عروسک داروما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عروسک داروما عروسکی ژاپنی است[۱] که در واقع طلسم خوش شانسی در ژاپن محسوب می‌شود[۲] و از قرن هجدهم میلادی به صورت دست‌ساز در ژاپن ساخته می‌شود. خاستگاه داروما معابد بوداییان و پیروان فرقه ذن می‌باشد[۳] و به عنوان نمادی از مقاومت و تلاش در راه رسیدن به هدف به‌شمار می‌رود. این شی، گرد و توخالی است و طوری ساخته می‌شود تا همواره در حالت ایستاده قرار بگیرد.[۴][۵]

داروما نماد المپیک ۲۰۲۰ توکیو
عروسک داروما

المپیک ۲۰۲۰ توکیو[ویرایش]

تیم‌های ملی والیبال ایران،[۶] کانادا و ونزوئلا آخرین تیم‌هایی بودند که توانستند جواز حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دریافت کنند. این جواز یک عروسک داروما بود که به عنوان نماد بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ انتخاب شده‌است. در واقع تیم‌هایی که سهمیه المپیک را کسب کرده‌اند یک عروسک خاص توسط ژاپنی‌ها هدیه خواهند گرفت که باید آن را در المپیک همراه خود داشته باشند.[۶][۷]

انواع داروما[ویرایش]

ژاپنی‌ها بسته به نوع هدفی که دارند یکی از ۶ رنگ اصلی داروما را انتخاب می‌کنند که عبارتند از:

  1. رنگ قرمز به منظور خوش‌اقبالی
  2. رنگ بنفش به منظور دستیابی به سلامتی
  3. رنگ زرد به منظور رسیدن به امنیت
  4. رنگ طلایی به منظور افزایش ثروت
  5. رنگ سفید به منظور اهداف عشقی
  6. رنگ سیاه به منظور موفقیت در کار

مراسم داروما سوزی[ویرایش]

شهر تاکازاکی در ژاپن زادگاه داروما محسوب می‌شود و هرساله شاهد برگزاری جشنواره ای به نام «داروما کایو» می‌باشد. این مراسم، یک روز پس از سال نو برگزار می‌گردد. مردم دارومای خود را به معابد می‌برند و آن را به صورت نمادین می‌سوزانند. تعداد شرکت کنندگان در این مراسم بیش از ۴۰۰٬۰۰۰ نفر اعلام شده‌است که به آنجا می‌روند و دارومای خوش شانسی خود را می‌سوزانند و سپس دارومای جدیدی می‌خرند. شهر تاکازاکی علاوه بر این که زادگاه داروما می‌باشد، حدود ۸۰٪ عروسک‌های خوش شانسی جهان یعنی داروما را می‌سازد.

منابع[ویرایش]

  1. ««موزه عروسک‌های ملل» را از دست ندهید (+عکس)». www.asriran.com. ۱۳۹۴-۰۷-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۶.
  2. "Tokyo 2020 Mascots|The Tokyo Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games". The Tokyo Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games (به انگلیسی). Retrieved 2020-01-23.
  3. «روزنامه آفتاب یزد (1386/07/17): عروسک‌های ژاپنی میهمان کانون می‌شوند». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۶.
  4. «WE LOVE DARUMA | About Daruma Dolls». www.welovedaruma.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۲۳.
  5. «خانه عروسک‌ها». همشهری آنلاین. ۲۰۱۹-۰۱-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۶.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «عکس یادگاری ملی‌پوشان والیبال ایران با عروسک داروما». www.mizanonline.com. ۲۲ دی ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۶.
  7. «FIVB Continental Olympic Qualification 2020 - Last Daruma dolls go to Canada, Venezuela and Iran». volleyball.coqt.2020.fivb.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۲۳.