سید محمدرضا رضازاده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محمدرضا رضازاده
استاندار فارس
دوره مسئولیت
۲۷ مهر ۱۳۸۴ – ۲۰ آبان ۱۳۸۸
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
پس ازمحمدابراهیم انصاری لاری
پیش ازروح‌الله احمدزاده کرمانی
استاندار تهران
سرپرست
دوره مسئولیت
اردیبهشت ۱۳۷۳ – تیر ۱۳۷۳
رئیس‌جمهوراکبر هاشمی رفسنجانی
پس ازحسین طاهری
پیش ازسید جلیل سیدزاده یزدی
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۵ (۶۸ سال)
ملیتایرانی
حزب سیاسیبدون عضویت حزبی
همسر(ان)انسیه خزعلی (ا. ۱۳۵۸)
فرزندان۴
خویشاوندان
پیشهسیاستمدار
هیئت دولتدولت نهم

سیدمحمدرضا رضازاده (زادهٔ ۱۳۳۵) سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که در دولت نهم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ سمت استاندار فارس را برعهده داشت.

زندگی شخصی[ویرایش]

رضازاده در سال ۱۳۵۸ با انسیه خزعلی، ازدواج کرد. خزعلی هم‌اکنون معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده است. این دو چهار فرزند دارند.

حمید رضازاده، یکی از فرزندان محمدرضا رضازاده، متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است. در شهریور ۱۴۰۱، مهدی خزعلی برادر انسیه خزعلی دربارهٔ حضور فرزندان خواهرانش — کبری و انسیه خزعلی (همسر محمدرضا رضازاده) — در ایالات متحده آمریکا و کانادا گفت که پسر انسیه «در کانادا صاحب شرکتی است که فقط ثبت آن بیش از صد هزار میلیارد ریال هزینه داشته‌است و دو فرزند خواهر دیگرش، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سال‌ها است که در آمریکا زندگی می‌کنند.»[۲]

حمید رضازاده در سال ۱۳۹۰ شرکت «سامانه همراه پیچک» را در تهران تأسیس کرد که عمده فعالیتش در حوزه تولید نرم‌افزارهای موبایل بود. او پنج سال بعد زمانی که صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی او را به عنوان کارآفرین نمونه دعوت کرد، اظهار داشت شرکتش را تنها با مبلغ چهار میلیون تومان که آن هم حاصل وام ازدواجش بوده تأسیس کرده‌است.

او همچنین در بخش دیگری از این برنامه مهاجرت نکردن اعضای شرکتش به خارج از ایران با وجود داشتن شرایط را تمایل آن‌ها برای ماندن در کشور عنوان می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خود او دست کم حالا چهار سال است که ایران را به قصد زندگی در کانادا ترک کرده‌است.

شرکت سامانه همراه پیچک در سال ۱۳۹۲ از طرف شرکت «رهنما کامیابان نخسین» با مدیریت «امیر وهوشی» سرمایه دریافت می‌کند اما طبق اطلاعات موجود در سایت روزنامه رسمی، در سال ۱۳۹۷ و به رغم موفقیت‌های ادعایی منحل می‌شود. بنابر این، ادعای انسیه خزعلی دربارهٔ فعالیت فرزندش در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی نمی‌تواند درست باشد، زیرا آن شرکت حالا دیگر وجود خارجی ندارد.

حمید رضازاده، مؤسس و مدیر اجرایی شرکت بترنت (Betternet) بوده و هم‌اکنون به عنوان مدیر بخش نرم‌افزار این شرکت ارائه خدمات وی‌پی‌ان و فیلترشکن فعالیت دارد.[۳][۴][۵]

بررسی گزارش‌های موجود در وبسایت AppBrain نشان می‌دهد که کاربران ساکن ایران جزو ۴ کشور اصلی استفاده‌کننده از خدمات وی‌پی‌ان Betternet به شماره می‌روند.

گزارشی که در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان تحقیقات علمی استرالیا دربارهٔ ریسک‌های امنیتی استفاده از برخی برنامه‌های پرمصرف وی‌پی‌ان منتشر شده نشان می‌دهد که وی‌پی‌ان تولید شده توسط شرکت Betternet بیشترین ابزارهای ردیابی را (با ۱۴ نوع کتابخانه مختلف) در بین برنامه‌های بررسی شده در آن تحقیق در خود جای داده‌است.[۶]

بعد از انتشار خبرهای مربوط به فعالیت‌های حمید رضازاده در کانادا، جست‌وجوها در اینترنت همچنان نشان می‌داد که شرکت بترنت (Betternet) در حوزه وی‌پی‌ان و فیلترشکن فعالیت می‌کند؛ اما در روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، پروفایل حمید رضازاده و اطلاعات مربوط به ریاست او در شرکت بترنت از اینترنت حذف شد.[۷]

سوابق اجرایی و سیاسی[ویرایش]

در وزارت کشور[ویرایش]

  • استاندار فارس
  • معاون عمرانی استاندار تهران
  • سرپرست استانداری تهران
  • معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان
  • فرماندار بانه

در وزارت نیرو[ویرایش]

  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
  • رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس و بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیر کل قراردادهای شرکت مدیریت منابع آب ایران
  • مدیر شرکتهای مشاوره ای و پیمانکاری ساتکاب و عضویت هیئت مدیره شرکتهای سابیر و پیماب

فعالیت‌های فرهنگی[ویرایش]

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی[ویرایش]

  • مسئول دفتر مهندسی وزارت سپاه در استان هرمزگان
  • سرپرستی اداره کل مهندسی نیروی دریایی وزارت سپاه
  • مدیریت ساختمان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • ریاست هیئت مدیره شرکت سد و عمران پارس گستر وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

منابع[ویرایش]

  1. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد / همه حاشیه‌های خاندان خزعلی؛ از سفرهای دانش بنیان تا تأسیس تلویزیون». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۶.
  2. «دو فرزند کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در آمریکا زندگی می‌کنند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۰.
  3. «پسر معاون رئیسی: از مهاجرت به کانادا تا تأسیس شرکت خدمات وی‌پی‌ان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱.
  4. «مأموریت پسر انسیه خزعلی در کانادا لو رفت: فروش فیلترشکن!». تازه نیوز. دریافت‌شده در ۱۸ شهریور ۱۴۰۱.
  5. «معاون رئیس‌جمهور ایران، بعد از مهاجرت پسرش به کانادا و فروش فیلترشکن، زیر ذره‌بین است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲.
  6. «پسر معاون رئیسی: از مهاجرت به کانادا تا تأسیس شرکت خدمات وی‌پی‌ان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱.
  7. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱.