عطاالله خادم میثاق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عطاالله خادم میثاق
زاده۱۲۹۹
تهران
درگذشته۱۳۷۶
اتریش
ژانرموسیقی کلاسیک
ساز(ها)ویلن
اعضای پیشینارکستر سمفونیک تهران
سازهای اصلی
ویلن
استاد(ها)سرژ خوتسیف
شاگرد(ان)مصطفی کمال پورتراب
فریدون شهبازیان
بیژن خادم میثاق
علت سرشناسیکنسرت‌مایستر ارکستر سمفونیک تهران رهبری ارکستر هنرستان عالی موسیقی

عطاالله خادم میثاق (زادهٔ ۱۲۹۹ در تهران – درگذشتهٔ ۱۳۷۶ در اتریش) موسیقی‌دان، رهبر ارکستر و نوازندهٔ ویلن اهل ایران بود.

زندگی هنری[ویرایش]

عطاالله خادم میثاق در سال ۱۲۹۹ در تهران متولد شد. او نزد برادرش علی‌محمد خادم میثاق، فراگیری موسیقی را آغاز کرد. پس از آن در هنرستان عالی موسیقی، نواختن ساز ویلن را نزد سرژ خوتسیف آموخت.[۱] او پس از پایان تحصیل در هنرستان، مدتی به تدریس و رهبری ارکستر هنرستان موسیقی مشغول بود.[۲][۳] وی در سال ۱۳۳۷ به جهت تکمیل تحصیلات موسیقی خود به وین سفر کرد و در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین به تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیلات عالی موسیقی، در سال ۱۳۴۱ به ایران بازگشت[۱] و به عنوان کنسرت‌مایستر با ارکسترسمفونیک تهران همکاری نمود.[۴] او در سال ۱۳۴۲ مجدداً به اتریش سفر کرد و تا پایان زندگی در این کشور ماند. وی مدتی به عنوان سرگروه در ارکستر شهر سنت پولتن و پس از آن در ارکستر شهر بادن فعالیت کرد.[۱] فرزند او، بیژن خادم میثاق نیز از موسیقی‌دانان ایرانی ساکن اتریش است که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، در برنامه‌های متعددی به عنوان سولیست ویلن، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر انجمن ژونس موزیکال ایران و ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون ملی ایران را همراهی نمود.[۵][۶]

شاگردان[ویرایش]

از جمله شاگردان عطاالله خادم میثاق، به نام‌های زیر می‌توان اشاره نمود:

مصطفی کمال پورتراب،[۲] فریدون شهبازیان،[۷] بیژن خادم میثاق و …

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «عطاالله خادم میثاق». ویکی جو. کاراکتر zero width joiner character در |نشانی= در موقعیت 55 (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ موسیقی، محمود خوشنام پژوهشگر. «مصطفی کمال پورتراب، موسیقی‌دان ایرانی درگذشت». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۸.
  3. «خاطراتی از نخستین فعالیت‌ها در زمینه موسیقی کلاسیک غربی در ایران | پیمان». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۸.
  4. هوشنگ طاهری. «از قدیم و جدید ارکستر سمفونیک تهران». مجلهٔ مقام موسیقایی، اسفند ۱۳۸۲ و فروردین ۱۳۸۳ - شماره ۲۶ صفحه ۷۸/ به واسطهٔ نورمگز.
  5. «سخنی از فعالیت‌های علی محمد خادم میثاق». گفتگوی هارمونیک. ۲۹ آذر ۱۳۸۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۸.
  6. «آلبومی شنیدنی برای دوستداران موسیقی کلاسیک». رادیو زمانه. ۲۰۱۱-۰۴-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۸.
  7. تبیان، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی. «این بازار آشفته‌است!». article.tebyan.net (به Persian). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۸.