طرب عبدالهادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طرب عبدالهادی
طرب عبدالهادی سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰
زادهٔ۱۹۱۰
نابلس
درگذشت۱۹۷۶ (۶۵−۶۶ سال)
قاهره
ملیتدولت فلسطین
پیشهکنشگری
همسر(ها)عونی عبدالهادی

طرب عبدالهادی (عربی: طَرب سَليم عبد الهادي؛ زاده: ۱۹۱۰ – درگذشته: ۱۹۷۶) در جنین متولد شد[۱] و در قاهره درگذشت؛ وی یک فعال فمینیست و مسلمان فلسطینی است، پیشگام پیشرو در جنبش فمینیستی فلسطین در دوران مدرن و عضو فعال لیگ زنان عرب، انجمن زنان عرب و کنگره زنان عرب فلسطینی، با اولین سازمان زنان در فلسطین تحت مجوز بریتانیا، وارد همکاری شد.[۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

طرب در سال ۱۹۱۰ در جنین متولد شد. پدرش سلیم احمد عبدالهادی یکی از رهبران حزب اداره تقسیم‌بندی اداری فلسطین بود. طرب تحصیلات خود را در نابلس به پایان رساند و قبل از دیپلم او با پسر عموی عون عبدالهادی، که به دنبال اقدامات سیاسی ملی در یک دوره دشوار برای زنان بود؛ ازدواج کرد.

فعالیت سیاسی[ویرایش]

طرب همسر فعال سیاسی و رئیس حزب استقلال، عونی عبدالهادی بود. او با گروهی از زنان در بیت‌المقدس دیدار داشت تا اتحادیه عرب زنان فلسطین را به مخالفت با حضور اسرائیل در فلسطین و حمایت از مبارزه فلسطینی برای استقلال کمک کند. وی اولین نشست فدراسیون فلسطین زنان عرب در ۲۶ اکتبر ۱۹۲۹ «خانه نشاط» واقع در شهرستان بیت‌المقدس برگزار کرد. این جلسه منجر به ورود زنان فلسطینی به عرصه سیاسی برای اولین بار شد پس از این نشست، یکی فدراسیون عضو کمیته اجرایی شکل گرفت؛ تعداد اعضای کمیته ۱۴ زن از خانواده‌های برجسته بیت‌المقدس مانند خانواده حسینی، والنشاشیبی و دیگران بودند. طرب نخستین تظاهرات زن را در اعتراض به آنچه که در کشورهای عربی در جریان اعمال سوء استفاده و حمایت از مهاجرت یهودی انجام شد، رهبری کرد و همین رهبری درجریان تظاهرات ملی را در سال‌های ۱۹۳۳ و ۱۹۳۶ تکرار کرد. طرب؛ مرکزیت رهبری در بسیاری از موسسات زنان بوده و یک سخنگوی کنفرانس زنان عرب بود و به عنوان رابط میان زنان مصر و زنان در سایر کشورهای عربی کار می‌کرد.[۴][۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. http://alqudslana.com/index.php?action=individual_details&id=1400
  2. "Tarab Abdul Hadi". Palestine: Information with Provenance. Archived from the original on 29 September 2011. Retrieved 2008-11-09.
  3. Penny Johnson (August 2004). "Women of "Good Family"". Jerusalem Quarterly. Issue. Institute of Jerusalem Studies. 21. Archived from the original on August 24, 2007. Retrieved 2008-11-09.
  4. Ellen Fleischmann (March 1995). "Jerusalem Women's Organizations During the British Mandate, 1920s-1930s". PASSIA. Archived from the original on 4 June 2011. Retrieved 26 April 2018.
  5. Karmi, 2002, pp. 31-33.
  6. Susan Muaddi Darraj (May 2004). "Palestinian women: fighting two battles". Monthly Review.

پیوند به بیرون[ویرایش]