لومان، جاغوری

مختصات: ۳۳°۰۸′۰۲″شمالی ۶۷°۳۸′۳۵″شرقی / ۳۳٫۱۳۴°شمالی ۶۷٫۶۴۳°شرقی / 33.134; 67.643
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لومان
منطقه
لومان در افغانستان واقع شده
لومان
لومان
موقعیت
مختصات: ۳۳°۰۸′۰۲″شمالی ۶۷°۳۸′۳۵″شرقی / ۳۳٫۱۳۴°شمالی ۶۷٫۶۴۳°شرقی / 33.134; 67.643
کشور افغانستان
ولایتولایت غزنی
ولسوالیجاغوری
منطقه زمانی+ ۴٫۳۰

لومان منطقه‌ای در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی افغانستان است که تا سنگ‌ماشه مرکز ولسوالی جاغوری ۱۷ کیلومتر فاصله دارد.[۱]

این منطقه دارای گویش غلیظ هزارگی است. هم‌اکنون به دلیل بالا رفتن سطح فرهنگ و درآمد، اکثراً مهاجر هستند. این منطقه خوش آب و هوا در جنوب شرق جاغوری موقعیت دارد که از شرق به ولسوالی قره‌باغ، از غرب به منطقه بوسید و غجور، از شمال به خدیداد و شارزیده و از جنوب به ماجری و زیرک وصل است. لومان حدوداً دارای بیشتر از ۳۰۰۰ خانوار است که اگر میانگین جمعیت هر خانوار را ۵ نفر در نظر بگیریم جمعیت این منطقه را بیش از ۱۵ هزار نفر می‌توان حدس زد. لومان به دو دسته بنام های حاجی نبی و چهار قلعه تقسیم شده است. لومان دارای آب و هوای نسبتا سرد بوده و دارای زمین های هموار و دشت می باشد. لومان پیشینه تاریخی داشته است.

روستاها[ویرایش]

این منطقه از سیزده روستاهای کوچک تشکیل یافته‌است که عبارت اند از:

در لومان چندین مکتب ابتدایی متوسطه ولیسه وجود دارد. منابع درآمد این مردم مثل بقیه مناطق جاغوری از کشاورزی و مالداری است. تقریباً ۲۰ در صد از درآمد سالانه آنها را تولید محصولات محلی تشکیل می‌دهند؛ و مابقی درآمد سالانه از منابع و درآمد دیگر نظیر تجارت و کار و کاسبی در کلان‌شهرها و کشورهای خارجی تأمین می‌گردد.[۲]

مکتب ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. دفتر تقسیمات اداری ولسوالی جاغوری1342-بایگانی اسناد ملکی ولایت غزنی
  2. http://jaghori1.com/مختصر-معرفی-لومان-به-بهانه-ای-افتتاح-تع/جاغوری-یک. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)