فلسفه، سیاست و خشونت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فلسفه، سیاست و خشونت
نویسنده(ها)رضا داوری اردکانی
کشورتهران
زبانفارسی
ناشرانتشارات هرمس
شابکشابک ‎۹۷۸−۹۶۴−۳۶۳−۸۲۱−۴

فلسفه، سیاست و خشونت یکی از آثار برجسته رضا داوری اردکانی است که به شکل گفتگو نوشته شده‌است.[۱] داوری در این کتاب سعی می‌کند به این اتهام که برخی فلسفه‌ها، خشونت را توجیه می‌کنند، پاسخ دهد.[۲][۳][۴] این کتاب در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار منتشر شد و در سال ۱۳۹۱ به چاپ سوم رسید.

محتوا[ویرایش]

کتاب شامل یک مقدمه و دوازده مجلس است. داوری در مقدمه می‌نویسد: «فلسفه و به خصوص فلسفه جدید با سیاست و خشونت سیاسی بی‌ارتباط نیست، اما این ارتباط را هیچ‌یک از کسانی که از موضع سیاست و با عینک سیاسی به تاریخ می‌نگرند و نظر خود را به نام فلسفه اظهار می‌کنند، درنمی‌یابند.»

نقد و بررسی[ویرایش]

اکبر جباری[۵] در مقاله‌ای به معرفی این کتاب پرداخت. امیرهوشنگ افتخاری راد این کتاب را پس از کتاب وضع کنونی تفکر در ایران از مهم‌ترین آثار داوری می‌داند.[۶] مقاله‌ای هم در نقد این کتاب با نام مستعار «محمدسعید عالی‌نژاد» در کتاب ماه فلسفه به چاپ رسید[۷] که داوری به آن پاسخ داد و برای این پاسخ، برگزیدهٔ پنجمین دورهٔ جشنوارهٔ نقد کتاب شد.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. «"فلسفه، سیاست و خشونت" منتشر شد». خبرگزاری مهر. ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶.
  2. «علم و عمل در کربلا به هم پیوستند/ امام حسین (ع) تاریخ را نجات داد». خبرگزاری فارس. ۲۲ آذر ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷.
  3. «از دین و فلسفه خشونت نمی‌آید». نشریه خیمه. اردیبهشت ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۱۷.
  4. «سفر پنجم: مقدمه‌ای بر چاپ جدید کتاب «فلسفه، سیاست، خشونت»». ماهنامه سوره. اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۱.
  5. اکبر جباری (۱۳۸۶). «ایستاده در باد (تاملی بر کتاب فلسفه، سیاست و خشونت اثر دکتر رضا داوری)». روزنامه ایران.
  6. افتخاری راد، امیرهوشنگ (۱۳۸۶). «به بهانه چاپ کتاب «فلسفه، سیاست و خشونت» / داوری در تفکر و خشونت». اعتماد.
  7. محمدسعید عالی‌نژاد (۱۳۸۶). «فلسفه سیاست و خشونت». کتاب ماه فلسفه.
  8. رضا داوری (۱۳۸۶). «کاش می‌توانستیم چشم‌ها را بشوییم : برخی ملاحظات دکتر رضا داوری اردکانی به نقد کتاب فلسفه، سیاست و خشونت» (PDF). کتاب ماه فلسفه.

پیوند به بیرون[ویرایش]