سریع و خشمگین (فیلم ۲۰۰۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سریع و خشمگین
کارگردانراب کوهن
تهیه‌کنندهنیل اچ. موریتز
نویسندهگری اسکات تامسون
بازیگرانوین دیزل
پل واکر
جوردانا بوروستر
میشل رودریگز
ریک یان
پیتر توئی‌آساسوپا
چاد لیندبرگ
مت شولتز
تد لواین
جا رول
ویتو روگینز
رجی لی
نیل اچ. موریتز
موسیقیبی‌تی
فیلم‌برداراریکسون کور
تدوین‌گرپیتر هونس
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۲ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-06-۲۲)
مدت زمان
۱۰۶ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
آلمان
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۸ میلیون دلار
فروش گیشه۲۰۷٬۲۸۳٬۹۲۵ دلار

سریع و خشمگین (به انگلیسی: The Fast and the Furious) فیلمی به کارگردانی راب کوهن و نویسندگی گری اسکات تامسون و اریک برگ‌کوئست و دیوید آیر، براساس مقاله‌ای به نام "مسابقه‌دهنده ایکس" اثر کن لی و چاپ شده در مجله وایب، محصول سال ۲۰۰۱ آمریکا است. این اولین فیلم از سری فیلم‌های سریع و خشمگین است که از بازیگران اصلی آن می‌توان به پل واکر، وین دیزل، میشل رودریگز، جوردانا بوروستر، ریک یان، چاد لیندبرگ، جانی استرانگ و تد لواین اشاره کرد. برایان اوکانر (واکر)، افسر اداره پلیس لس آنجلس، به طور مخفیانه به دنیای مسابقه های خیابانی نفوذ می‌کند تا هویت گروهی از سارقان ناشناس، که گمان می‌رود توسط دامینیک تورتو (دیزل) رهبری می‌شوند، را کشف کند.

ساخت سریع و خشن در اواخر ١٩٩٨، پس از مطالعه مقاله‌ای درباره مسابقات غیر قانونی خیابانی در نیویورک در مجله وایب توسط کوهن، آغاز شد.[۱] تامپسون و برگ‌کوئست همان سال اولین پیش‌نویس را، همراه آیر که اندکی بعد استخدام شد، نوشتند.[۲] بازیگران متعددی برای ایفای نقش اوکانر و تورتو در نظر گرفته شده بودند که در نهایت واکر در سال ١٩٩٨ در نقش اوکانر و سپس دیزل در سال ١٩٩٩ در نقش تورتو انتخاب شد. این دو برای آمادگی قبل از فیلم‌برداری در مسابقات خیابانی واقعی شرکت کردند.[۳] فیلم‌برداری در ژوئیه ٢٠٠٠، در لس آنجلس و کالیفرنیا، آغاز شد و اکتبر همان سال به پایان رسید.[۴] بی‌تی، تهیه کننده موسیقی، برای ساخت موسیقی متن استخدام شد.

فیلم سریع و خشمگین در ١٨ ژوئن ٢٠٠١ در سالن مان ویلیج تیاتر در لس آنجلس به نمایش درآمد و در ٢٢ ژوئن توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان همراه شد، با انتقادهایی برای داستانش، اما تمجید از سکانس های اکشن و بازی های واکر و دیزل، با در نظر گرفتن نقش های موفقیت آمیز آنها. فیلم سریع و خشن بیش از ٢٠٧ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. پس از موفقیت آن ۲ سریع و ۲ خشمگین در سال ٢٠٠٣ اکران شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

در یک بزرگراه متروک، یک گروه راننده خلافکار با سه خودروی تقویت شده به یک کامیون حامل کالاهای خاص حمله می کنند، محموله آن را می دزدند و شبانه فرار می کنند. روز بعد، اداره پلیس لس آنجلس و اف‌بی‌آی، یک افسر به نام برایان اوکانر را مخفیانه برای یافتن آن گروه مامور می‌کنند. او تحقیقات خود را در مغازه تورتو آغاز می‌کند و با مالک آن میا، خواهر مسابقه‌دهنده بدنام خیابانی دومینیک تورتو، معاشقه می‌کند تا بتواند به مظنون خود نزدیک تر شود...

منابع[ویرایش]

  1. Zakarin, Jordan (March 26, 2015). "Meet the Writer Who Made 'The Fast and the Furious' Possible". Yahoo! Movies. Retrieved May 4, 2017.
  2. Archived at Ghostarchive and the Wayback Machine: "Vin Diesel: 7 Things You Don't Know About Me". Variety. Retrieved February 24, 2019.
  3. Ross, Robyn (April 12, 2017). "Vin Diesel Almost Wasn't Dom in 'The Fast & the Furious'". Entertainment Weekly. Retrieved May 4, 2017.
  4. Elvis Mitchell (2001-06-22). "Getaway Drivers, Take Note: This One's Made for You". The New York Times.

پیوند به بیرون[ویرایش]