قانون اسلحه در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در ایران قوانین سختی در مورد حمل، استفاده و قاچاق اسلحه وجود دارد و هرکسی نمی‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.[۱] سلاح‌های گرم و انواع سلاح سرد تنها در اختیار نیروهای نظامی، انتظامی و نیروهای مسلح امنیتی است مگر در موارد خاص که افرادی می‌توانند مجوز حمل سلاح دریافت‌کنند.[۲]

تحت «قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» که در سال ۱۳۷۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد[۳] مأموران انتظامی در ۱۰ مورد از جمله برای دفاع از خود به‌ویژه در زمانی که با خطر جانی مواجه می‌شوند حق استفاده از سلاح را دارند.[۴][۵] بر اساس قوانین کیفری و مدنی ایران، حمل غیرمجاز اسلحه گرم و سرد در ایران جرم است. بر اساس «قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» وارد و خارج کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل از ایران و همچنین ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله اسلحه بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم است.[۶][۷]

در شهریور سال ۱۳۹۵، دولت حسن روحانی لایحه اصلاح قانون اسلحه در ایران را به مجلس فرستاد که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفت. پس از انتحابات مجلس یازدهم، لایحه در سال ۱۳۹۹ دوباره در دستور کار قرار گرفت. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی کار روی اصلاحیه از پاییز ۱۴۰۰ در دولت و کمیسیون امنیت ملی مجلس آغاز شد.[۸]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «قانون در مورد «حمل و قاچاق اسلحه» چه می‌گوید؟». ایسنا. ۴ فروردین ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  2. «دلیل رواج خرید سلاح در جامعه ایران چیست؟». بی‌بی‌سی فارسی. ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  3. «حق استفاده از سلاح مأموران امنیتی قانونی می‌شود». ایندیپندنت فارسی. ۲۰ خرداد ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  4. «پلیس ایران در پی کسب آزادی بیشتر برای کاربرد اسلحه به دنبال مرگ مأمور انتظامی». رادیو فردا. ۱۵ بهمن ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  5. «قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۱۸ دی ۱۳۷۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  6. «انتقاد پلیس تهران از فروش سلاح گرم و سرد در سایت‌های «دارای مجوز»». رادیو فردا. ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  7. «قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز». مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. ۷ شهریور ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.
  8. ««موارد ضروری»؛ هر مأموری که در ایران مجوز سلاح دارد مجاز به استفاده از آن می‌شود». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲.