سانحه هوایی چارخی ددری ۱۹۹۶

مختصات: ۲۸°۳۳′۳۸″ شمالی ۷۶°۱۸′۱۵″ شرقی / ۲۸٫۵۶۰۵۶°شمالی ۷۶٫۳۰۴۱۷°شرقی / 28.56056; 76.30417
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سانحهٔ برخورد پرواز ۷۶۳ خطوط هوایی عربستان سعودی به پرواز ۱۹۰۷ خطوط هوایی قزاقستان
سانحهٔ هوایی
تاریخ۱۲ نوامبر ۱۹۹۶؛ ۲۷ سال پیش (۱۹۹۶-12}})
علتبرخورد در آسمان
محل حادثهچارخی ددری، هاریانا، هند
۲۸°۳۳′۳۸″ شمالی ۷۶°۱۸′۱۵″ شرقی / ۲۸٫۵۶۰۵۶°شمالی ۷۶٫۳۰۴۱۷°شرقی / 28.56056; 76.30417
کل کشته‌شدگان۳۴۹
کل بازماندگان۰
هواپیمای یکم

هواپیمای سانحه‌دیدهٔ سعودی در اوایل دههٔ ۱۹۸۰
نوعبوئینگ ۷۴۷
شرکت هواپیماییهواپیمایی سعودی
شماره دمHZ-AIH
مبدا پروازفرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی، دهلی، هند
مقصدفرودگاه بین‌المللی ظهران، ظهران، عربستان سعودی
مسافرین۲۸۹
خدمه۲۳
کشته‌شدگان۳۱۲
بازماندگان۰
هواپیمای دوم

تصویر ایلیوشین-۷۶تی‌دی سانحه‌دیده در سال ۱۹۹۴
علتایلیوشین ایل-۷۶
شرکت هواپیماییخطوط هوایی قزاقستان
شماره دمUN-76435
مبدافرودگاه بین‌المللی چیمکند، قزاقستان
مقصدفرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی، دهلی، هند
مسافران۲۷
خدمه۱۰
کشته‌شدگان۳۷
بازماندگان۰

در ۱۲ نوامبر ۱۹۹۶، پرواز ۷۶۳ خطوط هوایی عربستان سعودی، یک بوئینگ ۷۴۷ در مسیر دهلی، هند به ظهران، عربستان سعودی و پرواز ۱۹۰۷ خطوط هوایی قزاقستان، یک ایلیوشین-۷۶ که از چیمکنت، قزاقستان به‌سمت دهلی در حرکت بود، بر فراز روستای چارخی ددری، در فاصلهٔ حدود ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل؛ ۵۴ مایل دریایی) غرب دهلی با یکدیگر برخورد کردند. این سانحه منجر به کشته شدن مجموع ۳۴۹ سرنشین هر دو هواپیما شد، که آن را به مرگبارترین برخورد هوایی جهان و مرگبارترین سانحهٔ هوایی در تاریخ هند تبدیل کرد.[۱][۲][۳]

برخورد[ویرایش]

در حین پرواز در آسمان نزدیکی دهلی، دُم هواپیمای پرواز قزاقستان، به بال چپ و پایدارکننده افقی پرواز سعودی برخورد کرد. هواپیمای بوئینگ سعودی به‌سرعت کنترل خود را از دست داد و به‌سرعت شروع به حرکت نزولی مارپیچی کرد و بال آن آتش گرفت و در آسمان، دو تکه شد و سرانجام با سرعتی نزدیک به سرعت فراصوت ۱٬۱۳۵ کیلومتر بر ساعت (۶۱۳ گره؛ ۷۰۵ مایل بر ساعت) به زمین برخورد کرد. هواپیمای ایلیوشین اما از نظر ساختاری، دست‌نخورده باقی ماند اما وارد یک زاویهٔ فرود ثابت اما سریع و کنترل‌نشده شد و سقوط کرد. امدادگران، چهار سرنشین را که به‌شدت مجروح شده بودند در ایلیوشین پیدا کردند، اما همهٔ آن‌ها بلافاصله جان باختند. دو مسافر از پرواز عربستان سعودی که هنوز بر رود صندلی‌های خود نشسته بودند، در ابتدا از این سانحه جان سالم به‌در بردند، اما اندکی بعد، بر اثر جراحات داخلی، جان خود را از دست دادند.[۴] در نهایت، تمامی ۳۱۲ سرنشین پرواز سعودی و تمامی ۳۷ سرنشین پرواز قزاقستان، کشته شدند.

منابع[ویرایش]

  1. "India air safety profile". Aviation Safety Network. Archived from the original on 27 May 2014. Retrieved 10 April 2014.
  2. «WashingtonPost.com:». www.washingtonpost.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۱۵.
  3. «Two Airliners Collide in Midair, Killing All 351 Aboard in India - The New York Times». web.archive.org. ۲۰۱۴-۰۳-۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۱۵.
  4. Job, Macarthur (November–December 2006), "Mid-Air Disasters" (PDF), Flight Safety Australia: 42, archived from the original (PDF) on 30 October 2008, retrieved 10 September 2009

پیوند به بیرون[ویرایش]

تصاویر بیرونی
Pre-Crash photos of the two airliners at Airliners.net