لیزا دل ژوکوندو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیزا دل ژوکوندو
detail of the painting showing Lisa's face
نام هنگام تولدلیزا گراردینی
زادهٔ۱۵ ژوئن ۱۴۷۹
فلورانس
درگذشت۱۵ ژوئیه ۱۵۴۲
(۶۳ سال)
فلورانس
شناخته‌شده برایموضوع و مدل مونالیزا
همسر(ها)فرانسسکو دی بارتولومئو دی زنوبی دل ژوکوندو
فرزندانپیرو دل ژوکوندو
سور بئاتریس (کامیلا دل ژوکوندو)
آندرا دل ژوکوندو
ژوکوندو دل زوکوندو
سور لودویکا (ماریتا دل ژوکوندو)
همچنین مطرح شده: بارتولومئو دل ژوکوندو
والدینآنتون‌ماریا دی نولدو گراردینی
لوکرزیا دل کاسیا

لیزا دل ژوکوندو (ایتالیایی: Lisa del Giocondo؛ ۱۵ ژوئن ۱۴۷۹ – ۱۵ ژوئیه ۱۵۴۲) شناخته شده با نام اصلی لیزا گراردینی، لیزا دی آنتونیو ماریا، مشهور با نام مونا لیزا، یکی از اعضای خاندان گراردینی فلورانس و توسکانی در ایتالیا است. شهرت نام وی به واسطهٔ پرتره مونالیزا است که توسط شوهرش به لئوناردو دا وینچی در دوران رنسانس ایتالیا سفارش داده شده بود. جزئیات بسیار کمی از زندگی لیزا شناخته شده. او متولد فلورانس بود و در جوانی با یک تاجر پارچه و ابریشم ازدواج کرد، شوهر وی بعدها به یک مقام بانفوذ محلی تبدیل گردید.البته لیزا، مادر ۵ فرزند بود و چنین به نظر می‌رسد که زندگی متوسط رو به راحت و معمولی داشته باشد. لیزا بیشتر از همسرش در قید حیات بود.

قرن‌ها پس از مرگ لیزا، تابلوی مونالیزا تبدیل به معروف‌ترین و مشهورترین تابلوی نقاشی جهان شد[۱] که بخشی مجزا از زندگی اختصاصی لیزا را به عنوان یک زن، به ثبت رساند. گمانه‌زنی‌هایی که توسط محققان صورت پذیرفته نشان داد که این اثر هنری یک نشانک جهانی و شناخته شده به عنوان یک موضوع مبدل تجاری است. در سال ۲۰۰۵ میلادی به طور قطع ثابت گردید که لیزا، همان مدل شناخته شده برای پرترهٔ مونالیزا است.[۲]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Riding, Alan (April 6, 2005). "In Louvre, New Room With View of 'Mona Lisa'". The New York Times. The New York Times Company. Retrieved 2007-10-07.
  2. "Mona Lisa – Heidelberger Fund klärt Identität (English: Mona Lisa – Heidelberger find clarifies identity)". University Library Heidelberg. Archived from the original on 2011-05-08. Retrieved 2008-01-15.