سنزیق

مختصات: ۳۷°۵۴′۵۷″ شمالی ۴۷°۳۸′۴۹″ شرقی / ۳۷٫۹۱۵۸۳°شمالی ۴۷٫۶۴۶۹۴°شرقی / 37.91583; 47.64694[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سنزیق (سنجیق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. این روستا در فاصله ۱۲ کیلومتری شهرستان سراب قرار دارد.

در سال ۲۰۰۶ جمعیت روستای سنزیق ۷۱۹ نفر شامل ۱۶۳ خانوار بود سنزیق از غرب با روستای اسبگران از شرق با شوره دل از شمال روستای طاران و کادیجان از جنوب با روستای حسنجان و ملایعقوب همسایه است. شمال روستای سنزیق به لحاظ دارا بودن خاک حاصلخیز و آب زیاد و با کیفیت خوب طرفداران زیادی را از شهرستان سراب و حتی تهران به خود جذب کرده‌است که منجر به ساخت و سازهای خونه باغی معروف است و قیمت بالایی نبست به سایر مناطق دارد. سنزیق در لبنیات و دامداری در شهر سراب حرف اول را می‌زند و یکی از بزرگ‌ترین سدها را دارد و رودخانه آجی چای از سنزیق می‌گذرد و دامداری رونق زیادی دارد در کشاورزی سیب زمینی و لوبیا و کدو و یونجه جو گندم و… آب هوای سنزیق اکثراً سرد و باد (مه) می‌وزد و جوانان سنزیق به علت نبود شغل مناسب و درآمد کم در روستا اکثراً به تهران مهاجرت می‌کند و هر سال تعدادی از مردم سنزیق به پایتخت کوچ می‌کنند و روز به روز جمعیت روستا کاهش می‌یابد

منابع[ویرایش]

دریاچه کوچک و بزرگ سنزیق که در مرز این روستا با روستای عسگر آباد دارد تأمین کننده بخش بزرگی از آب کشاورزی این روستا و همچنین روستاهای همجوار را تشکیل می‌دهد.

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.