ضربه ناگهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ضربه ناگهانی
(هری کثیف ۴)
پوستر فیلم
کارگردانکلینت ایستوود
تهیه‌کنندهکلینت ایستوود
فیلمنامه‌نویسژوزف استینسن
دین رایزنر
بازیگرانکلینت ایستوود
سوندرا لوک
پت هینگل
برادفورد دیلمن
جک تیبیو
مایکل کوری
آلبرت پاپول

مایکل وی. گازو
نانسی پارسونز
بتی فورد
موسیقیلالو شیفرین
فیلم‌برداربروس سرتیس
تدوین‌گرجوئل کاکس
توزیع‌کنندهوارنر برادرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۹ دسامبر ۱۹۸۳ (۱۹۸۳-۱۲-۰۹)
مدت زمان
۱۱۷ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۲ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۱۵۰ میلیون دلار[۲]

ضربه ناگهانی (انگلیسی: Sudden Impact) یک فیلم انتقام‌جویانه و دلهره‌آور آمریکایی محصول سال ۱۹۸۳، چهارمین قسمت از مجموعه هری کثیف، به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازی کلینت ایستوود است (که تنها فیلم از سری هری کثیف به کارگردانی خود ایستوود است) این فیلم داستان یک قربانی تجاوز گروهی (سوندرا لوک) را روایت می‌کند که ده سال پس از حمله تصمیم می‌گیرد با کشتن یکی یکی از متجاوزان انتقام بگیرد.[۳] بازرس کالاهان (ایستوود) که به‌خاطر تاکتیک‌های غیرمتعارف و اغلب وحشیانه‌اش در مبارزه با جنایت مشهور است، وظیفه دارد قاتل زنجیره‌ای را ردیابی کند.

این فیلم به خاطر عبارت جذاب «برو، روزم را بساز»، نوشته جان میلیوس و توسط شخصیت اسلحه‌دار کلینت ایستوود در ابتدای فیلم در حالی که او به سارق مسلحی که گروگانی را در دست دارد، خیره می‌شود، قابل توجه است.

داستان[ویرایش]

کارآگاهی به نام هری کالاهان است که به خاطر رفتار عجیب و خشونت آمیزش از کار برکنار می‌شود و برای گذراندن تعطیلات به شهر کوچک سن پائولو می‌رود، این در حالیست که هنوز پرونده ناتمام یک قتل را در دست دارد.

بازیگران[ویرایش]

گیشه[ویرایش]

در آخر هفته افتتاحیه، فیلم در ۱۵۳۰ سینما در ایالات متحده ۹٫۶۸۸٫۵۶۱ دلار فروخت.[۲] در مجموع در ایالات متحده و کانادا، این فیلم ۶۷٫۶۴۲٫۶۹۳ دلار به دست آورد که آن را به بالاترین درآمد در بین پنج فیلم در فرانچایز هری کثیف تبدیل کرد.[۴] این فیلم همچنین از فروش ۶۳٫۶ میلیون دلاری فیلم گلوله آتشین فراتر رفت و به پردرآمدترین قسمت چهارم یک فیلم در ایالات متحده و کانادا تبدیل شد.[۵] در سراسر جهان، بیش از ۱۵۰ میلیون دلار درآمد داشت.

منابع[ویرایش]

  1. Box Office Information for Sudden Impact. بایگانی‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine درپ. Retrieved April ۴، ۲۰۱۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Sudden Impact". Box Office Mojo. IMDB. Retrieved 2009-03-01. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «mojo» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. Canby, Vincent (December 9, 1983). "Sudden Impact (1983) FILM: 'IMPACT,' WITH CLINT EASTWOOD". The New York Times.
  4. "Dirty Harry Movies". Box Office Mojo. Retrieved March 1, 2009.
  5. "Top Five Fourth Chapters". Variety. June 30, 1997. p. 19.

پیوند به بیرون[ویرایش]