه جدید دچار تغییر شد[۲۶] تا به دیدگاه اصلی اسنایدر نزدیک‌تر شود.[۲۷]
  • ژنگ کای در نقش رایان چوی:
    یک دانشمند زیردست سیلاس استون که در استار لبز کار می‌کند.[۲۸] در پایان فیلم، چوی به مسئول نانوتکنولوژی شرکت ارتقا میابد.[۲۹] طبق ایده‌ای که اسنایدر به استودیو ارائه داد، این شخصیت قرار بود در فیلم مستقل خود، که در چین (با بازیگران چینی) روایت می‌شد و در آن چوی قرار بود به اتم تبدیل شود، حضور یابد.[۳۰]
  • امبر هرد در نقش مرا:
    یک آتلانتیسی که توسط ملکه آتلانا، مادر آرتور، بزرگ شد.[۱۵] هرد برخلاف حضورش در نسخه سینمایی فیلم آکوامن (۲۰۱۸)، در طول فیلم از لهجه انگلیسی فصیح استفاده کرد.[۳۱]
  • جو مورتون در نقش سیلاس استون:
    پدر ویکتور و رئیس دانشمندان استار لبز.[۱۵]
  • لیزا لوون کونگسلی در نقش منالیپ:
    فرمانده هیپولیتا و عمه دایانا.
  • دیوید تیولیس در نقش آرس:
    پسر پادشاه خدایان کهن المپ، زئوس، و برادر ناتنی دایانا.[۳۲] بدلکاری نقش آرس توسط نیک مک‌کینلس انجام شده است.
  • پیتر گینس در نقش دیساد:
    مجری عوامل دارک‌ساید و رابط بین او و استپن‌ولف.[۳۳][۳۴]
  • ری پورتر در نقش دارک‌ساید:
    جبّار آپوکالیپس و ارباب/برادرزاده استپن‌ولف.[۳۵][۳۶] لیگ عدالت زک اسنایدر اولین حضور دارک‌ساید در یک لایو اکشن است.[۳۵] نقش او در نسخه سینمایی حذف شد.[۷] پورتر این نقش را با بازیگری ضبط حرکت به تصویر کشیده است.[۲۴] پورتر پیش از انتخاب شدن با شخصیت دارک‌ساید ناآشنا بود اما با راهنمایی های اسنایدر و تریو توانست اطلاعات خود را از طریق کمیک بوک‌ها افرایش دهد.[۳۷]
  • هری لنیکس در نقش ژنرال سوانویک / مارشن من‌هانتر:
    [۳۸] یک موجود بیگانه از سیاره مریخ با قدرت های تغییر چهره و تله‌پاتی.[۳۹] او از دهه های گذشته به عنوان یک انسان، با نام مستعار کالوین سوانویک، ظاهر می‌شود. او در مناصب قدرت ارتقای مقام میابد و به مقام وزیر دفاع ایالات متحده میرسد. لنیکس نقش خود را از فیلم های قبلی دنیای توسعه‌یافته دی‌سی تکرار می کند. اسنایدر گفت سوانویک از همان زمان مرد پولادین (۲۰۱۳) مارشن من‌هانتر بود و کلارک، لوئیس و بشریت را راهنمایی می‌کرد تا کارهای خوبی انجام دهند و اینگونه، بدون نیاز به دخالت مستقیم، از زمین محافظت میکرد.[۴۰]
  • جرد لتو در نقش جوکر:
    یک جنایتکار روانپریش و دشمن اصلی بتمن، او در واقعیت «کابوس شوالیه» یکی از اعضای گروه مقاومت بازماندگان است. لتو پیشتر در جوخه انتحار (۲۰۱۶) این نقش را ایفا کرد.[۴۱] جوکر در فیلم اصلی نقشی نداشت، اما اسنایدر، پس از چراغ سبز استودیو به انتشار نسخه‌اش، تصمیم گرفت از او استفاده کند،[۴۲] زیرا همیشه می‌خواست که جوکر را وارد فیلم های لیگ عدالت کند. ظاهر این شخصیت برای نسخه جدید دوباره طراحی شد.[۴۳]

کارن بریسون النور استون، مادر مرحوم ویکتور استون، را به تصویر می‌کشد[۴۴] و کرسی کلمونس هم نقش آیریس وست، معشوقه بری آلن، را ایفا می‌کند؛[۱۵] صحنه های هر دو بازیگر از نسخه سینمایی حذف گردید اما در نسخه اسنایدر بازیابی شده است.[۴۵] دیگر بازیگرانی که قبلا در فیلم های دیگر دی‌سی نقش ایفا و در این فیلم دوباره آن را تکرار کردند عبارتند از: الینور ماتسورا در نقش اپیون، سامانتا جو (که در مرد پولادین نقش یک کریپتونی به نام کار-وکس را ایفا می‌کرد) در نقش ائوبیا، آن اوگبومو در نقش فیلیپوس، داوتسن کروس در نقش ونلیا، کارلا گوجینو در نقش صدای سفینه کریپتونی. بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند اما اعتبار کسب نکردند عبارتند از: رابین رایت در نقش آنتیوپ، بیلی کروداپ در نقش هنری آلن، کوین کاستنر (از طریق صدای ضبط شده آرشیوی و یک عکس ثابت) در نقش جاناتان کنت، جو منگنیلو در نقش اسلید ویلسون / دث‌استروک و راسل کرو (از طریق صدای ضبط شده آرشیوی) در نقش جور-ال.[۴۶] علاوه بر نیک مک‌کینلس بدلکار، که آرس را به‌صورت فیزیکی به تصویر می‌کشد (چهره‌اش از طریق جلوه های ویژه با چهره دیوید تیولیس جایگزین شد)، سرگی کنستانس و آروره لوزرال نقش خدایان قدیمی دیگر، زئوس و آرتمیس، را به تصویر می‌کشند.[۴۷] جولیان لویس جونز و فرانسیس مگی دو پادشاه باستانی زمین، به ترتیب پادشاه باستانی آتلانتیس و پادشاه باستانی انسانها، را به تصویر می کشند.[۴۸][۴۶] مایکل مک‌الاتون در نقش رهبر گروهی از تروریست ها، بلک کلاد آلفا، ظاهر می شود که در اوایل فیلم با زن شگفت‌انگیز درگیر می شوند.[۴۹] مارک مک‌کلور، که نقش جیمی اولسن را در مجموعه فیلم های سوپرمن کریستوفر ریو بازی کرد، نقش کوتاهی در نقش جری، افسر پلیسی که با لویس لین دوست است، دارد.[۵۰]

گرین لنترن های یالان گور و کیلووگ و همچنین گرنی گودنس، از نخبگان آپوکالیپسی، با استفاده از جلوه های ویژه رایانه‌ای ظاهر می‌شوند. طراحی گرنس گودنس با الهام از عمه یکی از هنرمندان ویتا دیجیتال به نام جوجو آگویلار انجام شده است.[۵۱][۵۲] صحنه پایانی فیلم در ابتدا با جان استوارت / گرین لنترن، با بازی وین تی.کار فیلمبرداری شده بود، اما برادران وارنر با انتشار آن مخالفت کردند، زیرا برای این شخصیت برنامه داشتند. اسنایدر ایده های متفاوتی برای صحنه پایانی داشت که در ابتدا شامل شخصیت هایی مانند کیلووگ با جان استوارت،[۵۳] سپس کیلووگ با تامار-ر،[۵۴] و استوارت با مارشن من‌هانتر بود. اولی فیلمبرداری نشد زیرا اسنایدر کیلووگ را به مارشن من‌هانتر تغییر داد، دومی در مراحل پس از تولید نسخه سینمایی ٢٠١٧ کنار گذاشته شد و سومی در اوت ٢٠٢٠ فیلمبرداری شد.[۵۵][۵۶][۳۹] از آنجایی که استودیو نمی‌خواست استوارت در صحنه حضور داشته باشد، اسنایدر با استودیو سازش کرد و صحنه را مجدداً در اکتبر ٢٠٢٠ به گونه‌ای فیلمبرداری کرد که فقط شامل صحنه مارشن من‌هانتر باشد. او از سمت افلک نیز دوباره فیلمبرداری کرد، زیرا صحنه هایی که قبلا گرفته شده بود به دلیل چشمک زدن نور های سبز روی افلک غیرقابل استفاده بود.[۵۷] اسنایدر در ابتدا می‌خواست رایان رینولدز، که قبلا نقش هال جردن را در گرین لنترن (٢٠١١) ایفا کرده بود، را به‌عنوان یک «لنترن اضافی... برای پر کردن بیشتر سپاه [گرین لنترن]» وارد کند، اما با او تماسی نگرفت.[۵۸]

تاریخ[ویرایش]

ساخت لیگ عدالت[ویرایش]

زک اسنایدر، پس از اکران مرد پولادین در سال ٢٠١٣، اساس دنیای توسعه‌یافته دی‌سی که بر محوریت پنج فیلم اصلی (شامل مرد پولادین، بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت و سه گانه لیگ عدالت) بود را توضیح داد.[۵۹] نظر اصلی اسنایدر این بود که بتمن در برابر سوپرمن تاریک ترین فیلم این مجموعه باشد و فیلم های بعدی لحن روشن‌تری پیدا کنند.[۶۰][۶۱] اما بتمن در برابر سوپرمن، به دلیل لحن تاریک و طنز کم و روند کند داستانی، با استقبال ضعیفی مواجه شد. بنابراین اسنایدر و برادران وارنر در خصوص لحن فیلم های آینده این مجموعه، مانند جوخه انتحار (که قبلا فیلمبرداری اصلی آن انجام شده بود) و لیگ عدالت (که یک ماه به آغاز فیلمبرداری آن مانده بود)، تجدید نظر کردند. اسنایدر و کریس تریو فیلمنامه لیگ عدالت را بازنویسی کردند تا لحن آن روشن تر شود.[۶۲][۶۰] به گفته فابیان واگنر فیلمبردار اسنایدر میخواست که از سبک به تصویر کشیده شده فیلم های قبلی این مجموعه تا حد زیادی فاصله بگیرد.[۶۳]

زک اسنایدر، کارگردان لیگ عدالت

فیلمبرداری اصلی لیگ عدالت در آوریل ٢٠١۶ آغاز شد[۶۴] و تا ماه دسامبر ادامه يافت.[۶۵] در ماه بعد چند برش از لیگ عدالت اسنایدر به مدیران اجرایی برادران وارنر، و دوستان و خانواده اسنایدر، نشان داده شد. مدت زمان نهایی فیلم مشخص شد، اما برش‌ها دارای جلوه‌های بصری ناقص و ترکیب صوتی جزئی بودند. اسنایدر گفت که او چندین برش داشت که کامل شده بودند و فقط برای تکمیل به "کمی اصلاح در جلوه های ویژه" نیاز داشت.[۶۵][۶۶] مارک هیوز، نویسنده فوربز و فیلمنامه نویس، گزارش داد که بیش از نود درصد برش اسنایدر کامل شده است،[۶۷] اما دیلی تلگراف به نقل از یک کارشناس جلوه های بصری تخمین زد که برادران وارنر برای تکمیل فیلم باید سی تا چهل میلیون دلار دیگر خرج کنند.[۶۸] مدیران اجرایی برادران وارنر، که برش اسنایدر را دیده بودند، احساس کردند که اسنایدر پس از انتقادات به بتمن در برابر سوپرمن تلاش قابل توجهی برای سبک کردن لحن این فیلم انجام داده است.[۶۹] اما برادران وارنر همچنان از نتیجه کار اسنایدر ناراضی بودند و برش اسنایدر را «غیر قابل تماشا» توصیف می‌کردند.[۷۰]

جاس ویدون[ویرایش]

پس از نارضایتی از نتیجه کار اسنایدر، برادران وارنر جاس ویدون، کارگردان فیلم های انتقام‌جویان و انتقام‌جویان: عصر اولتران در دنیای سینمایی مارول، را برای بازنویسی فیلمنامه و کمک به فیلمبرداری های مجدد استخدام کرد.[۷۱] کوین سوجیهارا، مدیر عامل برادران وارنر، دستور داد که مدت زمان فیلم نباید بیشتر از دوساعت شود.[۶۹] برادران وارنر همچنین تصمیم گرفت تاریخ انتشار را به عقب نیاندازد تا مدیران بتوانند پاداش های سالانه خود را حفظ کنند. علاوه بر این نگرانی هایی از احتمال انحلال استودیو توسط شرکت مادر ای‌تی‌اندتی، پس از ادغام با آن در آینده، وجود داشت.[۷۲] انتظار می رفت اسنایدر با ویدون همکاری کرده و صحنه هایی که او نوشته بود را فیلمبرداری کند و با هم خواسته های برادران وارنر را برآورده کنند. اما در مارس ٢٠١٧ دختر اسنایدر، آتمن اسنایدر، درگذشت.[۷۱][۷۳] اگرچه اسنایدر در ابتدا مخالفتی در خصوص بازنویسی فیلمنامه توسط ویدون نداشت، اما وقتی استودیو به ویدون حق دخالت بیشتر داد او خواست مقاومت محکمتری از خودش نشان دهد. اما از آنجایی که او و خانواده اش با مرگ آتمن دست به گریبان بودند، اسنایدر نخواست تا استودیو را به چالش بکشد.[۷۴] اسنایدر به مدت دو ماه به کار روی لیگ عدالت ادامه داد تا حواس خود را پرت کند، اما در ماه مه به طور کامل از سمت خود کناره گیری کرد.[۷۳][۶۶] پس از او همسرش دبورا اسنایدر، تهیه کننده لیگ عدالت، نیز پروژه را ترک کرد.[۶۶] اسنایدر پس از استعفا، نسخه های خام برش خود، که هنوز مراحل پس از تولید را طی نکرده اما قابل پخش بود، را روی یک هارد دیسک ذخیره کرد. او می‌خواست آن را به عنوان «یادگاری» نگه دارد و آن را به دوستانش نشان دهد و، از آنجایی که فکر نمی‌کرد نسخه او روزی منتشر ‌شود، "بخش هایی" از آن در یک مستند گنجانده شود.[۷۴][۷] رولینگ استون گزارش داد که اسنایدر در سال ٢٠١٧ یک ویرایشگر را فرستاد تا مطالب مربوط به فیلم خود را روی هارد دیسک ذخیره کند. از او خواسته شد که آنها را، که دارایی استودیو به شمار میرفت، بازگرداند، اما او از انجام این کار خودداری کرد زیرا به گفته او این مطالب برای «استفاده شخصی‌اش» بود و طبق قرارداد متعهد به داشتن آنها می‌باشد. او بعداً ادعا کرد که از او خواسته نشد که آنها را برگرداند. منابع داخلی گفتند که این قضیه به حراست اطلاع داده شد، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت، زیرا استودیو انتظار نداشت که اسنایدر یک بار دیگر با یک نسخه جایگزین از فیلم بازگردد.[۷۵]

ویدون کنترل کامل ساخت فیلم را به عهده گرفت،[۷۳] اما اعتبار کارگردانی برای اسنایدر حفظ شد. ویدون نزدیک به ٨٠ صفحه به فیلمنامه اضافه کرد،[۷۶] و واگنر تخمین می زند که در نسخه ویدون تنها از ١٠ درصد صحنه هایی که اسنایدر گرفته است استفاده شد.[۷۷] آهنگساز تام هولکنبورگ، که موسیقی خود را تکمیل کرده بود، با دنی الفمن جایگزین شد.[۷۸][۷۹]صحنه‌هایی که ویدون برای اکران در سینما نوشت یا دوباره فیلمبرداری کرد، لحن روشن‌تر و طنز بیشتری داشت و سطح خشونت فیلم، که شاخصه بارز کارگردانی تاریک‌تر اسنایدر میباشد، را کاهش داد.[۷۱] برای برآورده شدن خواسته استودیو برای کوتاه شدن مدت زمان، بیش از ٩٠ دقیقه از فیلم حذف شد، اما محصول نهایی همچنان به طرح اصلی داستان پایبند بود. در حالی که برش ابتدایی با استقبال ضعیف مخاطبان آزمایشی مواجه شد، نمایش اولیه برش ویدون به اندازه زن شگفت‌انگیز (٢٠١٧) امتیاز کسب کرد، بنابراین برادران وارنر تصمیم گرفت با همان پیش برود.[۶۹]

اکران لیگ عدالت[ویرایش]

لیگ عدالت در ١٧ نوامبر ٢٠١٧ در سینماها اکران شد.[۸۰] منتقدین آن را «یک فیلم فرانکشتاینی»، که مشخصا حاصل کار دو کارگردان متفاوت با دیدگاه های متفاوت است، توصیف کردند.[۷۲][۸۱][۸۲][۸۳] دبورا اسنایدر و کریستوفر نولان بعد تماشای نسخه سینمایی به اسنایدر توصیه کردند آن را نبیند زیرا «قلبش را خواهد شکست».[۷۴] لیگ عدالت در مقابل بودجه ٣٠٠ میلیون دلاری خود فقط ۶۵٧.٩ میلیون دلار فروخت[۶][۸۰] و نتوانست نقطه سربه‌سر ٧۵٠ میلیون دلار را رد کند.[۸۴] ددلاین هالیوود گزارش داد استودیو با فیلم لیگ عدالت بیش از ۶٠ میلیون ضرر کرده است.[۸۵] یکی از تهیه‌کنندگان ناشناس اجرایی اصلی استودیوهای برادران وارنر در فوریه ٢٠٢١ اظهار داشت که «وقتی واقعا فیلم نهایی جاس ویدون را دیدیم، متوجه شدیم که چه‌قدر گیج‌کننده و احمقانه است. سکانس مرتبط با آن دزد روی پشت بام؟ مسخره و بسیار ناخوشایند بود. نقش آن خانواده‌ی روسی در داستان؟ به‌شدت بی‌هدف و بی‌فایده. همه‌ی این‌ها را ویدون در فیلم گذاشت و همه در استودیو می‌دانستند فیلم چه‌قدر افتضاح به نظر می‌رسد. فضا شدیدا آزاردهنده شده بود. زیرا هیچ‌کس نمی‌خواست اعتراف کند که فیلم تبدیل به چه کثافت پستی شده است».[۷۴] به دلیل عملکرد ضعیف لیگ عدالت، برادران وارنر تصمیم گرفت از دیدگاه اسنایدر برای یک دنیای مشترک متشکل از فیلم های مرتبط دور شود و به جای آن بر روی فیلم‌های مستقل و مجموعه‌های انفرادی تمرکز کند.[۸۶]

جنبش #ReleaseTheSnyderCut[ویرایش]

بلافاصله پس از اکران لیگ عدالت، که بعداً نام مستعار "«جاس»تیس لیگ" (به انگلیسی: Josstice League) را به خود اختصاص داد،[۸۷] طرفداران یک طومار اینترنتی برای انتشار "اسنایدر کات" ایجاد کردند که بیش از ١٨٠ هزار امضا به دست آورد.[۸۸][۸۹][۷۱] این جنبش، که از هشتگ #ReleaseTheSnyderCut در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کرد،[۹۰][۹۱] زمانی شروع شد که طرفداران نمی‌دانستند واقعا برش اسنایدر از لیگ عدالت وجود دارد.[۷۶][۸۸][۹۲] این جنبش با نقدهای تفرقه‌انگیر نسخه سینمایی شعله‌ور شد. طرفداران می‌دانستند اسنایدر سمت کارگردانی را ترک و امور کارگردانی به دست ویدون سپرده شده بود؛ بنابراین، آنها بر این گمان شدند که به دلیل دخالت های ویدون فیلم ضعیف شده است. این شرایط با شرایط سوپرمن ۲ (١٩٨٠) مقایسه شد. در این فیلم کارگردان اصلی، ریچارد دانر، با کارگردان دیگری جایگزین شد که تغییرات عظیمی در فیلم به وجود آورد. ریچارد دانر بعدها توانست نسخه خود را با عنوان سوپرمن ۲: ریچارد دانر کات کامل و آن را در سال ٢٠٠۶ منتشر کند. برخی تصور می‌کردند که انتشار برش جدیدی از لیگ عدالت اجتناب‌ناپذیر است، زیرا برخی از فیلم‌های اسنایدر در نسخه های طولانی تری برای رسانه‌های خانگی (مانند نگهبانان (٢٠٠٩) و بتمن در برابر سوپرمن) منتشر شده بودند. نسخه هایی که برخی از منتقدین آنها را برتر از نسخه سینمایی‌شان می‌دانند.[۹۳][۹۴]

تیم بازیگران و دست اندرکاران لیگ عدالت هم از انتشار اسنایدر کات حمایت کردند، مانند بن افلک،[۹۵] گل گدوت،[۹۵] جیسون موموآ،[۹۶] کیران هایندز،[۹۷] ری فیشر[۹۸] و کلی انوس عکاس؛[۹۹] جی اولیوا طراح استوری‌برد؛[۱۰۰] واگنر فیلمبردار؛[۱۰۱] و ریچارد سترون، بدلکار بن افلک،[۱۰۲]. دبورا اسنایدر گفت که کریستوفر نولان و اما توماس، تهیه‌کنندگان اجرایی، آنها را تشویق کردند تا اسنایدر کات را تکمیل و منتشر کنند.[۱۰۳] در دومین سالگرد انتشار نسخه سینمایی، بازیگران و عوامل فیلم از طریق رسانه های اجتماعی حمایت خود را از انتشار نسخه اسنایدر اعلام کردند.[۹۵][۱۰۴][۱۰۵] افراد مشهور صنعت فیلمسازی و کمیک بوک نیز از انتشار «اسنایدر کات» حمایت کردند، مانند فیلم‌سازان کوین اسمیت[۱۰۶] و آلن تیلور،[۱۰۷] تهیه‌کننده استیون اس. ده‌نایت[۱۰۸] و نویسندگان کتاب های کمیک راب لایفلد،[۱۰۹] رابرت کرکمن[۱۱۰] و جری اردوی[۱۱۱]. اعضای جنبش #ReleaseTheSnyderCut برای گسترش آن اقدام به فعالیت های گوناگونی کردند. در ژوئن ٢٠١٨، طرفداران به دنبال ادغام بین شرکت ای‌تی‌اند‌تی و وارنر، با مدیران ای‌تی‌اند‌تی تماس گرفتند؛[۱۱۲] در ژوئن ٢٠١٩، آن‌ها با آن سارنوف، مدیرعامل جدید برادران وارنر که پس از استعفای سوجیهارا جایگزین او شده بود، تماس گرفتند.[۱۱۳] آنها یک ماه بعد یک کمپین نامه نگاری گسترده آغاز کردند؛[۱۱۴] و در ژوئیه ٢٠١٩، پس از اعلام سرویس استریم جدید اچ‌بی‌او مکس، با شرکت مادر برادران وارنر، وارنرمدیا، تماس گرفتند.[۱۱۵] قبل از کامیک کان سن دیگو ٢٠١٩، یکی از طرفداران کمپین سرمایه گذاری جمعی‌ایی را راه اندازی کرد که نیمی از بودجه آن را صرف یک کمپین تبلیغاتی نمود (از جمله بیلبوردها و بنرهای هوایی تبلیغاتی که اسنایدر کات را تبلیغ می کند) و نیمی دیگر را به بنیاد آمریکایی برای پیشگیری از خودکشی (ای‌اف‌اس‌پی) اهدا کرد.[۱۱۶][۱۱۷] در کمپین مشابهی در کامیک کان نیویورک ۲۰۱۹، این جنبش فضای تبلیغاتی‌ایی بر روی دو بیلبورد بر فراز میدان تایمز خریداری کرد که شامل نقل قول‌هایی از بازیگران و عوامل فیلم بود.[۱۱۸] در دسامبر ٢٠١٩، این جنبش یک آگهی تبلیغاتی هوایی دیگر را اجاره کرد که این بار از استودیو برادران وارنر عبور می‌کرد و مستقیماً از سارنوف میخواست تا اسنایدر کات منتشر شود.[۱۱۹] در ژانویه ٢٠٢٠، جنبش چهار دقیقه فضای تبلیغاتی برای حمایت از انتشار فیلم بر روی یک بنر دیجیتالی، که در طول جام حذفی فوتبال انگلستان در اطراف فضای داخلی ورزشگاه ریورساید قرار داشت، خریداری کرد.[۱۲۰] تلاش های آنها مورد ستایش اسنایدر و ای‌اف‌اس‌پی قرار گرفت.[۱۲۱][۱۲۲] پس از مرگ دختر اسنایدر و خروج او از لیگ عدالت، طرفداران جنبش #ReleaseTheSnyderCut کمپین هایی را برای جمع آوری پول برای پیشگیری از خودکشی آغاز کردند.[۱۲۳] آنها تا فوریه ٢٠٢١ بیش از ۵٠٠ هزار دلار برای ای‌اف‌اس‌پی جمع آوری کردند. رابرت گبیا، مدیر عامل ای‌اف‌اس‌پی، کمک های مالی هواداران را تحسین کرد و یک بیانیه منتشر کرد: "جنبش #ReleasetheSnyderCut یک جامعه حمایتی واقعی ایجاد کرده است و پیام‌های امیدبخش آنها به دیگران کمک می‌کند بدانند که تنها نیستند."[۱۲۴]

احیاء شدن[ویرایش]

در مارس ٢٠١٩، پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، اسنایدر تأیید کرد که برش اصلی او وجود داشته است و اعلام کرد که انتشار آن به تصمیم برادران وارنر بستگی دارد.[۱۲۵] در ماه نوامبر، یکی از منابع داخلی ادعا کرد که برادران وارنر بعید است نسخه اسنایدر را به هر شکلی منتشر کند و چنین امیدهایی را "خیال واهی" نامید.[۱۲۶] اما ماه بعد، اسنایدر عکسی را در حساب کاربری خود در ویرو منتشر کرد که در آن جعبه‌هایی با نوارنوشته های "Z.S. J.L. Director's cut" به چشم می‌خورد، با توضیحات: «آیا واقعی است؟ آیا وجود دارد؟ معلومه که وجود دارد.» رابرت گرینبلات، رئیس وقت وارنرمدیا و مسئول اچ‌بی‌او مکس، اظهار داشت که بحث‌ها حول محور انتشار لیگ عدالت اسنایدر در اواخر سال ٢٠١٩ آغاز شد و تا چند ماه به طول انجامید.[۱۲۷] استودیو ابتدا به سراغ اسنایدر رفت تا برش ناتمام او را منتشر کند، اما اسنایدر با این کار مخالفت کرد و اصرار داشت که آن را یا تمام می‌کند یا اصلا منتشر نمی‌کند، این باعث شد چند ماه طول بکشد تا وارنر تصمیم بگیرد که آن را کامل کند.[۱۲۸] به گفته اسنایدر، پس از آن که توبی امریک جنبش #ReleaseTheSnyderCut را مورد تایید قرار داد و با اسنایدر تماس گرفت، وارنرمدیا تصمیم گرفت در فوریه ٢٠٢٠ با اسنایدر کات پیش برود.[۷]

اسنایدرها مدیران برادران وارنر، اچ‌بی‌او مکس و دی سی را به خانه خود دعوت کردند تا اسنایدر کات را مشاهده کنند. اسنایدر همچنین ایده هایی را ارائه داد که یکی از آنها شامل انتشار قسمت در قسمت برش او بود. مدیران تحت تأثیر نسخه اسنایدر قرار گرفتند و تصمیم گرفتند که پروژه را ادامه دهند. اسنایدر برای تکمیل برش خود شروع به جمع آوری مجدد عوامل پس از تولید فیلم کرد.[۷] این تلاش موقتا به دلیل همه‌گیری کویید-١٩ خنثی شد. اما اسنایدرها برای ادامه آن تلاش کردند. اسنایدر بین آوریل و می ٢٠٢٠ به بازیگران اصلی درباره انتشار آن اطلاع داد. طبق گفته اسنایدر، فیشر اولین کسی بود که با او تماس گرفت، اما در ابتدا فکر کرد اسنایدر شوخی می کند.[۷] در ٢٠ مه ٢٠٢٠، اسنایدر در یک جلسه پرسش و پاسخ، پس از مهمانی تماشای آنلاین مرد پولادین، اعلام کرد که برش او از لیگ عدالت با نام لیگ عدالت زک اسنایدر در سال ٢٠٢١ بر روی اچ‌بی‌او مکس منتشر خواهد شد.[۸۶] گرینبلات گفت که وارنر مدیا سعی کرد پیش از راه اندازی اچ‌بی‌او مکس در ٢٧ مه، اخبار را «در اسرع وقت» منتشر کند.[۱۲۷] اسنایدر، که هنوز نسخه سینمایی را ندیده بود، برش خود را اینگونه توصیف کرد: «یک چیز کاملاً جدید، و به خصوص در صحبت با کسانی که نسخه سینمایی فیلم را دیده‌اند، این تجربه جدیدی جدا از آن فیلم خواهد بود».[۷] اسنایدرها احساس می‌کردند که می‌توانند سرانجام لیگ عدالت را به پایان برسانند و این خیال آنان را راحت کرده بود.[۷] در آن زمان مشخص نبود که لیگ عدالت زک اسنایدر به چه فرمتی منتشر خواهد شد. ابتدا نظر بر این بود که یا به عنوان یک فیلم چهار ساعته یا یک مینی سری شش قسمتی منتشر شود. هالیوود ریپورتر نوشت که انتظار می‌رود برای تکمیل جلوه های بصری، موسیقی متن و تدوین آن ٢٠ تا ٣٠ میلیون دلار هزینه شود.[۷] با این حال، گرینبلات اشاره کرد که انتشار آن "بسیار گران" تمام خواهد شد و هزینه تکمیل آن بیش از ٣٠ میلیون دلار گزارش شده است.[۱۲۷] در ژوئن ٢٠٢٠، ساندرا دیویی، رئیس بخش تولید و عملیات تجاری وارنرمدیا، در مصاحبه‌ای اظهار داشت که آنها قصد دارند اسنایدر کات را «اوایل یا اواسط سال ٢٠٢١» منتشر کنند.[۱۲۹] در ژانویه ٢٠٢١، اسنایدر تأیید کرد که کار بر روی برش‌اش کامل شده است.[۱۳۰]

فیلمبرداری اضافی[ویرایش]

در حالی که گزارش‌های اولیه نشان می‌داد که هیچ صحنه جدیدی فیلم‌برداری نمی‌شود،[۱۳۱] در سپتامبر ٢٠٢٠ مشخص شد که اسنایدر در حال آماده شدن برای فیلم‌برداری صحنه های اضافی است. افلک و فیشر برای فیلمبرداری حضور یافتند. بودجه به دلیل فیلمبرداری اضافی به ٧٠ میلیون دلار افزایش یافت.[۱۳۲][۸] فیلمبرداری در ۶ اکتبر آغاز شد.[۱۳۳] در اواخر همان ماه، امبر هرد، جرد لتو و جو منگنیلو به تیم بازیگران پیوستند تا نقش‌های خود را (به ترتیب مرا، جوکر و دث‌استروک) تکرار کنند.[۱۳۴][۴۱] اسنایدر همچنین در حالی که میلر مشغول فیلمبرداری جانوران شگفت‌انگیز: اسرار دامبلدور در لندن بود، صحنه دیگری را با او از طریق زوم فیلمبرداری کرد.[۱۳۵] اسنایدر تخمین زد که فقط چهار تا پنج دقیقه فیلمبرداری شده است.[۱۳۶]

واکنش ها[ویرایش]

جنبش #ReleaseTheSnyderCut[ویرایش]

برخی از تحلیلگران در مورد احتمال انتشار یک نسخه جدید خوشبین نبودند. شاون رابینز، تحلیلگر ارشد باکس آفیس پرو، اشاره کرد که اندازه این جنبش برای تأثیرگذاری بسیار کوچک است، و اظهار داشت: «به نظر نمی‌رسد انتشار نسخه جدید لیگ عدالت چیزی باشد که افرادی جز طرفداران سرسخت، که با فریاید خواهان آن هستند، ببینید».[۱۳۷] عوامل برادران وارنر نیز انتشار اسنایدر کات را بعید خواندند. ماریو اف. روبلز، نویسنده، بر اساس ارتباطات صنعتی خود، گفت که برادران وارنر به دیدگاه اسنایدر اعتماد ندارد و حاضر نیست میلیون‌ها دلار برای پایان کارش خرج کند.[۱۳۸] در طول جنبش، برش اسنایدر از سوی رسانه ها با عناوین «افسانه‌ای»[۱۳۹][۱۱۸][۹۵] و «اسطوره‌ای» توصیف می‌شد.[۱۴۰][۱۴۱][۱۴۲] اعضای جنبش همچنین از سوی روزنامه‌نگاران مختلف، به‌خاطر آزار، تهدید و آزار و اذیت سایبری کسانی که نظرات مخالف خود را در مورد اسنایدر کات ابراز می‌کردند،[۱۴۳] «سمی» خطاب شده‌اند.[۱۴۴] یوهانا دستا از ونیتی فر به طور گسترده‌ای عمل طرفدارانی را که خواستار یک برش جایگزین شده بودند را به‌عنوان «الگویی مدرن از تقاضای مخاطبان که به‌طور فعال طرفداران را سمی‌تر می‌کند» توصیف کرد و آن را با آزار و اذیت بازیگر زن جنگ ستارگان: آخرین جدای (۲۰۱۷)، کلی مری ترن، در سال ۲۰۱۷ مقایسه کرد.[۱۴۴] در سپتامبر ۲۰۱۸، دایان نلسون، رئیس سابق دی‌سی اینترتیمنت، حساب توییتر خود را، به دلیل آزار و اذیت آنلاین زیاد از سوی اعضای جنبش، حذف کرد.[۱۴۵] اپراتورهای تلفن برادران وارنر، که غرق در تماس‌های منظم در مورد "اسنایدر کات" بودند، به گونه‌ای آموزش دیدند که با این تماس ها با عنوان مزاحم تلفنی برخورد کنند.[۱۴۴] یکی از طرفداران موفق شد برای بدلکار لیگ عدالت، ریچارد سترون، پیامکی ارسال کند تا از او در مورد اسنایدر کات سوال بپرسد، و سترون به آن پاسخ داد. با این حال، این طرفدار یک اسکرین شات با یک نسخه دست‌کاری شده از پیام‌ها را در اینترنت منتشر کرد و ادعا نمود که سترون تایید کرده است که اسنایدر کات، قبل از تایید رسمی، وجود داشته است.[۹۲][۱۴۶][۱۰۲] براندون کاتز از نیویورک آبزرور گفت که این جنبش هم از طرفداران سمی دی‌سی تشکیل شده است، که هر مخالفی را مورد آزار و اذیت شدید قرار می دهند، و هم از تماشاگران سینما، که واقعاً از سبک اسنایدر لذت می برند و فقط امیدوارند که پایان سه گانه او، که در سال ۲۰۱۳ با مرد پولادین آغاز شد، را ببینند. در این جنبش، مانند هر گروه دیگری، هم افراط گرایان و هم افراد سطح بالا وجود دارد.[۱۴۶] در ژوئیه ۲۰۲۲، رولینگ استون گزارش داد که وارنر مدیا از طریق تحقیقات داخلی خود کشف کرده است که «حداقل ۱۳ درصد از حساب‌هایی که در گفتگو درباره اسنایدر کات شرکت کرده‌اند جعلی بودند. بسیار بیشتر از سه تا پنج درصدی که کارشناسان سایبری می‌گویند معمولاً در هر موضوع پرطرفداری وجود دارد. رولینگ استون همچنین با بیش از ۲۰ نفر، که در هر دو نسخه از فیلم درگیر بودند، صحبت کرد، که اکثر آنها معتقد بودند که اسنایدر "برای هدایت کمپین جاری فعالیت می‌کرد".[۷۵]

احیای اسنایدر کات[ویرایش]

اعلام انتشار لیگ عدالت زک اسنایدر توسط جنبش #ReleasetheSnyderCut با خوشحالی و ابراز احساسات هواداران در رسانه های اجتماعی همراه شد.[۱۴۷][۱۴۸] برخی طرفداران اسنایدر ویدیو های انهدام کپی های دی‌وی‌دی و بلو-ری های نسخه سینمایی خود را در اینترنت آپلود کردند.[۱۴۹][۸۷] بسیاری از عوامل فیلم، از جمله گروه بازیگران، از طرفدارانی که از انتشار نسخه اسنایدر از این فیلم حمایت نمودند تشکر کردند.[۸۷] با این حال، برخی از روزنامه‌نگاران، از این قضیه که وارنر مدیا به طرفدارانی که در این جنبش باعث ایجاد انواع آزار و اذیت و مزاحمت های اینترنتی شده‌اند رضایت می‌دهد، احساس نگرانی کردند و از این هراس داشتند که این اقدام یک رسم منفی ایجاد کند.[۱۵۰] اسکرین‌رنت نوشت که انتشار لیگ عدالت زک اسنایدر این پیام را رساند که فشار طرفداران می تواند بر تصمیم گیری های استودیوهای فیلمسازی، شبکه ها و سرویس های استریم اثر بگذارد.[۱۵۱] در واکنش، تونی گونکالوز، مدیر عامل اچ‌بی‌او مکس، چنین ادعاهایی را رد کرد و تأیید کرد که آنها به عنوان یک کسب و کار به تقاضای مصرف کنندگان گوش می‌دهند.[۱۵۲] پس از انتشار این فیلم، طرفداران در شبکه های اجتماعی از استودیو ابراز قدردانی و تشکر کردند. طرفداران به زودی جنبش جدید #RestoreTheSnyderverse را آغاز کردند که از برادران وارنر می‌خواست تا به اسنایدر اجازه دهد تا سه گانه لیگ عدالت خود، را که برای آن برنامه ریزی کرده بود، تکمیل کند. جنبش دیگری در کنار RestoreTheSnyderverse#، به نام #ReleasetheAyerCut، نیز شروع به کار کرد و طرفداران در این جنبش از وارنر خواستند که برش اصلی جوخه انتحار دیوید آیر را منتشر کند.[۱۵۳]

تفاوت ها با نسخه سینمایی[ویرایش]

در حالی که چارچوب اصلی داستان هر دو نسخه یکسان است، در این نسخه صحنه های متعددی برای گسترش شخصیت پردازی‌ها، داستان و عناصر جهان سازی گنجانده شده است. در نسخه اسنایدر مقدمه چینی هایی هم برای فیلم های آینده وجود دارد.[۱۵۴][۱۵۵] اسنایدر همچنین تایید کرد در تکمیل نسخه خود از هیچ یک از صحنه های فیلمبرداری شده توسط ویدون استفاده نکرده است.[۱۵۶] اعتبار تهیه کنندگی جان برگ و جف جانز، مدیران سابق دی‌سی فیلمز که بر ساخت نسخه ویدون نظارت داشتند، در نسخه اسنایدر حذف شد.[۴۱]

اسنایدر اظهار داشت که نسخه او جزء تداوم دنیای توسعه‌یافته دی‌سی نیست و نسخه ویدون نسخه اصلی فیلم باقی می‌ماند.[۱۵۷] با این حال، جیسون موموآ گفت که آکوامن (٢٠١٨) پس از نسخه اسنایدر اتفاق می‌افتد.[۱۵۸] پتی جنکینز، کارگردان زن شگفت‌انگیز (٢٠١٧)، گفت که هیچ کارگردانی در دی‌سی لیگ عدالت ویدون را نسخه اصلی نمی‌داند و او با اسنایدر کار می‌کرد تا اطمینان حاصل شود که ارتباط میان فیلم های اسنایدر و فیلم زن شگفت‌انگیز حفظ می‌شود.[۱۵۹] علی‌رغم این اظهارات، تضادهای آشکاری بین آکوامن و لیگ عدالت زک اسنایدر، در رابطه با گذشته شخصیت مرا، به چشم می‌خورد.[۱۶۰]

موسیقی[ویرایش]

تام هولکنبورگ، ملقب به جانکی ایکس‌ال، موسیقی متن فیلم را ساخته است. او پیش‌تر بر روی موسیقی نسخه سینمایی لیگ عدالت هم کار کرده بود، اما با استعفای اسنایدر و آمدن ویدون با دنی الفمن جایگزین شد.[۱۶۱][۷۸][۷۹] وقتی هولکنبورگ در اوایل ٢٠٢٠ برای تکمیل موسیقی متن خود دوباره بازگشت تصمیم گرفت موسیقی قبلی خود را کنار بگذارد و موسیقی کاملا جدیدی ساخت. این موسیقی جدید شامل ۵۴ قطعه موسیقی بود که روی هم رفته سه ساعت و ۵۴ دقیقه مدت زمان داشت. طول این موسیقی رکورد موسیقی ٣ ساعتی بن هور در سال ١٩۵٩ را شکست و به طولانی ترین موسیقی متن تاریخ سینما تبدیل شد.[۱۶۲][۱۶۱] هولکنبورگ موسیقی متن خود را «[گاهی اوقات] کاملا الکترونیک و گاهی اوقات کاملا ارکسترال»، با ترکیب عناصر راک و ترپ، توصیف کرد.[۱۶۱] آلبوم موسیقی متن در ١٨ مارس ٢٠٢١ (همزمان با انتشار فیلم) توسط واترتاور موزیک منتشر شد.[۱۶۱]

دو قطعه از موسیقی متن فیلم، "The Crew at Warpower" و "Middle Mass"، به ترتیب در ١٧ فوریه ٢٠٢١ و ١٢ مارس ٢٠٢١ به صورت تک آهنگ منتشر شدند.[۱۶۱] در موسیقی متن فیلم از چند آهنگ هم استفاده شده است. در ابتدای فیلم بازخوانی آهنگ سنتی ایسلندی "Vísur Vatnsenda-Rósu" توسط یونگ آوس گالسونپخش شده، و در صحنه های بعدی از آهنگ های "Distant Sky" و "There Is a Kingdom" از نیک کیو اند د بد سیدز استفاده می‌شود. هیچ کدام از این آهنگ ها در آلبوم موسیقی متن گنجانده نشده است.[۱۶۳] در تیتراژ پایانی فیلم، برای ادای احترام به آتمن اسنایدر، ترانه هله‌لویا لئونارد کوهن، با بازخوانی آلیسون کرو، مورد استفاده قرار گرفت.[۷۴]

بازاریابی[ویرایش]

هنگام اعلام انتشار لیگ عدالت زک اسنایدر، اچ‌بی‌او پوستر هایی را منتشر کرد که در آن شش عضو لیگ عدالت به تصویر کشیده شده بود. اگرچه این پوستر ها پیش‌تر برای تبلیغات نسخه سینمایی هم مورد استفاده فرار گرفته بود اما پوستر های منتشر شده توسط اچ‌بی‌او دارای پس زمینه خاکستری بود و به شدت بر نام اسنایدر تاکید داشت. کریس آگار از اسکرین‌رنت این فیلتر را «تضاد فاحشی با پوسترهای رنگارنگ لیگ عدالت، که در زمان اکران در سینما رایج بود» نامید و در ادامه گفت این «قطعاً یک انتخاب عمدی برای جدا کردن دو نسخه فیلم بود».[۱۶۴]

در ٢٢ آگوست ٢٠٢١، طی رویداد دی‌سی فندوم، نخستین تیزر فیلم منتشر شد. آهنگ پس زمینه این تیزر یک ریمیکس از آهنگ "هله‌لویا" (١٩٨۴) لئونارد کوهن بود. انتشار این تیزر این مورد انتظار ترین بخش دی‌سی فندوم بود و بسیار مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.[۱۶۵][۱۶۶] ریچارد نوبی از هالیوود ریپورتر به "لحظات شخصیتی کوچکتر" در تریلر توجه نشان داد و برای دیدن قوس های شخصیتی فیلم ابراز هیجان زدگی کرد، و همچنین اشاره کرد که این "ادامه واقعی تم و قوس های شخصیتی" است که با فیلم های قبلی اسنایدر در دی‌سی شروع شده بودند.[۴۴] آدام ب. واری از ورایتی عقیده داشت که این تیزر لحن تیره‌تر و تاریک‌تری نسبت به نسخه سینمایی دارد و آن را یک «پیروزی» برای طرفدارانی می‌داند که از انتشار فیلم حمایت می‌کردند.[۱۶۷] در اوایل نوامبر، تیزر اصلی به دلیل پایان یافتن حق پخش «هله‌لویا» به طور موقت از پلتفرم های اجتماعی اچ‌بی‌او مکس حذف شد.[۱۶۸] در سومین سالگرد اکران نسخه سینمایی لیگ عدالت (١٧ نوامبر)، نسخه به‌روز شده این تیزر با تصاویر جدید، به صورت سیاه و سفید در حساب ویرو اسنایدر و به صورت رنگی در حساب های رسانه های اجتماعی اچ‌بی‌او مکس، منتشر شد. در ١۴ فوریه ٢٠٢١ اولین تریلر رسمی این فیلم منتشر شد.[۱۶۹] واری از ورایتی و نیوبی از هالیوود ریپورتر نیز در مورد این تریلر اظهار نظر کردند، واری نوشت که این تریلر «نبردی با ابعاد حماسی بین لیگ عدالت و دارک‌ساید خبیث را به تصویر می‌کشد»، و نیوبی از نحوه به تصویر کشیدن سایبورگ و موسیقی تام هولکنبورگ تمجید کرد و نوشت که فیلم به «وضعیت کنونی ما» ارتباط دارد و در ادامه می‌نویسد: «ما برای مدت طولانی دچار ترس شده ایم و در نتیجه شیطان را به خانه خود راه می دهیم. پس چگونه می‌توانیم آن را اصلاح کنیم؟ چگونه در عین اینکه به اشتباهات و نارسایی های گذشته پاسخ دهیم، در آینده از تحقق بدترین کابوس های خودمان جلوگیری کنیم؟».[۱۷۰][۱۷۱] چارلز هولمز از رینگر به ظاهر لتو در نقش جوکر، به ویژه جمله «ما در یک جامعه زندگی می کنیم» او، در تریلر، توجه ویژه‌ای نشان داد و احساس کرد که تریلر زیبایی شناسی اسنایدر را «دوبرابر» می‌کند، اما در مورد برتری فیلم نسبت به نسخه سینمایی تردید داشت.[۱۷۲] در ١۴ مارس، آخرین تریلر فیلم منتشر شد،[۱۷۳] دانیل کرپس از رولینگ استون که نوشت که این تریلر دارای «بسیاری از ویژگی‌هایی است که نسخه اسنایدر از این بلاک‌باستر را در وهله اول اسطوره‌ای کردند».[۱۷۴]

در ١۶ مارس ٢٠٢١، دی سی سه جلد مختلف از شماره ۵٩ کامیک لیگ عدالت منتشر کرد، نوشته برایان مایکل بندیس، طراحی دیوید مارکز، و رنگ آمیزی تامارا بونویلاین، منتشر کرد که برای این فیلم تبلیغ می‌کرد. طراحی این جلدهای تبلیغاتی توسط لی برمجو، لیام شارپ و جیم لی انجام شده بود.[۱۷۵]

انتشار[ویرایش]

قالب[ویرایش]

در حالی که این برش در ابتدا قرار بود به جای یک فیلم، به صورت یک مینی سری چهار قسمتی منتشر شود، اسنایدر در ژانویه ٢٠٢١ در حساب ویرو خود اعلام کرد که این برش به صورت یک فیلم بلند منتشر خواهد شد.[۱۷۶] وارنر مدیا نیز مدتی بعد در یک اعلامیه مطبوعاتی این را تایید و لیگ عدالت زک اسنایدر را فیلم کامل تمام مدت انحصاری اچ‌بی‌او مکس معرفی کرد.[۱۷۷] این فیلم به یاد آتمن اسنایدر تقدیم شد.[۷۴]

اسنایدر ابراز علاقه کرد که پس از توقف دنیاگیری کووید-۱۹ این فیلم در سینماهای آی‌مکس نمایش داده شود. نسخه سیاه و سفید فیلم، با عنوان «ویرایش عدالت خاکستری است» در ١٩ ژوئیه به طور انحصاری در سه سینمایی آی‌مکس در نیویورک، لس آنجلس و آستین، تگزاس اکران شد. درآمد حاصل از این اکران برای امور خیریه به بنیاد آمریکایی پیشگیری از خودکشی اهدا شد. در انتشار سینمایی فیلم، اسنایدر یک توضیحات ١٠ دقیقه‌ای، همراه با قطعه موسیقی «The Crew at Warpower»، به فیلم اضافه کرد.[۱۷۸][۱۷۹] فیلم با کیفیت open matte با نسبت تصویر ١.٣٣:١، در کنار نسبت تصویر ١.۴٣:١ آی‌مکس، منتشر شد.[۱۸۰][۱۸۱][۱۸۲]

استریم[ویرایش]

لیگ عدالت زک اسنایدر در ١٨ مارس ٢٠٢١ در ایالت متحده منتشر شد،[۱۸۳][۸۶][۱۲۹][۱۸۴] و برای پخش در اچ‌بی‌او مکس با کیفیت های ۴کی، اچ‌دی‌آر، اچ‌دی‌آر١٠، دالبی ویژن و دالبی آتموس در دسترس قرار گرفت.[۱۸۵] برخلاف نسخه سینمایی که درجه سنی پی‌جی-١٣ داشت، این نسخه به علت «خشونت و برخی کلمات» دارای درجه سنی R است.[۱۸۶] این فیلم همچنین در سراسر جهان بر روی پلتفرم های مختلفی در دسترس قرار گرفت:[۱۸۷][۱۸۸]بر روی اچ‌بی‌او گو در برخی کشور های آسیایی؛[۱۸۹] بینگ در استرالیا؛[۱۹۰] کریو در کانادا؛ سرویس های مختلف اچ‌بی‌او در برخی کشور های اروپایی؛[۱۸۹] بر روی سرویس های دیجیتالی‌ایی مانند آمازون پرایم ویدئو و آی‌تیونز استور در فرانسه؛[۱۹۱][پ] بر روی کینوپویسک‌ اچ‌دی در روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع؛[۱۹۳] سرویس های دیجیتالی‌ایی مانند بوک‌مای‌شو و هونگاما پلای و تاتا پلی و آی‌تیونز استور در هند؛[۱۹۴] نئون و اسکای گو و اسکای موویز در نیوزیلند؛[۱۹۵][۱۹۶] و بر روی now و اسکای موویز در انگلستان.[۱۹۷] هنگامی که اچ‌بی‌او مکس در ٢٩ ژوئن ٢٠٢١ در آمریکای لاتین مستقر گردید، این فیلم بر روی همان پلتفرم در آنجا منتشر شد.[۱۸۹] اندکی بعد از انتشار فیلم انحصاری اچ‌بی‌او مکس، نسخه ویرایش عدالت خاکستری است از طریق اچ‌بی‌او مکس، و در انگلستان از طریق اسکای موویز، منتشر شد.[۱۹۸][۱۹۹][۲۰۰]

ده روز قبل از پخش برنامه ریزی شده فیلم، اچ‌بی‌او مکس به طور تصادفی این فیلم را برای برخی از بینندگانی که قصد تماشای تام و جری (فیلم ٢٠٢١) (٢٠٢١) را داشتند، منتشر کرد. اگرچه زمان پخش فیلم به ١٠١ دقیقه تام و جری محدود شد و بینندگان به سرعت توانستند از این باگ عبور کنند. بعد از بیش از دو ساعت، این مشکل رفع شد.[۲۰۱]

نمایش خانگی[ویرایش]

فیلم در ٢۴ مارس ٢٠٢١، به صورت ۴کی اولترا اچ‌دی و بلو-ری و دی‌وی‌دی، در انگلستان منتشر شد.[۲۰۲] به صورت اولترا اچ‌دی بلو-ری و بلو-ری در هنگ کنگ، استرالیا، آلمان و ایتالیا، به ترتیب در ٢۵ مه و ٢۶ مه و ٢٧ مه ٢٠٢١، منتشر شد.[۲۰۳] انتشار نسخه نفیس استیل‌بوک فیلم برای انگلستان توسط اچ‌ام‌وی اعلام و پیش‌سفارش آن از ٢٢ ماری آغاز شد. طبق گفته برادران وارنر انگلستان، پیش‌سفارش نسخه نمایش خانگی در ٢٠ دقیقه اول انتشار به فروش رسید.[۲۰۴] در ٧ سپتامبر به صورت بلو-ری، دی‌وی‌دی و ۴کی در ایالات متحده، و یک هفته بعد در همان پلتفرم ها در کانادا، منتشر شد. فیلم در ١٩ ژوئیه ٢٠٢٢ به صورت دیجیتالی در ایالت متحده منتشر شد.[۲۰۵][۲۰۶]

بازخوردها[ویرایش]

آمار بینندگان[ویرایش]

پس از افتتاحیه آخر هفته سامبا تی‌وی، رسانه جمع آوری آمار بینندگان تلویزیون، گزارش داد که ١.٨ میلیون (فقط از طریق تلویزیون های هوشمند) خانوار آمریکایی حداقل پنج دقیقه اول فیلم را بین ١٩ تا ٢١ مارس تماشا کرده‌اند. مجموع بینندگان این فیلم در سه روز اول کمتر از مجموع بینندگان سه روز اول فیلم دیگر دی‌سی، زن شگفت‌انگیز ١٩٨۴ (٢.٢ میلیون)، بود.[۲۰۷] سامبا تی‌وی همچنین گزارش داد که فقط یک سوم خانوار ها فیلم را یکبار به طور کامل تماشا کردند.[۲۰۸] در طول اولین هفته انتشار، این فیلم توسط ٢.٢ میلیون خانواده آمریکایی تماشا شد، که از این بین ٧٩٢ هزار نفر (٣۶ درصد) فیلم را یکبار به طور کامل تماشا کردند.[۲۰۹][۲۱۰][۲۱۱] در همان بازه زمانی، دانلود برنامه اچ‌بی‌او مکس ۶۴ درصد افزایش یافت و ٨.٩ درصد بیشتر از میانگین هفته باز شد.[۲۱۲] بعدها، تلویزیون سامبا گزارش داد که این فیلم در ١٧ روز اول توسط ٣.٢ میلیون خانوار[۲۱۳] و پس از ٣٩ روز توسط ٣.٧ میلیون خانوار آمریکایی تماشا شده است.[۲۱۴]

در کانادا، این فیلم با ١.١ میلیون بیننده تبدیل به پرمخاطب ترین محتوا در تاریخ کریو شد.[۲۱۵] همچنین ظاهراً منجر به افزایش ١٢ درصدی مشترکان این سرویس شد.[۲۱۶] در استرالیا، لیگ عدالت زک اسنایدر به بزرگترین افتتاحیه در تاریخ برینگ تبدیل شد.[۲۱۷] در بریتانیا، که در آنجا فیلم از طریق اسکای موویز پخش شد، ٩۵۴ هزار خانوار فیلم را دیده و ۴۵٨ هزار نفر (۴٨ درصد) آن را به طور کامل تماشا کردند.[۲۱۸] در هند، جایی که در آنجا فیلم از طریق بوک‌مای‌شو منتشر شد، حدود صد هزار خانوار فیلم را در آخر اولین هفته انتشار فیلم تماشا کردند.[۲۱۹] این فیلم در ادامه به پرفروش ترین فیلم سال ٢٠٢١ آن پلتفرم تبدیل شد.[۲۲۰] در اسپانیا، این فیلم سومین فیلم اکرانی پربازدید سال ٢٠٢١ در اچ‌بی‌او مکس اسپانا شد.[۲۲۱] این فیلم همچنین چهارمین فیلم پربیننده سال ٢٠٢١ و پربازدیدترین فیلم در اچ‌بی‌او مکس نوردیک شد.[۲۲۲] فیلم در آلمان، در اولین هفته کامل اکران خود در نتفلیکس رتبه اول پربیننده‌ترین را کسب کرد[۲۲۳] و هفت هفته در رتبه بندی هفتگی ١٠ فیلم برتر ماند.[۲۲۴]

در سال ٢٠٢١، وارنر مدیا اعلام کرد که این فیلم "یک موفقیت" برای اچ‌بی‌او مکس بود.[۲۲۵] پریا دوگرا، رئیس شبکه‌های سرگرمی وارنر مدیا برای اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا-اقیانوسیه، طی ارائه‌ای برای اچ‌بی‌او مکس اروپا گفت که این فیلم یک "پدیده جهانی" است.[۲۲۶] طبق آمار ویپ مدیا، که آمار ۱۹ میلیون کاربر خود را در سراسر جهان از طریق برنامه تی‌وی تایم دنبال می‌کند، این فیلم هشتمین فیلم پرمخاطب سال ۲۰۲۱ بود.[۲۲۵] در ژانویه ٢٠٢٢، شرکت فناوری آکامی گزارش داد که این فیلم دومین فیلم سال ٢٠٢١ بود که بیشترین میزان دانلود غیرقانونی را داشت.[۲۲۷] ورایتی گزارش داد که این فیلم چهارمین فیلم پرمخاطب سال ٢٠٢١ بوده است.[۲۲۸]

فروش نمایش خانگی[ویرایش]

این فیلم در هفته اول انتشار خود از نظر فروش در بازار نماش خانگی و بلو-ری در رتبه اول «فهرست پرفروش‌ترین های ان‌پی‌دی» قرار گرفت و پنج برابر بیشتر از احضار: شیطان مرا وادار کرد، که در رتبه دوم قرار داشت، فروش کرد. علاوه بر این، سه گانه متشکل از سه فیلم دنیای توسعه‌یافته دی‌سی به کارگردانی اسنایدر در رتبه چهاردهم جدول پرفروش‌ترین های بلو-ری قرار گرفت.[۲۲۹] براساس آمار نامبرز، فیلم ١٠٧،۴٨٩ دیسک بلو-ری و ٣٣،٨٢٠ عدد دی‌وی‌دی در هفته اول انتشار خود فروخت و مجموعا ۴.١ میلیون دلار در هفته اول بدست آورد.[۲۲۹]

در هفته دوم، فیلم از نظر میزان فروش بلو-ری و نمایش خانگی در رتبه دوم قرار گرفت و سپس جای خود را به بیوه سیاه، که چهار برابر بیشتر فروش کرده بود، داد.[۲۳۰] طبق آمار نامبرز فیلم در هفته دوم ٧١،۶٨٢ دیسک فروخت و ٢ میلیون دلار بدست آورد.[۲۲۹] به گزارش ان‌پی‌تی، فیلم در پایان ماه سپتامبر از نظر فروش کلی دیسک در رتبه سوم قرار گرفت.[۲۳۱] سپس در هفته نهم از نظر فروش کلی دیسک به رتبه بیست و نهم و از نظر فروش بلو-ری به رتبه بیست و چهارم سقوط کرد. در هفته بعد فیلم توانست، با تخفیف های ارائه شده پیش از جمعه سیاه، بار دیگر به فهرست پرفروش ترین ها بازگشته و رتبه دوم را بدست آورد و از نظر فروش دیسک بلو-ری به رتبه اول برسد.[۲۳۲] طبق گزارش نامبرز، این فیلم در این هفته ۵١،٠٢٧ واحد دیسک بلو-ری فروخت و ١.۴ میلیون دلار بدست آورد.[۲۲۹]

فیلم در انگلستان، به مدت پنج هفته در رتبه اول «جدول فهرست رسمی ویدئوهای پرفروش» قرار گرفت.[۲۳۳] همچنین عنوان دومین عنوان پرفروش بلو-ری سال ٢٠٢١ در کشور را بدست آورد و نزدیک به ٢۶ هزار دیسک در آن سال فروخت.[۲۳۴]

بازخورد انتقادی[ویرایش]

فیلم در وبگاه جمع آوری نقد راتن تومیتوز ٧١ درصد نقد مثبت از ٣٠۵ نقد بدست آورد و رتبه آن ۶.٧ از ١٠ شد. طبق جمع بندی انتقادی این سایت «لیگ عدالت زک اسنایدر، با برش گسترده‌ای که دیدگاه کارگردانش را بسط می‌دهد، به عنوان آن [دیدگاه کارگردان] عمل می‌کند - و باید طرفدارانی که آن را می‌خواستند را راضی کند.»[۲۳۵] فیلم از سوی سایت متاکریتیک، براساس ۴٠ نقد، نمره ۵۴ از ۱۰۰ را دریافت کرد و بازخورد های متضاد یا متوسطی به آن دادند.[۲۳۶] با این حال امتیازات این فیلم در هر دو سایت بالاتر از نمراتی است که نسخه سینمایی ٢٠١٧ (به ترتیب ۴٠ و ۴۵) دریافت کرده بود.[۲۳۷][۲۳۸]

به گزارش هالیوود ریپورتر، منتقدان کارگردانی و شخصیت پردازی اسنایدر را ستودند، اما از طول فیلم انتقاد کردند.[۲۳۹] ورایتی تاکید کرد که اکثر منتقدان احساس می‌کردند که این فیلم نسبت به نسخه ٢٠١٧ برتری دارد،[۲۴۰] و هالیوود ریپورتر و درپ نیز این نظر را تایید کردند.[۲۳۹][۲۴۱] اما توتال فیلم گزارش داد که واکنش‌های انتقادی به این فیلم متفاوت بود، و منتقدان در مورد برتری یا عدم برتری آن نسبت به نسخه سینمایی «تردید» داشتند.[۲۴۲] راب هارویلا از رینگر احساس کرد که این فیلم "فیلمی از زک اسنایدر است که "منتقدان از آن لذت بردند" یا حداقل "با اکراه از آن استقبال کردند". او همچنین اظهار داشت که هم طرفداران و هم منتقدان به دلیل ماهیت وجودی فیلم به آن احترام می‌گذارند.[۲۴۳]

رابی کالی از روزنامه دیلی تلگراف به فیلم پنج ستاره کامل اهدا کرد و از موسیقی هولکنبورگ، سکانس‌های اکشن و شخصیت‌پردازی، که به نظر او نسبت به نسخه اصلی بهبود یافته تر بود، تمجید کرد. او همچنین کلیت دیدگاه خلاقانه اسنایدر را برای دنیای توسعه‌یافته دی‌سی، که به نظر او منحصر به فرد بود، تحسین کرد.[۲۴۴] جنا اندرسون از ComicBook.com به این فیلم امتیاز ۴٫۵ از ۵ را داده است، و از بهبود شخصیت پردازی، بازی ها و تکنیک های فیلمسازی اسنایدر تمجید کرد، و در عین حال معتقد بود که اسنایدر این فیلم را به خاطر عشق به دخترش و هوادارانش ساخته است، و در ادامه فیلم را به عنوان "داستان خوب اجرا شده و سرگرم کننده ایی درباره قدرت ارتباطات انسانی و تاثیر گذاری، داستانی که هم بی زمان و هم به موقع به نظر می‌رسد" توصیف کرد.[۲۴۵] اوون گلیبرمن از ورایتی کارگردانی اسنایدر و منحصر به فرد بودن فیلم را ستود و احساس کرد که فیلم «احساس باشکوهی از شر تاریخی کیهانی را تراوش می کند». او در ادامه آن را با سه گانه ارباب حلقه‌های پیتر جکسون (۲۰۰۱-۲۰۰۳) مقایسه کرد، و جلوه های بصری و شخصیت پردازی آن را تحسین کرد.[۲۴۶] گلیبرمن و پیتر دبروژ بعداً فیلم را به عنوان هشتمین فیلم برتر سال ۲۰۲۱ ورایتی قرار دادند.[۲۴۷] مت زولر سیتز از RogerEbert.com به آن امتیاز ۳٫۵ از ۴ داد، و گفت فیلم برتر از نسخه سینمایی است و دیدگاه اسنایدر را ستایش کرد و آن را یک "دیدگاه ابتکاری گستاخانه" نامید و احساس کرد که اگرچه بسیاری از صحنه ها باعث طولانی شدن مدت زمان فیلم شدند اما نقش مهمی در بهبود شخصیت پردازی و ساخت فضاسازی فیلم داشتند.[۲۴۸] مایک لاساله از سان فرانسیسکو کرونیکل نقد مثبتی به این فیلم داد و نوشت که افزایش مدت زمان فیلم باعث بهبود شخصیت‌ پردازی شد و تاکید کرد که فیلم از نسخه سینمایی بهتر است و در عین حال کار اسنایدر روی فیلم را برجسته کرد. او در پایان اظهار داشت: «شاید فیلم فوق‌العاده‌ای نباشد، اما دیوانگی، غریبی و وسواس یک اثر هنری واقعی را دارد».[۲۴۹] تام یورگنسن از آی‌جی‌ان به فیلم امتیاز ۸ از ۱۰ داد و آن را "تأیید کننده" دیدگاه اسنایدر نامید، و معتقد بود که مدت زمان به فیلم اجازه می دهد تا داستان و شخصیت های خود را بیشتر کاوش کند. او با تمرکز بر روی کاراکترها، که از نظر او برتر از نسخه سینمایی بود، نوشت: «تقریباً هر شخصیت در لیگ عدالت زک اسنایدر، از بالا به پایین، سفری واضح‌تر و ابعاد بیشتری دارد».[۲۵۰] بیلگه ابیری از Vulture در یک بررسی انتقادی تر احساس کرد که فیلم "حاوی بهترین و بدترین های زک اسنایدر" است. او اظهار داشت که این فیلم شخصی اسنایدر است و سبک های بسیاری از او را در خود دارد. او معتقد بود قوس شخصیت سایبورگ اساسی، و دارای احساسات گسترده است، و احساس کرد که این "بهترین بخش فیلم" است و کار اسنایدر روی فیلم را تحسین کرد. با این حال، او از اکشن فیلم، که به نظر او بیش از حد به جلوه های بصری، صحنه‌های اسلوموشن و داستان وابسته بود، انتقاد کرد و آن را «بخش کمتر جالب» فیلم نامید.[۲۵۱] اریک کوهن از ایندی‌وایر به فیلم نمره C داد و آن را «به‌طور غیرقابل انکاری نمایانگر دیدگاه منحصربه‌فرد» اسنایدر داسنت. او مدت زمان فیلم را مورد انتقاد قرار داد. به عقیده او فیلم آنچه را که به نظر او طرحی ساده انگارانه بود طولانی تر کرده است. او با تشریح انتقاداتش از داستان، احساس می‌کرد که داستان‌های فرعی «خنده‌دار» هستند و به‌طور منفی نحوه جهان‌سازی فیلم را با دنیای سینمایی مارول مقایسه می‌کند. اما از فیلم‌برداری و شخصیت‌پردازی سایبورگ تمجید کردد.[۲۵۲]

جان دیفور از هالیوود ریپورتر به این فیلم نمره منفی داد. اگرچه او اذعان داشت که داستان، لحن و جلوه‌های بصری نسبت به نسخه‌ی سینمایی بهتر است و در کلیت نسبت به آن برتری دارد، اما به شدت از مدت زمان فیلم انتقاد کرد.[۲۵۳] ریچارد برودی از نیویورکر نمره منفی به فیلم داد و مدت زمان و صحنه هایی که احساس می کرد «به حداقل اطلاعاتی کاهش یافته و جایی برای فکر و احساس باقی نمی‌گذارد» را مورد انتقاد قرار داد. علاوه بر این، او از جلوه‌های بصری انتقاد کرد و شخصیت‌پردازی را «بی‌اهمیت‌سازی، دست‌کاری، و تغییر شکل احساسات صادقانه و جدی‌ایی دانست که زیربنای قهرمانان آن قرار می‌گیرد و برانگیخته می‌شود» توصیف کرد.[۲۵۴] در حالی که ریچارد ترنهولم از سی‌نت عملکرد بازیگران را تحسین کرد، اما احساس میکرد که فیلم متورم است و از مدت زمان انتقاد کرد و معتقد بود که صحنه های زیادی وجود دارد که "هر تدوینگر مسئول بدون لحظه‌ای تردید آنها را اصلاح می‌کند" و لحن، که او را جدی می‌دانست.[۲۵۵] سیدانت آدلاخا از نیویورک آبزرور ۱٫۵ ستاره از ۵ ستاره به فیلم داد و گفت: «لیگ عدالت زک اسنایدر ممکن است صحنه‌های تغییر یافته‌ای از همتای خرد شده‌اش داشته باشد، اما بعید است که برای مخاطبان عمومی متفاوت باشد - جدای از اینکه بیشتر شبیه به یک اهنگ است. صرف وجود آن تضمین می‌کند که کسی در جایی راضی می‌شود، اما پیشرفت‌های فیلم به سختی به اندازه‌ای است که آنچه را که اکنون کاملاً ظاهراً از ابتدا یک تلاش ناقص بود، برطرف کند.»[۲۵۶] مارک کرمود، منتقد فیلم بی‌بی‌سی، فیلم را تاريک و طولانی توصیف کرد، و برش کارگردان را «به طور یکنواخت خسته‌کننده» می‌دانست که برخلاف نسخه قبلی که که شکسته و از هم گسسته بود، خسته‌کننده بود».[۲۵۷] هانا استرانگ از لیتل وایت لایز به فیلم امتیاز ۲ از ۵ داد و به این نتیجه رسید که «لیگ عدالت [اسنایدر] طولانی و بیچاره است و چیزی نشان نمی‌دهد جر اینکه هواداران پتانسیل زیادی برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری خلاقانه سطح بالا دارند.»[۲۵۷]

جوایز[ویرایش]

این فیلم در فوریه ۲۰۲۲، این فیلم در بخش «جوایز مردمی» نود و چهارمین مراسم اسکار نامزد و از طریق رای گیری های توییتری به عنوان یکی از پنج نامزد نهایی جوایز جدید اسکار انتخاب شد. در نهایت صحنه "فلش وارد نیروی سرعت می شود" در این بخش مقام اول را کسب کرد.[۲۵۸][۲۵۹]

جایزه تاریخ رشته دریافت کننده(ها) نتیجه منابع
جوایز ای‌ایی‌ای‌اف ۲۱ آگوست، ۲۰۲۱ فیلم بلند - جلوه های بصری شایستگی ویژه برای ویتا دیجیتال برنده [۲۶۰]
جوایز کلیو ۱۹ دسامبر، ۲۰۲۱ جایزه نقره‌ای کلیو اینترتیمنت ٢٠٢١ مادر باکس اوریجینز، yU+co برنده [۲۶۱]
جوایز کانسپت آرت ۱۹ دسامبر، ۲۰۲۱ بهترین کاراکتر لایو اکشن بتمن لباس تاکتیکی – جراد مارانتز برنده [۲۶۲]
جایزه برتر گزینش منتقدان ۱۷ مارس، ۲۰۲۲ بهترین فیلم ابرقهرمانی لیگ عدالت زک اسنایدر نامزدشده [۲۶۳]
بهترین بازیگر زن در یک فیلم ابرقهرمانی گل گدوت نامزدشده
جوایز دراگون ۲-۶ سپتامبر، ۲۰۲۱ بهترین فیلم فانتزی یا علمی تخیلی لیگ عدالت زک اسنایدر (با عنوان لیگ عدالت) نامزدشده [۲۶۴]
جوایز تریلر طلایی ٢٢ ژوئیه، ٢٠٢١ بهتربن پوستر اکشن لیگ عدالت زک اسنایدر کی‌آرت، اچ‌بی‌او مکس، گراویلیس نامزدشده [۲۶۵]
بهترین وایلدپوست لیگ عدالت زک اسنایدر کرکتر آرت، اچ‌بی‌او مکس، گراویلیس برنده
انجمن منتقدان فیلم هاوایی ١۴ ژانویه، ٢٠٢١ بهترین فیلم کمیک بوکی لیگ عدالت زک اسنایدر نامزدشده [۲۶۶]
جایزه سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی ١۶ - ١٧ که، ٢٠٢١ بهترین نبرد "نبرد نهایی با استپن‌ولف" – لیگ عدالت زک اسنایدر نامزدشده [۲۶۷]
انجمن منتقدان فیلم آمریکای شمالی ۶ فیلم، ٢٠٢٢ بهترین فیلم استریم شده لیگ عدالت زک اسنایدر برنده [۲۶۸]

یادداشت ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "HBO Max to #ReleaseTheSnyderCut". WarnerMedia Group. Retrieved 21 May 2020.
  2. DeFore, John (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': Film Review". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 23, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  3. DeFore, John (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': Film Review". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 23, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  4. DeFore, John (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': Film Review". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 23, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  5. "Zack Snyder's Justice League (15)". British Board of Film Classification. March 31, 2021. Archived from the original on December 13, 2021. Retrieved February 19, 2022.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Chitwood, Adam (November 6, 2017). "'Justice League': Warner Bros. CEO Reportedly Mandated a Runtime Under 2 Hours". Collider. Archived from the original on November 8, 2017. Retrieved November 9, 2017.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ ۷٫۴ ۷٫۵ ۷٫۶ ۷٫۷ ۷٫۸ Kit, Borys (May 20, 2020). ""It Will Be an Entirely New Thing": Zack Snyder's $20M-Plus 'Justice League' Cut Plans Revealed". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 23, 2020. Retrieved May 21, 2020. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «hollywoodreporter-5.20.20» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Gonzalez, Umberto; Lincoln, Ross A. (September 23, 2020). "'Justice League': Snyder Cut to Include Footage From a Week of Additional Shooting". TheWrap. Archived from the original on September 26, 2020. Retrieved September 24, 2020.
  9. https://www.the-numbers.com/movie/Zack-Snyders-Justice-League-(2021)#tab=summary
  10. Schmidt, Joe (March 3, 2021). "Zack Snyder's Justice League Reveals Titles for All Six Parts". ComicBook.com. Archived from the original on March 3, 2021. Retrieved March 3, 2021.
  11. Gillespie, Daniel (March 9, 2021). "Zack Snyder's Justice League Has An Epilogue With An Intriguing Title". Screen Rant. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 9, 2021.
  12. Schaefer, Sandy (September 14, 2020). "How Justice League's Opening Scene Will Pay Off Batman's BvS Arc". Screen Rant. Archived from the original on September 19, 2020. Retrieved November 25, 2020.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ Dyce, Andrew (February 14, 2018). "Justice League: Snyder's Version Was The 'True' Superman". Screen Rant. Archived from the original on July 14, 2019. Retrieved July 14, 2019.
  14. Beyond The Trailer. Zack Snyder Interview – HBO Max Snyder Cut 2021 – EXCLUSIVE. Retrieved November 24, 2020 – via YouTube.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ ۱۵٫۲ ۱۵٫۳ ۱۵٫۴ ۱۵٫۵ ۱۵٫۶ ۱۵٫۷ Kaye, Don (August 22, 2020). "Justice League Snyder Cut Trailer Revealed at DC FanDome". Den of Geek. Archived from the original on September 21, 2020. Retrieved August 24, 2020.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ Bonomolo, Cameron (May 25, 2020). "Zack Snyder's Justice League Star Ray Fisher Says Cyborg's Story Will "Hit Some Hearts"". ComicBook.com. Archived from the original on June 4, 2020. Retrieved May 25, 2020.
  17. Breznican, Anthony (March 12, 2021). "Justice League: The Untold Story of Cyborg and Deathstroke". Vanity Fair. Archived from the original on March 12, 2021. Retrieved March 14, 2021.
  18. Curran, Brad (March 30, 2022). "Justice League: Snyder's Flash Time Travel Proves How Badly WB Messed Up". ScreenRant. Archived from the original on March 31, 2022. Retrieved June 11, 2022.
  19. Gallagher, Simon (August 22, 2020). "Justice League Snyder Cut Trailer Breakdown: 30 Story Reveals & Secrets". Screen Rant. Archived from the original on August 29, 2020. Retrieved September 1, 2020.
  20. Holmes, Adam (November 26, 2019). "Check Out Willem Dafoe's Deleted Justice League Scenes In New Snyder Cut Images". CinemaBlend. Archived from the original on September 17, 2020. Retrieved September 1, 2020.
  21. Alter, Rebecca (June 18, 2020). "Here's Your First Look at the Snyder Cut". Vulture. Archived from the original on June 22, 2020. Retrieved June 19, 2020.
  22. Freeman, Molly (July 25, 2020). "Justice League Snyder Cut Clip Reveals Henry Cavill's Black Superman Suit". Screen Rant. Archived from the original on July 28, 2020. Retrieved August 28, 2020.
  23. Chand, Neeraj (July 11, 2020). "J.K. Simmons Will Do Whatever It Takes to Help Finish 'Zack Snyder's Justice League'". MovieWeb. Archived from the original on August 29, 2020. Retrieved September 1, 2020.
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ Jirak, Jamie (May 24, 2020). "Ray Porter Confirms He Worked With Steppenwolf Actor Ciaran Hinds on Zack Snyder's Justice League". ComicBook.com. Archived from the original on June 2, 2020. Retrieved May 29, 2020.
  25. Hood, Cooper (April 5, 2017). "Justice League: Steppenwolf Actor Teases 'Old, Tired' Villain". Screen Rant. Archived from the original on October 4, 2019. Retrieved August 30, 2020.
  26. Chand, Neeraj (August 9, 2020). "Steppenwolf Redesign Revealed in Zack Snyder's Justice League". MovieWeb. Archived from the original on September 21, 2020. Retrieved August 30, 2020.
  27. Vero True Social (November 17, 2020). OFFICIAL Justice League Teaser Breakdown with Zack Snyder – via YouTube.
  28. Hood, Cooper (May 22, 2020). "'Justice League' Snyder Cut Image Shows DC Comics Ryan Choi". Screen Rant. Archived from the original on June 9, 2020. Retrieved August 28, 2020.
  29. Owen, Phil (March 18, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': Everything You Need to Know About Ryan Choi". TheWrap. Archived from the original on March 20, 2021. Retrieved March 24, 2021.
  30. Collis, Clark (March 18, 2021). "Zack Snyder breaks down the ending of Justice League". Entertainment Weekly. Archived from the original on March 23, 2021. Retrieved March 24, 2021.
  31. Donohoo, Timothy (2021-03-20). "The WEIRDEST Change in Zack Snyder's Justice League Is Mera's Accent". Comic Book Resources (به انگلیسی). Archived from the original on April 18, 2021. Retrieved 2021-04-18.
  32. M. Colbert, Stephen (May 25, 2019). "Justice League's REAL Ares Actor Wasn't Credited: Here's What Happened". Screen Rant. Archived from the original on May 31, 2019. Retrieved June 23, 2022.
  33. Colbert, Stephen M. (November 7, 2019). "'Justice League': Zack Snyder's Cut Cast Darkseid's Servant Desaad". Screen Rant. Archived from the original on June 11, 2020. Retrieved May 22, 2020.
  34. Dandy, Jim (August 22, 2020). "Justice League: DeSaad Revealed in Snyder Cut Trailer". Den of Geek. Archived from the original on September 21, 2020. Retrieved August 23, 2020.
  35. ۳۵٫۰ ۳۵٫۱ Beasley, Tom (May 28, 2020). "Zack Snyder unveils first look at Darkseid in the Snyder Cut of 'Justice League'". Yahoo! Entertainment. Archived from the original on June 14, 2020. Retrieved May 29, 2020.
  36. Russell, Bradley (May 26, 2020). "Zack Snyder's Justice League was originally meant to include Darkseid, actor officially confirms". Total Film. Archived from the original on June 12, 2020. Retrieved June 23, 2022.
  37. Chichizola, Corey (June 3, 2020). "The Snyder Cut's Darkseid Actor Reveals How He Played The Iconic Villain In Justice League". CinemaBlend. Archived from the original on June 3, 2020. Retrieved June 3, 2020.
  38. LightCast (April 1, 2021). "Harry Lennix Talks John Stewart and Filming Martian Manhunter in Zack Snyder's Backyard". Retrieved April 20, 2021 – via YouTube.
  39. ۳۹٫۰ ۳۹٫۱ Justice Con (April 17, 2021). "Deep Dive Into Zack Snyder's Justice League With Zack Snyder". Justice Con. Event occurs at 12:00. Retrieved April 20, 2021.
  40. IGN (February 27, 2021). "Justice League - Inside the Snyder Cut with Zack Snyder / IGN Fan Fest 2021". Event occurs at 21:20. Retrieved April 20, 2021 – via YouTube.
  41. ۴۱٫۰ ۴۱٫۱ ۴۱٫۲ Kit, Borys (October 21, 2020). "Jared Leto to Play Joker in Zack Snyder's 'Justice League' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on October 21, 2020. Retrieved October 21, 2020.
  42. TheFilmJunkee (November 13, 2020). 'Us UNITED' w/ Zack Snyder – Film Junkee Bourbon Stream – via YouTube.
  43. Ankers, Adele (November 18, 2020). "Jared Leto's Joker Will Have a Different Look in Zack Snyder's Justice League". IGN. Archived from the original on November 18, 2020. Retrieved December 7, 2020.
  44. ۴۴٫۰ ۴۴٫۱ Newby, Richard (August 24, 2020). "'Justice League' and Zack Snyder's Brighter Vision". The Hollywood Reporter. Archived from the original on September 1, 2020. Retrieved September 1, 2020.
  45. Andy, Behbakt (March 18, 2021). "Zack Snyder's Justice League Cast Guide: Every New Character". Screen Rant. Archived from the original on March 18, 2021. Retrieved March 18, 2021.
  46. ۴۶٫۰ ۴۶٫۱ Grebey, James (March 18, 2021). "Every Single Easter Egg in Zack Snyder's Justice League". Vulture. Archived from the original on March 18, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  47. Constance, Sergi (November 21, 2017). "It's official!! So proud to finally announce that i'm playing the role of #Zeus in the great movie @justiceleaguewb @wbpictures Just a little step into the big screen. Thank you everybody who send me messages and coments about it! Much love to all of you🙏🏽 #justiceleague #zeus". Archived from the original on May 4, 2018. Retrieved November 24, 2017 – via Twitter.
  48. Mithaiwala, Mansoor (October 22, 2017). "Justice League: Julian Lewis Jones Reveals His Role". Screen Rant. Archived from the original on October 23, 2017. Retrieved October 23, 2017.
  49. Ridgely, Charlie (September 5, 2017). "Game Of Thrones Star Confirmed For Role In Justice League". ComicBook.com.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  50. Burlingame, Russ (October 23, 2017). "Superman: The Movie Actor To Appear In Justice League". ComicBook.com. Archived from the original on October 24, 2017. Retrieved October 23, 2017.
  51. Burlingame, Russ (April 20, 2021). "Zack Snyder Reveals Actor Inspiration for Granny Goodness' Appearance in Justice League". ComicBook.com. Archived from the original on August 29, 2021. Retrieved April 20, 2021.
  52. Stevenson, Rich (April 2, 2021). "Zack Snyder Shares Detailed Look at Granny Goodness' Justice League Design". Screen Rant. Archived from the original on April 20, 2021. Retrieved April 19, 2021.
  53. Stevenson, Rick (April 19, 2021). "Both John Stewart & Kilowog Originally Visited Batman At The End Of Justice League". Screen Rant. Archived from the original on April 19, 2021. Retrieved April 20, 2021.
  54. "Key Green Lanterns Rumored to Have Appeared in Early Justice League Cut". Comic Book Resources. November 25, 2017. Archived from the original on April 20, 2021. Retrieved April 19, 2021.
  55. Chand, Neera (April 2, 2021). "Martian Manhunter & Green Lantern Were Supposed to Appear Together in the Snyder Cut". MovieWeb. Archived from the original on April 20, 2021. Retrieved April 20, 2021.
  56. "Justice League: Scrapped Post-Credits Scene Included Green Lanterns". Screen Rant (به انگلیسی). November 25, 2017. Archived from the original on April 22, 2021. Retrieved May 5, 2021.
  57. Breznican, Anthony (March 18, 2021). "Zack Snyder Explains That Enigmatic Justice League Ending". Vanity Fair. Archived from the original on March 18, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  58. Couch, Aaron (March 17, 2021). "'Justice League': Zack Snyder on Line Jared Leto Ad-libbed and Dreaming Up a Ryan Reynolds Cameo". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Archived from the original on May 6, 2021. Retrieved May 5, 2021.
  59. Colbert, Stephen M. (April 25, 2018). "What Was Zack Snyder's Original 5 Movie DCEU Plan?". Screen Rant. Archived from the original on April 21, 2020. Retrieved June 17, 2019.
  60. ۶۰٫۰ ۶۰٫۱ Colbert, Stephen M. (March 26, 2019). "There Are THREE Versions Of Justice League (Including The Snyder Cut): We Explain". Screen Rant. Archived from the original on December 19, 2019. Retrieved June 17, 2019.
  61. Schmidt, JK (January 2, 2018). "New 'Justice League' Concept Art Provides a Glimpse at Zack Snyder's Vision". ComicBook.com. Archived from the original on June 18, 2019. Retrieved June 17, 2019.
  62. Outlaw, Kofi (October 2, 2017). "Zack Snyder Always Intended Justice League To Rise Out Of The Darkness". ComicBook.com. Archived from the original on July 16, 2019. Retrieved July 16, 2019.
  63. "Kodak 35mm film supports the naturalistic look and VFX/CG creation of Warner Bros. Pictures' 'Justice League'". Kodak. November 7, 2017. Archived from the original on June 24, 2021. Retrieved March 27, 2022.
  64. Breznican, Anthony (February 22, 2016). "Justice League begins shooting April 11". Entertainment Weekly. Archived from the original on February 23, 2016. Retrieved February 22, 2016.
  65. ۶۵٫۰ ۶۵٫۱ Dumaraog, Ana (June 12, 2019). "Justice League Artist Breaks Down How Complete the Snyder Cut Is". Screen Rant. Archived from the original on July 2, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  66. ۶۶٫۰ ۶۶٫۱ ۶۶٫۲ Kit, Borys (May 22, 2017). "Zack Snyder Steps Down From 'Justice League' to Deal With Family Tragedy". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 23, 2020. Retrieved July 11, 2019.
  67. Colbert, Stephen M. (August 5, 2019). "Justice League: The Snyder Cut Could Cost $30–40 Million to Complete". Screen Rant. Archived from the original on April 14, 2020. Retrieved August 7, 2019.
  68. O'Hara, Helen (August 5, 2019). "Justice League stars Ben Affleck and Gal Gadot want to #ReleaseTheSnyderCut: but what is it, exactly?". The Daily Telegraph. Archived from the original on April 10, 2020. Retrieved August 7, 2019.
  69. ۶۹٫۰ ۶۹٫۱ ۶۹٫۲ Fritz, Ben (November 6, 2017). "The Quest to Save 'Justice League'". The Wall Street Journal. Archived from the original on January 8, 2020. Retrieved July 15, 2019.
  70. Goldberg, Matt (February 12, 2018). "Zack Snyder Was Reportedly Fired from 'Justice League'". Collider. Archived from the original on May 22, 2020. Retrieved July 15, 2019.
  71. ۷۱٫۰ ۷۱٫۱ ۷۱٫۲ ۷۱٫۳ Fritz, Ben (July 19, 2018). "Holy Director's Cut, Batman! 'Justice League' Fans Demand a New Version of a Superhero Flop". The Wall Street Journal. Archived from the original on February 5, 2020. Retrieved June 16, 2019.
  72. ۷۲٫۰ ۷۲٫۱ Gonzalez, Umberto; Molloy, Tim (November 29, 2017). "How 'Justice League' Became a 'Frankenstein' (Exclusive)". TheWrap. Archived from the original on February 6, 2020. Retrieved July 15, 2019.
  73. ۷۳٫۰ ۷۳٫۱ ۷۳٫۲ Olsen, Mark (May 27, 2017). "Zack Snyder to leave 'Justice League' following family tragedy; Joss Whedon to take over film". Los Angeles Times. Archived from the original on July 12, 2019. Retrieved July 11, 2019.
  74. ۷۴٫۰ ۷۴٫۱ ۷۴٫۲ ۷۴٫۳ ۷۴٫۴ ۷۴٫۵ Breznican, Anthony (February 22, 2021). "Justice League: The Shocking, Exhilarating, Heartbreaking True Story of #TheSnyderCut". Vanity Fair. Archived from the original on February 22, 2021. Retrieved February 22, 2021.
  75. ۷۵٫۰ ۷۵٫۱ Siegel, Tatiana (July 18, 2022). "Exclusive: Fake Accounts Fueled the 'Snyder Cut' Online Army". Rolling Stone. Archived from the original on July 19, 2022. Retrieved July 21, 2022.
  76. ۷۶٫۰ ۷۶٫۱ Buchanan, Kyle (November 19, 2019). "Why Ben Affleck and Gal Gadot Are Tweeting #ReleaseTheSnyderCut". The New York Times. Archived from the original on May 23, 2020. Retrieved November 21, 2019.
  77. Sharf, Zach (December 5, 2019). "'Justice League' Cinematographer Says Theatrical Cut Threw Out 90% of Zack Snyder's Footage". IndieWire. Archived from the original on May 23, 2020. Retrieved December 5, 2019.
  78. ۷۸٫۰ ۷۸٫۱ Chichizola, Corey (June 15, 2017). "Original Justice League Composer Responds To Being Replaced". CinemaBlend. Archived from the original on February 15, 2020. Retrieved July 11, 2019.
  79. ۷۹٫۰ ۷۹٫۱ Colbert, Stephen M. (October 29, 2019). "[Exclusive] Justice League Snyder Cut Score Is Done Confirms Junkie XL". Screen Rant. Archived from the original on October 30, 2019. Retrieved November 18, 2019.
  80. ۸۰٫۰ ۸۰٫۱ "Justice League". Box Office Mojo. IMDb. Archived from the original on July 1, 2020. Retrieved March 2, 2021.
  81. Holmes, Adam (January 30, 2019). "Kevin Smith Just Dropped Major Info About Zack Snyder's Planned Justice League Trilogy". CinemaBlend. Archived from the original on November 9, 2019. Retrieved July 17, 2019.
  82. Spiegel, Josh (November 19, 2017). "Did 'Justice League' Learn Anything from 'Avengers'?". The Hollywood Reporter. Archived from the original on July 18, 2019. Retrieved July 17, 2019.
  83. Scott, Ryan (June 17, 2019). "Darkseid Officially Revealed in Justice League Snyder Cut". MovieWeb. Archived from the original on January 22, 2020. Retrieved July 17, 2019.
  84. Sharf, Zack (November 24, 2017). "'Justice League' Box Office Bomb: Warner Bros. Could Lose Up to $100 Million on Superhero Tentpole". IndieWire. Archived from the original on January 30, 2018. Retrieved February 4, 2018. The film would have to make at least $750 million just to break even ...
  85. D'Alessandro, Anthony (March 31, 2018). "'Ready Player One' Zaps $12M+ Opening Day; $52M+ Four-Day Weekend – Friday AM Update". Deadline Hollywood. Archived from the original on April 1, 2018. Retrieved March 31, 2018.
  86. ۸۶٫۰ ۸۶٫۱ ۸۶٫۲ Donnelly, Matt (May 20, 2020). "Zack Snyder Will Release the 'Snyder Cut' of 'Justice League' on HBO Max". Variety. Archived from the original on May 22, 2020. Retrieved May 21, 2020.
  87. ۸۷٫۰ ۸۷٫۱ ۸۷٫۲ O'Donnell, Sean (May 25, 2020). "With The Snyder Cut Coming, DC Fans Are Destroying Their Copies Of Justice League". CinemaBlend. Archived from the original on September 3, 2020. Retrieved September 21, 2020.
  88. ۸۸٫۰ ۸۸٫۱ Burog, Vianne (March 29, 2019). "Zack Snyder's 'Justice League' Cut: Will Fans Ever Get To See It?". Latin Times. Archived from the original on July 13, 2019. Retrieved July 11, 2019.
  89. Boucher, Ashley (November 23, 2017). "'Justice League' Do-Over? Petition for a Zack Snyder Cut Hits 100,000 Signatures". TheWrap. Archived from the original on July 9, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  90. Harvilla, Rob (June 12, 2019). "Kneel Before Zack". The Ringer. Archived from the original on May 21, 2020. Retrieved June 20, 2019.
  91. Krishna, Rachael (January 16, 2018). "Zack Snyder Fans Are Asking Warner Bros. To #ReleaseTheSnyderCut Of 'Justice League'". BuzzFeed News. BuzzFeed. Archived from the original on May 23, 2020. Retrieved July 14, 2019.
  92. ۹۲٫۰ ۹۲٫۱ Alexander, Julia (January 10, 2018). "DC Cinematic Universe's biggest conspiracy involves Zack Snyder and Justice League". Polygon. Archived from the original on July 12, 2019. Retrieved July 11, 2019.
  93. Chitwood, Adam (November 28, 2017). "'Justice League': In Defense of a Zack Snyder Cut—and Why It Probably Won't Happen". Collider. Archived from the original on May 20, 2020. Retrieved July 17, 2019.
  94. Colbert, Stephen M. (July 3, 2018). "Justice League: Everything Blocking The Release of Snyder's Cut". Screen Rant. Archived from the original on March 28, 2019. Retrieved July 17, 2019.
  95. ۹۵٫۰ ۹۵٫۱ ۹۵٫۲ ۹۵٫۳ Couch, Aaron (November 17, 2019). "'Justice League': Zack Snyder, Ben Affleck and Gal Gadot Call for Release of Fabled 'Snyder Cut'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on April 7, 2020. Retrieved November 18, 2019.
  96. Anderton, Joe (October 12, 2018). "Aquaman's Jason Momoa admits he's 'obsessed' with the Zack Snyder Justice League cut too". Digital Spy. Archived from the original on January 12, 2020. Retrieved June 16, 2019.
  97. "Justice League Actor Ciaran Hinds Responds To Snyder Cut Getting Released". CinemaBlend. September 22, 2020. Archived from the original on August 29, 2021. Retrieved July 13, 2021.
  98. Rawden, Jessica (June 16, 2019). "Justice League's Ray Fisher Would 'Absolutely' Release The Snyder Cut". CinemaBlend. Archived from the original on April 13, 2020. Retrieved June 16, 2019.
  99. Dumaraog, Ana (March 4, 2019). "Justice League: What Happened to Snyder's Cut a 'Terrible Wrong,' Says Crew Member". Screen Rant. Archived from the original on June 17, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  100. Drum, Nicole (July 8, 2018). "'Justice League' Storyboard Artist Clarifies Rumors of Finished Snyder Cut". ComicBook.com. Archived from the original on June 17, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  101. Couch, Aaron (November 21, 2017). "'Justice League' Cinematographer Hopes for a Director's Cut". The Hollywood Reporter. Archived from the original on February 6, 2020. Retrieved June 18, 2019.
  102. ۱۰۲٫۰ ۱۰۲٫۱ Stauffer, Derek (November 21, 2017). "Justice League: Batfleck Stunt Double Wants Snyder's Original Cut". Screen Rant. Archived from the original on December 10, 2019. Retrieved June 18, 2019.
  103. "Deborah Snyder says Christopher Nolan supported her husband Zack in his quest to make the 'Snyder cut'". Insider. Archived from the original on August 29, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  104. Yang, Rachel (November 17, 2019). "Gal Gadot and Ben Affleck join calls to 'release the Snyder cut' of Justice League". Entertainment Weekly. Archived from the original on November 18, 2019. Retrieved November 18, 2019.
  105. Tassi, Paul (November 17, 2019). "'Release The Snyder Cut' Justice League Movement May Bear Fruit With Support From Snyder, Affleck, Gadot". Forbes. Archived from the original on November 18, 2019. Retrieved November 18, 2019.
  106. Dumaraog, Ana (January 30, 2019). "Kevin Smith Wants Warner Bros. to Release the Snyder Cut". Screen Rant. Archived from the original on December 19, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  107. Kleinman, Jake (September 27, 2021). "'Thor 2' director wants to make a 'Snyder Cut' of his Marvel movie". Inverse. Retrieved September 28, 2021.
  108. Agar, Chris (March 21, 2018). "Pacific Rim 2 Director Supports Justice League's Snyder Cut". Screen Rant. Archived from the original on June 17, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  109. Dolloff, Matt (November 25, 2017). "Rob Liefeld Also Wants a Zack Snyder Cut of Justice League". Screen Rant. Archived from the original on December 10, 2019. Retrieved June 18, 2019.
  110. Moore, Meagan (September 25, 2019). "The Walking Dead's Creator is a #ReleasetheSnyderCut Supporter". Comic Book Resources. Archived from the original on October 7, 2019. Retrieved October 7, 2019.
  111. Atkinson, John (July 3, 2019). "Death of Superman Co-Writer Thinks WB Should Release the Snyder Cut". Screen Rant. Archived from the original on December 18, 2019. Retrieved July 27, 2019.
  112. Wood, Matt (June 17, 2018). "Thanks To Merger, AT&T Is Getting Heckled About Justice League's Snyder Cut". CinemaBlend. Archived from the original on November 21, 2019. Retrieved June 28, 2019.
  113. Cavana, Michael (June 26, 2019). "More than a year later, 'Justice League' fans are ramping up demands to #ReleaseTheSnyderCut". The Washington Post. Archived from the original on May 22, 2020. Retrieved June 28, 2019.
  114. Clark, Travis (July 12, 2019). "'Justice League' fans are planning a 'Release the Snyder Cut' letter-writing campaign aimed at Warner Bros. incoming CEO". Business Insider. Archived from the original on December 19, 2019. Retrieved July 14, 2019.
  115. Preston, Hannah (July 9, 2019). "What Is the Snyder Cut? Demand for Alternate Version of 'Justice League' Surges Following HBO Max Announcement". Newsweek. Archived from the original on April 20, 2020. Retrieved July 10, 2019.
  116. Hood, Cooper (May 25, 2019). "Snyder Cut Fans Start GoFundMe for Comic-Con & Suicide Prevention". Screen Rant. Archived from the original on June 16, 2019. Retrieved June 16, 2019.
  117. Sharf, Zack (July 18, 2019). "#ReleaseTheSnyderCut Billboards Invade San Diego Ahead of Comic-Con Weekend". IndieWire. Archived from the original on September 10, 2019. Retrieved July 17, 2019.
  118. ۱۱۸٫۰ ۱۱۸٫۱ Fowler, Matt (October 6, 2019). "Release the Snyder Cut Fans Buy Times Square Billboards During NYCC". IGN. Archived from the original on January 8, 2020. Retrieved October 6, 2019.
  119. Perine, Aaron (December 20, 2019). "Justice League Fans Fly New Release The Snyder Cut Banner Over Warner Bros. Studios". ComicBook.com. Archived from the original on December 21, 2019. Retrieved December 26, 2019.
  120. Radnedge, Christian (January 5, 2020). "FA Cup clash features 'Justice League' film fans' push for 'SnyderCut'". Reuters. Archived from the original on March 20, 2020. Retrieved January 5, 2020.
  121. Aguilar, Matthew (October 12, 2019). "Zack Snyder Praises Justice League SnyderCut Fans". ComicBook.com. Archived from the original on June 7, 2020. Retrieved October 15, 2019.
  122. Doyle, Mick (October 11, 2019). "We Can Be Heroes: Superhero Fans Take Up the Fight for Suicide Prevention". American Foundation for Suicide Prevention. Archived from the original on January 12, 2020. Retrieved October 15, 2019.
  123. Sacks, Ethan (March 17, 2021). "How the Snyder cut of 'Justice League' was powered by fans". NBC News (به انگلیسی). Archived from the original on March 19, 2022. Retrieved January 6, 2022.
  124. "Thank you to the #ReleasetheSnyderCut Movement for raising $500k for suicide prevention". American Foundation for Suicide Prevention (به انگلیسی). 2021-02-02. Archived from the original on February 3, 2021. Retrieved 2022-01-06.
  125. M. Colbert, Stephen (March 28, 2019). "Zack Snyder Confirms A Snyder Cut Of Justice League Exists". Screen Rant. Archived from the original on April 3, 2020. Retrieved May 21, 2020.
  126. Brent, Lang; Kroll, Justin (November 26, 2019). "DC Films Plots Future With Superman, Green Lantern and R-Rated Movies". Variety. Archived from the original on May 13, 2020. Retrieved November 26, 2019.
  127. ۱۲۷٫۰ ۱۲۷٫۱ ۱۲۷٫۲ Pearson, Ben (May 26, 2020). "The Snyder Cut Will Be a "Radical Rethinking" of 'Justice League', Costing Considerably More Than $30 Million to Finish". /Film. Archived from the original on June 3, 2020. Retrieved May 26, 2020.
  128. Miranda, Matthew (February 14, 2021). Ep 145: Deborah Snyder. LightCast Podcast – via YouTube.
  129. ۱۲۹٫۰ ۱۲۹٫۱ Ramachandran, Naman (June 23, 2020). "HBO Max's Sandra Dewey Talks Racism, Inclusion at Cannes Keynote". Variety. Archived from the original on June 26, 2020. Retrieved June 27, 2020.
  130. Lovett, Jamie (January 30, 2021). "Zack Snyder's Justice League Is Officially Complete". ComicBook.com. Archived from the original on January 30, 2021. Retrieved January 30, 2021.
  131. Fowler, Matt (May 23, 2020). "Zack Snyder's Justice League Reshoots Won't Involve the Cast". IGN. Archived from the original on May 23, 2020. Retrieved May 23, 2020.
  132. Kit, Borys (September 23, 2020). "Zack Snyder Planning New 'Justice League' Shoot Amid Ray Fisher Claims". The Hollywood Reporter. Archived from the original on September 23, 2020. Retrieved September 23, 2020.
  133. O'Connell, Sean (October 6, 2020). "'Zack Snyder's Justice League' Additional Shoots Might Be Underway As We Speak". CinemaBlend. Archived from the original on November 5, 2020. Retrieved October 7, 2020.
  134. Sneider, Jeff (October 23, 2020). "Exclusive: 'Zack Snyder's Justice League' Reshoots Add Joe Manganiello's Deathstroke". Collider. Archived from the original on October 24, 2020. Retrieved October 23, 2020.
  135. Edwards, Molly (November 18, 2020). "Zack Snyder directed Ezra Miller for Justice League reshoots via Zoom". Total Film. Archived from the original on November 18, 2020. Retrieved November 14, 2020.
  136. Liu, Narayan (November 13, 2020). "Zack Snyder's Justice League Only Shot Four Minutes of New Footage". Comic Book Resources. Archived from the original on November 19, 2020. Retrieved November 14, 2020.
  137. Russo, Donovan (July 20, 2019). "Justice League' fans still clamor for a 'Snyder Cut' they'll probably never see". Yahoo! Finance. Yahoo!. Archived from the original on July 31, 2019. Retrieved July 31, 2019.
  138. Stowe, Dusty (November 28, 2017). "Snyder's Justice League Assembly Cut Would 'Cost Millions' to Complete". Screen Rant. Archived from the original on June 23, 2019. Retrieved June 22, 2019.
  139. Ricci, Kimberly (October 30, 2019). "Jesse Eisenberg Had No Idea 'The Snyder Cut' Movement Or Henry Cavill's Mustache Drama Even Existed". Uproxx. Warner Music Group. Archived from the original on December 5, 2019. Retrieved November 18, 2019.
  140. Scott, Ryan (November 14, 2019). "Aquaman Visits Superman's Grave in Latest Justice League Snyder Cut Image". MovieWeb. Archived from the original on January 6, 2020. Retrieved November 18, 2019.
  141. Marnell, Blair (June 21, 2018). "Does the Zack Snyder Cut of Justice League Exist?". Nerdist. Archived from the original on April 24, 2020. Retrieved November 18, 2019.
  142. Yang, Rachel (August 4, 2019). "Kevin Smith says Justice League Zack Snyder cut is real... but it's not what you think". Entertainment Weekly. Archived from the original on May 17, 2020. Retrieved August 7, 2019.
  143. Abad-Santos, Alex (November 19, 2019). "The fight to #ReleaseTheSnyderCut of Justice League (which may not even exist), explained". Vox. Archived from the original on November 20, 2019. Retrieved November 21, 2019.
  144. ۱۴۴٫۰ ۱۴۴٫۱ ۱۴۴٫۲ Multiple sources:
  145. Hibbard, James (September 24, 2018). "Former DC boss deletes Twitter after Zack Snyder fans attack". Entertainment Weekly. Archived from the original on August 1, 2019. Retrieved July 31, 2019.
  146. ۱۴۶٫۰ ۱۴۶٫۱ Alexander, Julia (July 19, 2018). "'Release the Snyder Cut' campaign contradicts Zack Snyder's wishes for Justice League". Polygon. Archived from the original on August 1, 2019. Retrieved July 31, 2019.
  147. Lovett, Jamie (May 20, 2020). "Justice League: Release the Snyder Cut Community Claims Victory". ComicBook.com. Archived from the original on May 28, 2020. Retrieved May 27, 2020.
  148. Perine, Aaron (May 20, 2020). "Justice League: Ben Affleck Trends As Fans Celebrate Snyder Cut Announcement". ComicBook.com. Archived from the original on May 28, 2020. Retrieved May 27, 2020.
  149. Burlingame, Russ (May 22, 2020). "People Are Destroying Their Justice League Theatrical Cut DVDs". ComicBook.com. Archived from the original on May 31, 2020. Retrieved May 27, 2020.
  150. Multiple sources:
  151. Bacon, Thomas (May 21, 2020). "Justice League's Zack Snyder Cut Sets A Bad Precedent". Screen Rant. Archived from the original on May 25, 2020. Retrieved May 27, 2020.
  152. Patel, Nilay (June 2, 2020). "The head of HBO Max on launching without Roku, adding 4K HDR, and the Snyder Cut". The Verge (به انگلیسی). Archived from the original on June 3, 2020. Retrieved June 3, 2020.
  153. Goodman, William (March 26, 2021). "Surprise: DC Fans Want More After the Snyder Cut". GQ (به انگلیسی). Archived from the original on March 26, 2021. Retrieved March 29, 2021.
  154. Carter, Justin (May 21, 2020). "What Zack Snyder's cut of Justice League is rumored to add to the original". Polygon. Archived from the original on May 22, 2020. Retrieved May 25, 2020.
  155. Elvy, Craig (May 22, 2020). "Justice League: How Zack Snyder's Cut Is Different To The 2017 Whedon Version". Screen Rant. Archived from the original on May 25, 2020. Retrieved May 25, 2020.
  156. Gemmill, Allie (July 26, 2020). "Zack Snyder Says No Joss Whedon-Shot Footage Will Be in His 'Justice League'". Collider (به انگلیسی). Archived from the original on September 21, 2020. Retrieved July 26, 2020.
  157. Burwick, Kevin (July 20, 2020). "Zack Snyder's Justice League Is Separate from the DC Cinematic Universe Continuity". MovieWeb. Archived from the original on August 2, 2020. Retrieved August 23, 2020.
  158. Curran, Brad (August 1, 2020). "Justice League: Every Aquaman Connection Cut From The Theatrical Release". Screen Rant. Archived from the original on August 23, 2020. Retrieved September 6, 2020.
  159. Sharf, Zack (December 10, 2020). "Patty Jenkins 'Tossed Out' Joss Whedon's 'Justice League': It Contradicted 'Wonder Woman'". IndieWire. Archived from the original on December 10, 2020. Retrieved December 16, 2020.
  160. Donohoo, Timothy (April 1, 2021). "Zack Snyder's Justice League Contradicts Mera's Aquaman Backstory in One Huge Way". Comic Book Resources (به انگلیسی). Archived from the original on August 21, 2021. Retrieved August 21, 2021.
  161. ۱۶۱٫۰ ۱۶۱٫۱ ۱۶۱٫۲ ۱۶۱٫۳ ۱۶۱٫۴ Mamo, Heran (March 12, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Soundtrack Is the 'Mount Everest of Scores': See Release Date & Track List". Billboard. Archived from the original on March 15, 2021. Retrieved March 13, 2021.
  162. 'Junkie v Junkee' w/ Tom Holkenborg (Junkie XL) – Film Junkee Vodka Stream (به انگلیسی). Archived from the original on March 1, 2021. Retrieved March 4, 2021 – via YouTube.
  163. Behbakt, Andy (March 18, 2021). "Every Song In Zack Snyder's Justice League". Screen Rant (به انگلیسی). Archived from the original on March 20, 2021. Retrieved August 19, 2021.
  164. Agar, Chris (May 21, 2020). "Justice League's Snyder Cut Character Posters Use Theatrical Release Images". Screen Rant. Archived from the original on May 22, 2020. Retrieved May 21, 2020.
  165. O'Connell, Sean (August 22, 2020). "Zack Snyder's Justice League Trailer Is An Emotional Masterpiece That Will Give Fans Chills". CinemaBlend. Archived from the original on August 30, 2020. Retrieved August 30, 2020.
  166. Patches, Matt (August 22, 2020). "Zack Snyder's Justice League trailer is officially here". Polygon. Archived from the original on August 22, 2020. Retrieved June 20, 2022.
  167. Vary, Adam B. (August 22, 2020). "Zack Snyder Debuts 'Justice League' Snyder Cut Trailer, Reveals Four-Part Release Plan". Variety. Archived from the original on August 22, 2020. Retrieved June 20, 2022.
  168. Spellberg, Claire (November 2, 2020). "Zack Snyder's 'Justice League' Trailer is Gone From HBO Max's Social Media Accounts, But It's Still Debuting in 2021". Decider. Archived from the original on November 19, 2020. Retrieved November 17, 2020.
  169. Ankers, Adele (November 17, 2020). "Justice League: Zack Snyder Unveils Black and White Trailer With New Footage". IGN. Archived from the original on November 21, 2020. Retrieved November 17, 2020.
  170. Vary, Adam B. (February 14, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Full Trailer Reveals Villain Darkseid". Variety. Archived from the original on February 14, 2021. Retrieved June 21, 2022.
  171. Newby, Richard (February 14, 2021). "The Revolution of the New 'Justice League' Trailer". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 9, 2021. Retrieved June 21, 2022.
  172. Holmes, Charles (2021-02-14). "What the Snyder Cut Trailer Tells Us—and What It Doesn't". The Ringer (به انگلیسی). Archived from the original on 2021-02-14. Retrieved 2021-11-01.
  173. Alter, Rebecca (2021-03-14). "Behold, the Last Trailer for Zack Snyder's Justice League Is Upon Us". Vulture. Archived from the original on 2021-03-15. Retrieved 2021-11-01.
  174. Kreps, Daniel (2021-03-14). "See Epic Final Trailer for 'Zack Snyder's Justice League'". Rolling Stone. Archived from the original on 2021-03-14. Retrieved 2022-03-28.
  175. Publicity, DC (February 19, 2021). "Variant Covers For Justice League #59, Inspired by Zack Snyder's Justice League!". DC (به انگلیسی). Archived from the original on February 20, 2021. Retrieved July 26, 2021.
  176. Daly, Rhian (January 17, 2021). "Zack Snyder confirms his 'Justice League' will be a four-hour movie, not a miniseries". NME. Archived from the original on January 18, 2021. Retrieved January 17, 2021.
  177. "ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE to Premiere March 18 on HBO Max" (Press release). Warner Media. January 29, 2021. Archived from the original on January 29, 2021. Retrieved January 29, 2021.
  178. Weiss, Josh (April 17, 2021). "Justice Con: Zack Snyder Announces Black & White Charity Screenings For Justice League In July". Syfy Wire. Archived from the original on February 14, 2022. Retrieved June 23, 2022.
  179. Ping Pong Flix (November 16, 2020). Zack Snyder Interview | From Snyder Cut To Zack Snyder's Justice League – via YouTube.
  180. @IMAX (December 23, 2020). "We're excited about your next BIG project" (Tweet). Archived from the original on December 26, 2020. Retrieved February 2, 2021 – via Twitter.
  181. Crow, David (March 19, 2021). "Why Zack Snyder's Justice League is in a 4:3 Aspect Ratio". Den of Geek. Archived from the original on March 19, 2021. Retrieved February 1, 2021.
  182. Acuna, Kirsten (January 29, 2021). "Everything to know about Zack Snyder's 4-hour 'Justice League' movie that's coming to HBO Max in March". Insider. Archived from the original on February 3, 2021. Retrieved January 30, 2020.
  183. Ames, Jeff (December 17, 2020). "Zack Snyder Seemingly Confirms March Release Date for Justice League!". ComingSoon.net. Archived from the original on December 18, 2020. Retrieved December 17, 2020.
  184. Ankers, Adele (January 29, 2021). "Zack Snyder's Justice League HBO Max Release Date Confirmed". IGN. Archived from the original on January 29, 2021. Retrieved January 29, 2021.
  185. Anderson, Sage. "How to Watch 'Zack Snyder's Justice League' Online: Stream the Film for Free on HBO Max". Rolling Stone. Archived from the original on June 23, 2022. Retrieved June 23, 2022.
  186. Hibberd, James (February 4, 2021). "Zack Snyder's Justice League officially gets rated R". Entertainment Weekly. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  187. "ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE Will Be Made Available Worldwide In All Markets Day And Date With The US On Thursday, March 18 | Pressroom". pressroom.warnermedia.com. Archived from the original on March 9, 2021. Retrieved February 19, 2021.
  188. Ashurst, Sam (August 22, 2020). "DC FanDome: Zack Snyder's 'Justice League' will be released in the UK as a mini-series and a movie". Yahoo Sports. Archived from the original on September 21, 2020. Retrieved August 23, 2020.
  189. ۱۸۹٫۰ ۱۸۹٫۱ ۱۸۹٫۲ Childs, Kevin (January 30, 2021). "Justice League Announces Where You Can Stream the Snyder Cut in Canada". Comic Book Resources. Archived from the original on January 30, 2021. Retrieved January 31, 2021.
  190. Motherwell, Sarah (March 16, 2021). "What is the Snyder cut and how can you watch Justice League in Australia". ABC News. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 17, 2021.
  191. Arène, Roch (March 18, 2021). "Justice League: Jour J, le Snyder Cut est disponible". CNET France (به فرانسوی). Archived from the original on March 18, 2021. Retrieved March 3, 2021.
  192. Arène, Roch (March 3, 2021). "Justice League: le Snyder Cut sortira plus tôt que prévu en France". CNET France (به فرانسوی). Archived from the original on March 3, 2021. Retrieved March 3, 2021.
  193. Alperina, Susanna (March 4, 2021). "Zack Snyder's Justice League Will Be Released in Russia". Российская газета. Archived from the original on March 4, 2021. Retrieved March 4, 2021.
  194. "Justice League Snyder Cut India Release Date, Platforms Announced". Gadgets 360 (به انگلیسی). Archived from the original on March 4, 2021. Retrieved March 6, 2021.
  195. Croot, James (March 3, 2021). "Neon's Justice League, Disney's Raya, new Godzilla among March's must see movies". Stuff. Archived from the original on March 3, 2021. Retrieved March 3, 2021.
  196. Croot, James (March 18, 2021). "Zack Snyder's Justice League: An improvement, yes, but bloated pic is no Marvel". Stuff. Archived from the original on March 18, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  197. "Zack Snyder's Justice League: A 'vindication' of director's vision, say critics". BBC News. March 16, 2021. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 17, 2021.
  198. Stowe, Dusty (February 17, 2021). "Justice League: Snyder Cut Black & White Version Gets Official Title". Screen Rant. Archived from the original on February 17, 2021. Retrieved February 17, 2021.
  199. "'Zack Snyder's Justice League' Clip Features Steppenwolf, Teases the 'Justice is Gray Edition'". /Film. February 9, 2021. Archived from the original on February 10, 2021. Retrieved February 12, 2021.
  200. @skytv (April 30, 2021). "You asked, we answered Zack Snyder's Justice League, #JusticeIsGray, a black and white version of the hit film, is now available on demand on Sky Cinema. Who's watching?" (Tweet). Archived from the original on April 30, 2021 – via Twitter.
  201. Vary, Adam B. (March 8, 2021). "Snyder Cut of 'Justice League' Accidentally Posts Early for Some HBO Max Users". Variety. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 9, 2021.
  202. Anderson, Robert (March 24, 2021). "Zack Snyder's Justice League Blu-ray Now Available in the UK (The Snyder Cut)". IGN. Archived from the original on March 27, 2021. Retrieved June 16, 2022.
  203. Arora, Akhil (March 11, 2021). "Justice League Snyder Cut Blu-ray Release Date Set for May". Gadgets 360. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 12, 2021.
  204. @wbshopUK (April 30, 2021). "It literally sold out within 20 minutes!" (Tweet). Archived from the original on April 30, 2021 – via Twitter.
  205. Campbell, Scott (June 24, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Getting 4K Blu-ray Release". Collider (به انگلیسی). Archived from the original on June 24, 2021. Retrieved June 30, 2021.
  206. "Zack Snyder's Justice League (Blu-ray + Digital) (Canada)". Blu-ray. August 4, 2021. Archived from the original on August 22, 2021. Retrieved August 4, 2021.
  207. D'Alessandro, Anthony (March 23, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Ranks Behind 'Wonder Woman 1984' In HBO Max Households". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 24, 2021. Retrieved March 24, 2021.
  208. Bacon, Thomas (March 24, 2021). "New Justice League Viewing Figures: Only 1/3rd Finished Snyder Cut". Screen Rant. Archived from the original on March 30, 2021. Retrieved March 25, 2021.
  209. D'Alessandro, Anthony (April 25, 2022). "The Batman First Week Viewership On HBO Max Bigger Than Streamer's Theatrical Day & Date Titles – CinemaCon". Deadline Hollywood. Archived from the original on April 25, 2022. Retrieved April 25, 2022.
  210. Drum, Nicole (April 3, 2021). "Only 36% of Viewers Finished 'Zack Snyder's Justice League' in Its First Week". ComicBook.com (به انگلیسی). Archived from the original on April 3, 2021. Retrieved November 25, 2021.
  211. Bui, Hoai-Tran (April 1, 2021). "Only 36% of Viewers Finished 'Zack Snyder's Justice League' in Its First Week". /Film (به انگلیسی). Archived from the original on April 1, 2021. Retrieved August 17, 2021.
  212. Edwards III, John J (March 29, 2021). "'Justice League' Leads HBO Max to Top Gain in Streaming Sessions". Bloomberg (به انگلیسی). Archived from the original on May 1, 2021. Retrieved April 30, 2021.
  213. D'Alessandro, Anthony (August 27, 2021). "'The Suicide Squad' Most Watched DC Film On HBO Max In Samba TV Households, But Trails 'Mortal Kombat'". Deadline Hollywood. Archived from the original on August 27, 2021. Retrieved August 27, 2021.
  214. Bailey, Brittney (May 1, 2021). "Justice League Snyder Cut View Count Almost Doubles Since Opening Weekend". Screen Rant (به انگلیسی). Archived from the original on June 8, 2021. Retrieved June 8, 2021.
  215. "Zack Snyder's Justice League Crushes Canada, Becoming the Most Popular Title in Crave History". The Lede. Bell Media. March 26, 2021. Archived from the original on April 14, 2021. Retrieved April 14, 2021.
  216. "BCE reports first quarter 2021 results" (PDF). BCE Inc. April 29, 2021. Archived (PDF) from the original on April 29, 2022. High-demand programming like Zack Snyder’s Justice League, the #1 title ever on Crave boosted total Crave subscribers 12% year over year to 2.9 million
  217. Perry, Kevin (March 29, 2021). "Zack Snyder's Justice League sets new records for binge as black and white version premieres today". TV Blackbox. Archived from the original on April 14, 2021. Retrieved April 14, 2021.
  218. Fernando, Luiz [@Luiz_Fernando_J]. "3rd party researcher #SambaTV released an update regarding #ZackSnydersJusticeLeague's 1st full week, between MAR 18-MAR 24. In 7 days, 2.2M households on #HBOMax in the US watched the #SnyderCut, while 954k households watched it in the U.K through #SkyCinema and #NOW1/" (Tweet). Archived from the original on March 30, 2021. Retrieved March 29, 2021 – via Twitter. Missing or empty |date= (الگو:Cite tweet)
  219. "Zack Snyder's Justice League streamed 100,000 times in just 3 days". Hindustan Times. March 22, 2021. Archived from the original on March 23, 2021. Retrieved March 24, 2021.
  220. Jha, Lata (December 22, 2021). "Hyderabad, Bengaluru watched most movies in 2021, Sooryavanshi breaks records". Mint (به انگلیسی). Archived from the original on December 22, 2021. Retrieved December 14, 2021.
  221. @HBOMaxES. "First place medal 30 Monedas Second place medal El Cuento de la Criada Third place medal La Liga de la Justicia de Zack Snyder" (Tweet). Archived from the original on December 22, 2021. Retrieved June 5, 2022 – via Twitter. Missing or empty |date= (الگو:Cite tweet)
  222. @HBOMaxNordic. "Stream Zack Snyder's Justice League now on hbomax.com" (Tweet). Archived from the original on December 18, 2021. Retrieved June 5, 2022 – via Twitter. Missing or empty |date= (الگو:Cite tweet)
  223. @@NetflixDE. "4 Stunden Batman anstarren kein Problem für mich" (Tweet) (به آلمانی). Archived from the original on March 21, 2022. Retrieved June 5, 2022 – via Twitter. Missing or empty |date= (الگو:Cite tweet)
  224. "April 25 - May 1, 2022". Netflix. Retrieved June 23, 2022.
  225. ۲۲۵٫۰ ۲۲۵٫۱ Prange, Stephanie (December 27, 2021). "'Squid Game,' 'Black Widow' Top Whip Media's 2021 TV Time Charts; App Bows Personalized Rankings". Media Play News. Archived from the original on December 28, 2021. Retrieved January 6, 2022.
  226. Shirey, Paul (October 5, 2021). "#RestoreTheSnyderVerse Trends After HBO Max Video Calls It A Global Phenomenon". Screen Rant (به انگلیسی). Archived from the original on October 6, 2021. Retrieved December 19, 2021.
  227. Ortiz, Andi (January 26, 2022). "'Zack Snyder's Justice League,' 'Black Widow' Among 2021's Most Pirated Movies". TheWrap. Archived from the original on February 2, 2022. Retrieved February 2, 2022.
  228. Davis, Clayton (March 1, 2022). "Why 'Zack Snyder's Justice League' Is Not Eligible for Oscars Fan Favorite Prize". Variety (به انگلیسی). Archived from the original on March 1, 2022. Retrieved March 1, 2022.
  229. ۲۲۹٫۰ ۲۲۹٫۱ ۲۲۹٫۲ ۲۲۹٫۳ "Zack Snyder's Justice League (2021)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Retrieved January 20, 2022.
  230. John Latchem (September 23, 2021). "'Black Widow' Debuts at No. 1 on Disc Sales Charts, Pushing 'Zack Snyder's Justice League' to No. 2". Media Play News. Retrieved October 29, 2021.
  231. John Latchem (October 17, 2021). "'F9,' 'Black Widow' Lead September Disc Sales". Media Play News. Retrieved November 3, 2021.
  232. Latchem, John (November 18, 2021). "'F9,' 'Zack Snyder's Justice League' Return to Top of Disc Sales Charts". Media Play News. Retrieved November 19, 2021.
  233. Erik Gruenwedel (June 16, 2021). "Warner's 'Zack Snyder's Justice League' Posts Fifth Week Atop U.K. Home Entertainment Chart". Media Play News. Retrieved November 17, 2021.
  234. Erik Gruenwedel (January 5, 2022). "2021: U.K. Home Entertainment Revenue Up 13% to $5 Billion, More than 21 Million Discs Sold". Media Play News. Retrieved January 6, 2022.
  235. "Zack Snyder's Justice League (2021)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved June 29, 2021.
  236. "Zack Snyder's Justice League Reviews". Metacritic. Red Ventures. Retrieved March 26, 2021.
  237. "Justice League". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Archived from the original on November 19, 2017. Retrieved February 28, 2021.
  238. "Justice League". Metacritic. Red Ventures. Archived from the original on November 17, 2017. Retrieved January 26, 2021.
  239. ۲۳۹٫۰ ۲۳۹٫۱ Perez, Lexy (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': What the Critics Are Saying". The Hollywood Reporter. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  240. Ferme, Antonio (March 15, 2021). "First Reviews for 'Zack Snyder's Justice League' Are Remarkably Positive". Variety. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  241. Gonzalez, Umberto (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Wins Early Raves, From 'Improvement' to a 'Knockout'". TheWrap. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  242. Edwards, Molly (March 15, 2021). "Here's what the critics are saying about Zack Snyder's Justice League". Total Film. Archived from the original on March 15, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  243. Harvilla, Rob (March 23, 2021). "The Biggest Snyder Cut Surprise? It's Actually Pretty Good". The Ringer (به انگلیسی). Archived from the original on June 7, 2021. Retrieved June 7, 2021.
  244. Collin, Robbie (March 19, 2021). "Zack Snyder's Justice League is a mad and magnificent, four-hour apocalyptic pop epic". The Daily Telegraph. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 19, 2021.
  245. Anderson, Jenna (March 15, 2021). "Zack Snyder's Justice League Review: Brave, Bold, and Incredibly Rewarding". ComicBook.com. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  246. Gleiberman, Owen (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Review: The Director's Four-Hour Cut Is Truly a New Film — and a Knockout". Variety. Archived from the original on March 15, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  247. Gleiberman, Owen; Debruge, Peter (December 6, 2021). "The Best Films of 2021". Variety. Archived from the original on December 6, 2021. Retrieved May 8, 2022.
  248. Matt Zoller Seitz (March 15, 2021). "Zack Snyder's Justice League". RogerEbert.com. Archived from the original on March 15, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  249. LaSalle, Mick (March 16, 2021). "Review: 'Zack Snyder's Justice League' turns a bad movie into an epic piece of art". San Francisco Chronicle (به انگلیسی). Archived from the original on March 26, 2021. Retrieved June 7, 2021.
  250. Jorgensen, Tom (March 21, 2021). "Zack Snyder's Justice League Review". IGN. Archived from the original on March 15, 2021. Retrieved August 10, 2021.
  251. Ebiri, Bilge (March 15, 2021). "The Snyder Cut of Justice League Contains the Best and Worst of Zack Snyder". Vulture. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  252. Kohn, Eric (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Review: Four Hours of Fan Service Is Too Many, but It All Makes Sense Now". IndieWire. Archived from the original on March 15, 2021. Retrieved August 10, 2021.
  253. DeFore, John (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League': Film Review". The Hollywood Reporter. Archived from the original on May 23, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  254. Brody, Richard (March 18, 2021). ""Zack Snyder's Justice League," Reviewed: A Super-Slog of a Superhero Superspectacle". The New Yorker. Archived from the original on March 18, 2021. Retrieved June 17, 2022.
  255. Trenholm, Richard (March 19, 2021). "Snyder Cut Justice League review: Still a mess, now a million years long". CNET. Archived from the original on April 12, 2022. Retrieved June 17, 2022.
  256. Adlakha, Siddhant (March 15, 2021). "'Zack Snyder's Justice League' Is Longer, But Not Much Better". Observer.com. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  257. ۲۵۷٫۰ ۲۵۷٫۱ "Kermode and Mayo's Film Review – Jodie Foster, Zack Snyder's Justice League and Silk Road – BBC Sounds". BBC (به انگلیسی). Retrieved March 19, 2021.
  258. Drum, Nicole (February 27, 2022). "Spider-Man: No Way Home, Justice League, and Avengers: Endgame Competing for Cheer Recognition at the Oscars". Comicbook.com. Archived from the original on March 1, 2022. Retrieved February 28, 2022.
  259. Romano, Nick (March 27, 2022). "Zack Snyder's Justice League didn't win an Oscar but got the 2022 Oscars Cheer Moment". Entertainment Weekly. Archived from the original on March 28, 2022. Retrieved March 28, 2022.
  260. "AEAF 2021 Announces Winners and Finalists". Australian Effects and Animation Festival (به انگلیسی). Archived from the original on October 28, 2021. Retrieved August 21, 2021.
  261. @ClioAwards (December 19, 2021). "#ClioEntertainment 2021 Silver Winner - Zack Snyder's Justice League ( @snydercut ): Mother Box Origins by @yuandcompany bit.ly/3oevIvN" (Tweet). Archived from the original on December 19, 2021 – via Twitter.
  262. Gnomon (September 11, 2021). 2021 Concept Art Awards. Retrieved September 14, 2021 – via YouTube.
  263. Davis, Clayton (February 22, 2022). "Critics Choice Super Awards: 'Spider-Man,' 'Justice League' Among Film Nominees; 'Evil,' 'Midnight Mass' Lead TV". Variety (به انگلیسی). Archived from the original on February 22, 2022. Retrieved February 22, 2022.
  264. Liptak, Andrew (September 7, 2021). "Here Are the Winners of the 2021 Dragon Awards". Tor.com (به انگلیسی). Archived from the original on September 7, 2021. Retrieved September 8, 2021.
  265. Crist, Allison; Perez, Lexy (July 23, 2021). "Golden Trailer Awards: 'A Quiet Place: Part II', 'Black Widow' Among Winners". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Archived from the original on August 13, 2021. Retrieved August 10, 2021.
  266. Neglia, Matt (January 14, 2022). "The 2021 Hawaii Film Critics Society (HFCS) Winners". Next Best Picture (به انگلیسی). Archived from the original on January 14, 2022. Retrieved February 23, 2022.
  267. "Your 2021 MTV Movie & TV Awards Nominations Are Here: See The Full List". MTV News (به انگلیسی). April 19, 2021. Archived from the original on April 19, 2021. Retrieved August 9, 2021.
  268. @NAFilmCritic (February 6, 2022). "Best Streaming Movie Zack Snyder's Justice League @snydercut" (Tweet). Archived from the original on February 7, 2022. Retrieved February 7, 2022 – via Twitter.

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().