فیروز زنوزی جلالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فیروز زنوزی جلالی
زادهٔ۱ آبان ۱۳۲۹
خرم‌آباد
درگذشت۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۶۶ سال)
تهران
ملیتایران ایرانی
پیشهنویسنده و منتقد ادبی
سال‌های فعالیت۱۳۵۵–۱۳۹۶
فرزندانمحمد علی، فرزاد، محمدرضا، فاخته
جایزه(ها)جایزه ادبی جلال آل احمد

فیروز زنوزی جلالی (۱ آبان ۱۳۲۹ در خرم‌آباد[۱] – ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ در تهران) نویسندهٔ معاصر و منتقد ادبی ایرانی بود. وی کار خودرا با مقالاتی در مجله فردوسی آغاز نمود و بعد از انقلاب شروع به عرضه آثارش در قالب مجموعه داستان نمود. از آثارش می‌توان به مردی با کفشهای قهوه ای و رمان‌های برجستهٔ مخلوق، قاعدهٔ بازی و برج ۱۱۰ اشاره نمود.

در کارنامهٔ تو مجموعه‌ای منسجم از نقدهای جدی بر آثار ادبی و داستانی احمد محمود تحت عنوان باران بر زمین سوخته نیز وجود دارد.

زندگی[ویرایش]

فیروز زنوزی جلالی، در یکم آبان سال ۱۳۲۹ در خرم‌آباد زاده شد. پدرش نظامی بود و به همین سبب بارها از شهری به شهری دیگر نقل مکان می‌کردند. جلالی به همراه خانواده‌اش در سال‌های پایانی دبستان به تهران می‌آیند و تا پایان دوران دبیرستان در تهران می‌مانند.

او در ۲۰ سالگی به بوشهر می‌رود و به عضویت نیروی دریایی درمی‌آید و چنان‌که خود نوشته‌است:

«همان وقت و در همان‌جا بود که از رنج واقع ناگزیر تن به سحر قلم و تخیل سپردم و اولین داستانم «یک لحظه بیش نیست» را نوشتم و برای مجله «فردوسی» فرستادم.

این داستان که در مجله منتشر شد او را به شکل جدی وارد فضای داستان‌نویسی کرد.»[۱]

آثار[ویرایش]

وی در زمینه‌های مختلف هنری صاحب آثار متعدّد است.

نمایش‌نامه[ویرایش]

«مثنوی کوچه»(۶۹)، «درختی در برزخ» (۷۰)، «غریبه»(۷۱)، «فاجعهٔ نوزدهمین»(۷۲)، «تیغ برپشت»(۷۳)، «سلطان و کاتب»(۷۴)، «نماز»(۷۵)، «جُنگ‌های هنری دریا»(۷۶) و…

فیلم‌نامه[ویرایش]

«شور وشیرین»، «این کوچولوی پُردَردِ سر» (طنز).

فیلم سینمایی[ویرایش]

«آینه و مرداب» و «آلفا هنوز زنده است».

نقد[ویرایش]

«باران بر زمین سوخته»: بررسی و نقد داستان یک شهر، درخت انجیر معابد، مدار صفر درجه، آدم زنده از نویسنده فقید احمد محمود (تهران، تندیس، ۱۳۸۶، چاپ اول)، «آسیب‌شناسی ادبیات داستانی معاصر».

مجموعهٔ داستان‌های کوتاه[ویرایش]

  • سال‌های سرد (۶۸)
  • خاک و خاکستر(۶۹)
  • «روزی که خورشید سوخت»(۷۰)
  • «مردی با کفش‌های قهوه‌ای»(۷۳) ـ برندهٔ دیپلم افتخار «۲۰سال ادبیات داستانی انقلاب اسلامی»، «اسکاد روی ماز»۵۴۳(۷۶)، «حضور»(۷۶)، «سیاه بمبک»(۷۷)، «گزیدهٔ ادبیات معاصر» (تهران، نیستان، ۱۳۷۸، چاپ اول) ـ زنوزی ۷ داستان منتخب خود را در این اثر فراهم آورده‌است: شکلات، فتّاح، سیاه بمبک، روزی، مثل بقیّهٔ روزها، داوودی‌ها، مسوّده، روزی که خورشید سوخت.

رمان و داستان بلند[ویرایش]

«مخلوق»(۷۹) ـ برندهٔ دیپلم افتخار از بنیاد شهید. این رمان را عبدالعلی دستغیب در کتاب از دریچهٔ نقد با عنوان «قهرمان داستان در جدال با نویسنده» بررسی و تحلیل کرده‌است.

«قاعدهٔ بازی»(۸۶) که برندهٔ جایزهٔ «جشنوارهٔ دوسالانهٔ قلم زرّین» و اثر برگزیدهٔ بخش رمانِ «جایزهٔ جلال آل احمد» گردید.

«توپ پاشنه، سمت ساعت دو!» عنوان قصهٔ اول از یک داستان بلند ۳ قصه‌ای باموضوع جنگ دریاییِ خرمشهر در روزهای آغازین جنگ تحمیلی است. قصهٔ دوم این داستان بلند با عنوان «سکّان، سمت، میانهٔ اروند» نیز در مراحل چاپ قرار دارد و قصهٔ سوم این اثر با عنوان «خرمشهر، خرمشهر» در حال نوشته شدن است. این رمان ۳ قصه‌ای، بازسازی خاطرات زنونی از جنگ‌های آغازین دریایی در اروند ـ به هنگامی که وی کمیسر دریایی ناوچه‌های ۶۵ نیروی دریایی بوده ـ می‌باشد.

عمده‌ترین مضامین داستان‌های جلالی جنگ، فقر و شوربختی مردم و اندوه و محنت انسان‌های دردمند است.

جوایز[ویرایش]

فیروز جلالی در سال ۱۳۸۷ جایزه ادبی جلال آل‌احمد را برای رمان قاعده بازی دریافت کرد. وی همچنین برنده جایزه قلم زرین شده‌است.[۲][۳]

درگذشت[ویرایش]

جلالی از زمستان ۱۳۹۴ دچار بیماری سرطان ریه شده بود. شیمی درمانی وی در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ به خاطر وخامت حال متوقف شد و در صبح روز ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در بیمارستان درگذشت.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «زندگینامه: فیروز زنونی جلالی (۱۳۲۹–۱۳۹۶)». همشهری‌آنلاین. ۲۳ فروردین ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۵ دسامبر ۲۰۱۷.
  2. خبرگزاری شبستان
  3. خبرگزاری فارس
  4. «خبرگزاری تسنیم».

پیوند به بیرون[ویرایش]