فتح بغداد (۱۵۳۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نبرد بغداد (۱۵۳۴)
بخشی از جنگ ایران و عثمانی (۱۵۵۵–۱۵۳۲)

فتوحات سلیمان در جنگ‌های عثمانی و صفوی در سال‌های ۱۵۳۲ تا ۵۵ به او امکان دسترسی به خلیج فارس را داد.
تاریخدسامبر ۱۵۳۴[۱]
موقعیت
ولایت بغداد، ایران صفوی
نتایج پیروزی امپراتوری عثمانی
تغییرات
قلمرو
امپراتوری عثمانی : بغداد، جنوب بین النهرین، دهانه دجله و فرات، بخش‌هایی از ساحل خلیج فارس را فتح کرد.
طرف‌های درگیر
ایران صفوی  امپراتوری عثمانی
فرماندهان و رهبران
شاه تهماسب یکم امپراتوری عثمانی سلیمان یکم
قوا
۳۰۰ نیروی نظامی ایران صفوی ۷۰۰ نیروی نظامی امپراتوری عثمانی

فتح بغداد در سال ۱۵۳۴ توسط سلیمان یکم از امپراتوری عثمانی علیه شاه تهماسب یکم از دودمان صفویان به عنوان بخشی از جنگ ایران و عثمانی (۱۵۵۵–۱۵۳۲) که خود از سری جنگ‌های ایران و عثمانی بود انجام گرفت. شهر پس از تسخیر خالی از سکنه بود زیرا دولت صفوی پیش از حمله عثمانی آن شهر را ترک کرده بودند.[۲] تصرف بغداد با توجه به تسلط بر رودخانه‌های دجله و فرات و تجارت بین‌المللی و منطقه‌ای آن‌ها دستاورد قابل توجهی بود.[۳] این فتح همراه با سقوط بصره در سال ۱۵۴۶ گام مهمی به سوی پیروزی نهایی عثمانی و تصاحب بین النهرین جنوبی، دهانه رودخانه‌های فرات و دجله و بازکردن یک خروجی تجارت به خلیج فارس بود.[۴] نیروهای عثمانی تا سال ۱۵۳۵ در آنجا زمستان گذراندند و بر بازسازی عبادتگاه‌های مذهبی سنی و شیعه و پروژه‌های آبیاری و کشاورزی نظارت داشتند. سلیمان یکم به قسطنطنیه بازگشت. تا چند دهه امپراتوری عثمانی بر روی این نواحی تسلط داشت تا در سال ۱۶۲۳ توسط صفویان باز پس گرفته شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ژاکوب, تونی (۲۰۰۷). دانشنامه نبردها. گروه انتشاراتی گرینوود. p. ۹۵. ISBN 0-313-33537-0.
  2. World and Its Peoples: The Middle East, Western Asia, and Northern Africa. London: Marshall Cavendish. 2006. p. 193. ISBN 0-7614-7571-0.
  3. Masters, Bruce Alan (2009). Encyclopedia of the Ottoman Empire. New York: Facts on File. pp. 280, 428. ISBN 0-8160-6259-5.
  4. Matthee, Rudolph P. (1999). The politics of trade in Safavid Iran: silk for silver, 1600-1730. Cambridge, UK: Cambridge University Press. p. 17. ISBN 0-521-64131-4.