شش کلاغ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شش کلاغ
First Edition Cover
نویسنده(ها)لی باردوگو
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
مجموعهSix of Crows duology
گونه(های) ادبیخیال‌پردازی (گونه هنری), ادبیات داستانی نوجوانان
انتشار۲۰۱۵ Henry Holt and Co.
شابکشابک ‎۹۷۸−۱−۵۲۲۶−۰۹۷۳−۵
پیش ازCrooked Kingdom 

شش کلاغ رمانی از لی باردوگو است که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.[۱][۲] این رمان داستان شهری شلوغ و تجاری به نام کتردام است که با این حال مرکز فعالیت‌های غیرقانونی مانند دزدی، رشوه، قاچاق، قمار و … می‌باشد؛ به گونه ای که گروه‌های تبهکاری در آن به رقابت می پردازنند.

در واقع موضوع کتاب در قالب فانتزی است و تلفیقی از هیجان، احساسات، خشم، عشق، کینه و … می‌باشد. در سال 2021 سریالی به نام Shadow and Bone «سایه و استخوان» بر اساس یکی از کتاب‌های این دو گانه، توسط نت‌فلیکس ساخته شد.

سبک در نوشتن شش کلاغ[ویرایش]

شخصیت‌های کتاب هر کدام از توانایی‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردارند که خواننده را مجذوب خود می‌کنند و آن را به ادامه دادن مشتاق می‌کنند؛ همچنین می‌تواند احساس واقعی شخصیت‌های رمان را به خواننده منتقل کند. از دیگر خصوصیات نوشته لی باردوگو بازگشت به حالت‌های شخصیت‌ها در زمان‌های گذشته، حال و آینده است که موجب لذت بخش تر شدن آن می‌شود.

خلاصهٔ رمان[ویرایش]

کتردام، مرکز شلوغی برای تجارت‌های بین‌المللی است. کَز برکر، خلافکاری چیره‌دست و ماهر و رئیس یکی از قوی‌ترین باندهای تبهکار کتردام است که سرقتی بزرگ و خطرناک و تقریباً غیرممکن به او پیشنهاد می‌شود؛ سرقتی که اگر در آن پیروز شود تا آخر عمر در ثروتی که همیشه آرزویش را داشته به سر خواهد برد. اما او به تنهایی قادر به انجام این عملیات سخت نیست و افرادی با استعداد و خطرناک در انجام آن او را همراهی خواهند کرد:یک تک تیرانداز ماهر، یک متخصص عملیات‌های انفجاری، یک جادوگر نابغه، یک جاسوس خارقالعاده ملقب به شبح و یک زندانی فراری.

بخشی از رمان به این صورت است:

«چی باعث می‌شه فکر کنی از پس این کار برمیایم؟ تیم‌های دیگه‌ای هم اون بیرون هستن، سربازها و جاسوس‌های آموزش دیده، کسایی که چندین سال تجربه دارن.»

– این کار سربازها و جاسوس‌های آموزش دیده نیست. کار لات‌ها و دزدهاست…

منابع[ویرایش]

  1. Wappler, Margaret (2015-10-23). "Y.A. Crossover". The New York Times. Retrieved 2016-02-17.
  2. Nava4 (2016-01-21). "Six of Crows by Leigh Bardugo – review". the Guardian. Retrieved 2016-02-17.
  • باردوگو، لی(۱۳۹۸)، شش کلاغ، ترجمهٔ مریم رفیعی، تهران:نشر ایران بان، شابک ۹۷۸-۶۰۰-۱۸۸-۲۳۴-۰

پیوند به بیرون[ویرایش]