شط الجرید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خشکی فصلی شط الجرید در تابستان

شط‌الجرید (عربی: شط الجريد </link> Šoṭṭ el Šoṭṭ el-Jarīd [۱] [۲] [۳] Gerid و Shott el Jerid) دریاچه آب شور [۴] شط و حوضه بسته‌ای از دریاچه آب شور در جنوب تونس است که مرداب سزرمین نخل‌ها هم خوانده می‌شود.

جغرافیا[ویرایش]

کف شط الجرید بین ۱۰ تا ۲۵ متر زیر سطح دریا قرار دارد. [۵] عرض دریاچه تغییرات زیادی دارد. بطوریکه در باریک ترین نقطه خود، تنها ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) است عرض و طول کلی آن ۲۵۰ کیلومتر (۱۶۰ مایل) است . گاهی قسمت هایی از آن به رنگ های مختلف سفید، سبز و بنفش ظاهر می شود. [۶] ورودی باریک به سمت شرق شات به نام شط الفجاج نیز شناخته می شود.

این بزرگترین کویز نمکی صحرای بزرگ آفریقا با مساحت بیش از ۷۰۰۰ است. کیلومتر مربع (برخی منابع مساحت آن را ۵۰۰۰ کیلومتر مربع ذکر کرده اند). این صحرا دارای آب و هوای معمولی گرم بیابانی است. به دلیل آب و هوای سخت با میانگین بارندگی سالانه زیر ۱۰۰ میلی متر و دمای روز گاهی به ۵۰ می رسد درجه سلسیوس یا بیشتر در طول تابستان با تابش خورشیدی متراکم، آب از دریاچه تبخیر می شود. در تابستان شط تقریباً به طور کامل خشک می شود و فتا مورگاناهای متعددی رخ می دهد. مکان دریاچه واقع در ۳۳ درجه و ۴۲ دقیقه شمالی و ۸ درجه و ۲۶ دقیقه شرقی در مرکز غرب تونس، بین شهرهای توزور و کبیلی واقع است.

در طول زمستان، ریزابه‌های کوچکی دیده می شود که به دریاچه می ریزند.[نیازمند شفاف‌سازی][ توضیح لازم است ] [۷]

از آنجایی که منطقه سیلابی بسیار متغیر است، مساحت ثبت شده دریاچه (یا حوضه آن، که تقریباً همیشه خشک است)، می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از منابع مقادیر بالای ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع را ارائه می دهند به طور مشابه، ارقام داده شده برای ارتفاع بین ۱۰ متر بالاتر و ۲۵ متر زیر سطح دریا متفاوت است.

در حال حاضر طرح‌های آبیاری آب شیرین در منطقه برای حذف نمک از خاک و افزایش سطح تولید کشاورزی در جریان است.

منطقه اطراف[ویرایش]

در جنوب شط‌الجرید، صحرای شن‌زار بزرگ خاوری آفریقا آغاز می شود. دو شهر کبیلی و دوز در جنوب شط‌الجرید قرار دارند.

دسترسی[ویرایش]

می توان عرض دریاچه را با پای پیاده و حتی با ماشین عبور کرد، با این‌حال عبور از دریاچه می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا پوسته‌های نمک همیشه سفت نیستند.

در زمستان ها هنگامی که دریاچه پرآب است، می توان با قایق از آن عبور کرد. انبوهی از نمک در لبه های آن برای پردازش تولید نمک جمع آوری می شود. [۶]

جانوران[ویرایش]

جمعیت هایی تمساح غرب آفریقا تا اوایل قرن بیستم در شط الجرید باقی مانده‌بودند. [۸] فلامینگوهای صورتی در فصل بهار از سواحل دریاچه به عنوان مکان لانه سازی استفاده می کنند.

نام ها[ویرایش]

شط‌الجرید همنام لاکونا دریاچه‌ای هیدروکربنی حوضه بسته‌ای در قمر زحل تیتان است. این دریاچه در ۶۶.۷ درجه شمالی و ۲۲۱ درجه غربی قرار دارد و حاوی متان مایع و اتان است.

منابع[ویرایش]

  1. "Shott el Jerid: Tunisia". Geographical Names. Retrieved 2011-05-23.
  2. "Chott el Jerid: Tunisia". Geographical Names. Retrieved 2011-05-23.
  3. "Sciott Gerid: Tunisia". Geographical Names. Retrieved 2011-05-23.
  4. "Shaţţ al Jarīd: Tunisia". Geographical Names. Retrieved 2011-05-23.
  5. "Flood Maps". NASA et al. Retrieved 2011-08-20.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ "البحيرة شط ايل الجريد - تونس". Tixik.com. Archived from the original on 2011-08-15. Retrieved 2011-05-23.
  7. "شـط الجـريد". Al-hakawati. Archived from the original on 2011-05-05. Retrieved 2011-05-23.
  8. "Crocodiles in the Sahara Desert: An Update of Distribution, Habitats and Population Status for Conservation Planning in Mauritania".