سنگ‌نگاره سرباز ساسانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سنگ نگاره مرد ساسانی
اطلاعات کلی
دورهساسانیان
تاریخ ساخت۶۵۱‌ - ۲۲۴ میلادی
منسوب بهبزرگ زاده ساسانی
محل نگهداریموزه ملی ایران، بخش موزه ایران باستان
اطلاعات فیزیکی
جنسسنگ

سنگ‌نگاره سرباز ساسانی، سنگ‌نگاره‌ای متعلق به دوره ساسانی است. این سنگ‌نگاره در سال ۱۹۸۸ میلادی و در بحبوحه جنگ ایران و عراق به امارات متحده عربی قاچاق شده بود. در سال ۲۰۰۶ از امارات خارج شد و در فرودگاه استانستد لندن توسط نیروهای مرزبانی بریتانیا توقیف شد و به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش داده شد. نهایتاً تیر ۱۴۰۲ به ایران استرداد شد[۱] و از ۱۹ تیر همین سال در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.[۲]

این مجسمه سنگی متعلق به دوره ساسانی و یادآور سنگ‌نوشته‌های کرتیر در استان فارس است و کارشناسان موزه بریتانیا نیز اصالت آن را تأیید و منشأ آن را منطقه فارس اعلام کرده‌اند. نخستین بار روزنامه گاردین از کشف و ضبط چنین سنگ‌نگاره‌ای توسط گشت مرزی بریتانیا و نگهداری آن در موزه بریتانیا اطلاع داد.[۳] در این سنگ‌نگاره که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مردی با حالتی موقر و در حالی که یک دستش را بالا برده دیده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «سنگ‌نگاره سرباز ساسانی پس از سال‌ها به ایران برگشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳.
  2. «سنگ‌نگاره ساسانی بعد از ۳۵ سال دوری از ایران در موزه ملی به نمایش درآمد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۹ تیر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳.
  3. «سنگ‌نگاره ساسانی پس از سال‌ها از بریتانیا به ایران بازگردانده شد». رادیو فردا. ۷ تیر ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳.