فراری ۱۲سیلیندری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فراری ۱۲سیلیندری
دید کلی
شرکتفراری
تولید۲۰۲۴-
مونتاژمارانلو، ایتالیا
طراحمرکز طراحی فراری زیر نظر فلاویو مانزونی
بدنه و شاسی
کلاسگرند تورر (اس)
شکل بدنه
طرح‌بندیموتور جلو وسط، محور عقب
پیشرانه
موتور۶٫۵ لیتری F140 HD وی۱۲
قدرت موتور۸۳۰ اسب بخار متری (۶۱۰ کیلووات؛ ۸۱۹ اسب بخار)
جعبه‌دنده۸ سرعته Magna PT دوکلاچه
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۷۰۰ میلیمتر (۱۰۶٫۳ اینچ)
درازا۴٬۷۳۰ میلیمتر (۱۸۶٫۲ اینچ)
پهنا۲٬۱۷۶ میلیمتر (۸۵٫۷ اینچ)
بلندی۱٬۲۹۰ میلیمتر (۵۰٫۸ اینچ)
وزن خالص۱٬۵۶۰ کیلوگرم (۳٬۴۳۹ پوند) (خشک)
گاه‌شمار
پیشینفراری ۸۱۲ سوپرفست[۱]

فراری ۱۲سیلیندری[۲] (به انگلیسی: Ferrari 12Cilindri) یک برلینتا دو سرنشینه است که توسط سازنده خودروهای اسپورت ایتالیایی فراری تولید شده است. این خودرو در تاریخ ۳ مهٔ ۲۰۲۴ همزمان با هفتادمین سالگرد فراری در بازار آمریکا در ساحل میامی رونمایی شد.

مشخصات فنی[ویرایش]

موتور[ویرایش]

۱۲سیلیندری دارای ۶٬۴۹۶ سی سی (۶٫۵ لیتر) اف۱۴۰ وی۱۲ است که در فراری ۸۱۲ کامپتیزیونه استفاده می‌شود و توان خروجی ۸۳۰ اسب بخار متری (۶۱۰ کیلووات؛ ۸۱۹ اسب بخار) را در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و ۶۷۸ نیوتن متر (۵۰۰ پوند نیرو-فوت) گشتاور در ۷۲۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند.

چرخ‌ها[ویرایش]

۱۲سیلیندری دارای چرخ‌های ۲۱ اینچی در جلو و عقب است. لاستیک‌ها یا میشلن پایلوت اسپرت S5 یا گودیر ایگل اف۱ سوپراسپورت هستند. ترمزها (۳۹۸ میلی‌متر/جلو) و (۳۶۰ میلی‌متر/عقب) هستند و با فرمان الکترونیکی «ترمز با سیم» کار می‌کنند. این خودرو دارای فرمان ۴ چرخ است.

آیرودینامیک[ویرایش]

این خودرو شامل ترکیبی از آیرودینامیک فعال و غیرفعال برای بهبود مقادیر ضریب درگ نسبت به ۸۱۲ سوپرفست است. در قسمت عقب، خودرو دارای یک اسپویلر برای بهبود نیروی رو به پایین در سرعت‌های بالا است. طرف اسپویلر می‌تواند تا ۱۰ درجه تا ۶۰ کیلومتر در ساعت (۳۸ مایل در ساعت) خم شود تا به‌عنوان ترمز هوا عمل کند و ۵۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت‌های بالا ایجاد کند.

کارایی[ویرایش]

فراری ادعا می‌کند ۰–۱۰۰ کیلومتر در ساعت (۰–۶۰ مایل در ساعت) در ۲٫۹ ثانیه، ۰–۲۰۰ کیلومتر در ساعت (۰–۱۲۰ مایل در ساعت) در ۷٫۹ ثانیه و بیشینه سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۱ مایل در ساعت) است.

طراحی[ویرایش]

این طراحی قدردانی از فراری ۳۶۵ جی‌تی‌بی/۴ دایتونا با نوار مشکی روی کاپوت است که قابل برداشتن یا تغییر به رنگ دیگری نیست.[نیازمند منبع]

فضای داخلی از پوروسانگوئه و روما الهام گرفته شده است و اولین بخش جی‌تی است که فاقد سنج آنالوگ است.[نیازمند منبع]

منابع[ویرایش]

  1. Perkins, Chris (2 May 2024). "The New Ferrari 12Cilindri Makes 830 HP the Old-Fashioned Way". Motor1.com.
  2. "The 820bhp Ferrari 12 Cilindri is named after its mighty 9,500rpm V12 engine". Top Gear. 2024-05-03. Retrieved 2024-05-03.

پیوند به بیرون[ویرایش]