قوام‌الدین شریف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قوام‌الدین شریف
زادهٔ۷ مهر ۱۲۹۹
کاشان
درگذشت۱۳۸۳
تحصیلاتکارشناسی ارشد تحصیلات عالی کشاورزی و دکترای درجه عالی علوم طبیعی
پیشهپژوهشگر و استاد دانشگاه
شناخته‌شده برایشناسایی آفت بوته‌میری جالیز در ایران

قوام‌الدین شریف (متولد هفتم مهرماه ۱۲۹۹ شمسی در کاشان - درگذشته ۱۳۸۳) پژوهشگر و یکی از پیشکسوتان نامی دانش گیاه‌پزشکی ایران است که در شناسایی آفت‌‌های کشاورزی زیادی در ایران مانند بیماری بوته‌میری جالیز نقش داشته‌است. وی به همراه اسفندیار اسفندیاری و عین‌الله بهبودی از بنیان‌گذران مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور است.[۱]

تحصیلات[ویرایش]

وی در سال ۱۳۱۹ از دبیرستان کشاورزی کرج موفق به دریافت دیپلم پنج‌ساله کشاورزی و مدال درجه ۲ علمی از وزارت فرهنگ شد و در سال ۱۳۲۱ نیز گواهینامهٔ ششم متوسطه و مدالِ علمی را کسب کرد و با در دست داشتن گواهینامه لیسانس مهندسی کشاورزی در سال ۱۳۲۴ در آزمایشگاه گیاه‌شناسی و بیماریهای گیاهی کرج و سپس در آزمایشگاه دفع آفات نباتی تهران در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار شد. وی همچنین دارای مدارک رشته حقوق قضایی و زبان فرانسه و کارشناسی ارشد تحصیلات عالی کشاورزی و مدرک دکترای قارچ‌شناسی از دانشگاه پاریس[۲] و دکترای درجه عالی علوم طبیعی بوده‌است.

سمت‌ها[ویرایش]

قوام‌الدین شریف رئیس اداره کل بررسی آفات نباتی و قرنطینه‌ای و رئیس بخش بیماری‌های گیاهی مؤسسه آفات بوده‌است. وی در سال ۱۳۳۶ به مصوبه هیئت وزیران برای بررسی آفات نباتی و قرنطینه‌ای به کشور انگلستان فرستاده شد.[۳]

پژوهش‌ها[ویرایش]

وی ۳۲ مقاله و کتاب پژوهشی به چاپ رسانده و ۱۳۰ مسافرت علمی به مناطق مختلف برای مطالعه و جمع‌آوری گیاهان و قارچهای کشور داشته‌است. وی پژوهش‌هایی را بر روی نژاد جدیدی از ویروس سفیدک کرکی تنباکو که در ایران دیده شده[۴] و گونهٔ جدید باکتری Rathayibacter tritici با نام Corynebacterium iranieum‬ که در ایران گزارش شده انجام داده‌است.[۵] وی همچنین برای نخستین بار در ایران بیماری بوته‌میری جالیز را در اصفهان روی خربزه مشاهده و گزارش کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «تاریخچه مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور». موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور.
  2. موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور. «پرونده فعالیت‌های دکتر قوام‌الدین شریف» (PDF).[پیوند مرده]
  3. «تصویبنامه راجع به تمدید مأموریت آقای دکتر قوام الدین شریف رئیس آزمایشگاه بیماریهای نباتی در اداره کل بررسی آفات نباتی و قرنطینه در کشور انگلستان». صلح؛ مرجع حقوقی ایران.
  4. قوام‌الدین شریف. «پیدایش نژاد جدیدی از قارچ عامل سفیدک دروغی توتون Peronospora Tabacina Adam در شمال ایران».
  5. قوام‌الدین شریف. «مطالعه مقایسه‌ای گونه جدید باکتری ‭Corynebacterium iranieum‬ گندم Rathayi, c. Tritici‬"».