سامره رضایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سامره رضایی
زادهٔ۱۳۶۴ (۳۹ سال)
تهران
محل زندگیایران [۱]
ملیتافغانستانی
تحصیلاتکارشناسی‌ارشد رشته سینما از دانشگاه تهران
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهکارگردانی، مستندسازی، نویسندگی

سامره رضایی بازیگر و مستند‌ساز افغانستانی است که در ایران متولد شده و دوره‌های بازیگری را در کلاس‌های آزاد گذرانده است و تحصیلات خود را در رشته تئاتر و سینما تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه داده است.[۲][۳][۴]

زندگی نامه[ویرایش]

سامره رضایی متولد ۱۳۶۴ هجری خورشیدی، از پدر و مادری افغان در تهران است. از نوجوانی و اوایل دهه هشتاد شمسی حرفه بازیگری را از بازیگری تئاتر شروع کرد و فارغ‌التحصیل کارشناسی بازیگری در سال ۱۳۸۸ و کارشناسی‌ارشد کارگردانی سینما در سال ۱۳۹۳ هر دو از دانشگاه تهران است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان، با اشاره به آغاز فعالیت‌های هنریش در عرصه سینما گفت: قوس سال ۷۹ ، شهرداری تهران دوره کلاس‌های بازیگری را توسط اساتید دانشگاه غیر انتفاعی سوره برگزار کرد و من در این دوره‌ها شرکت کردم. اساتیدی از جمله «اصغر همت»، «داریوش ارجمند» و جمعی از پیشکسوتان سینما در این دوره حضور داشتند، سال ۸۰ نیز اجرای خوبی را با «شکرخدا گودرزی» داشتم.[۵][۲]

فعالیت های حرفه ای[ویرایش]

فعالیتهای تصویری او از سال ۱۳۸۴ با بازی در سریال 'بی صدا فریاد کن' به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده شروع شد. پس از آن در مجموعه‌های تلویزیونی و تله فیلم‌ها شرکت داشته است: از جمله سریال 'ساختمان ۸۵' به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده در سال ۱۳۸۸ و سریال 'راز پدر' ساخته منوچهر رمضانی (۱۳۸۶)، سریال 'تا آخر ایستاده ایم' ساخته بهنام نوروزی (۱۳۹۰) و فیلم سینمایی 'شهر فرشتگان' به کارگردانی محمد راوندی (۱۳۹۲) و‌ چند اپیزود از مجموعه 'شاید برای شما هم اتفاق بیفتد' . او همچنین به ایفای نقش در چندین نمایش از جمله 'اطلسی ها'در تئاتر شهر ، 'کلفت ها' در سالن نیاوران و 'اودیپ' به کارگردانی فابریس نیکوت در سالن اودیتوریوم تئاتر پاریس پرداخت. وی همچنین در نمایش‌های «درخیابان‌های سرد شب»، «وحشی»، «یک خورشید مهربان با دو تا موش نادان» و چند نمایش دیگر به عنوان بازیگر حضور داشته است. وی در نمایش در میان آبها، علاوه بر نویسندگی، کارگردانی به بازیگری نیز پرداخته است.[۶] در این نمایش به چرایی مهاجرت نسل جوان پرداخته می شود که مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.[۷][۸] این نمایش روایت مستندی است الهام گرفته از زندگی سامره و مجتبی برادرش و هزاران مهاجر افغان دیگر که در ایران متولد شده اند ولی نه شهروند ایران محسوب می شوند، نه افغانستان و نه هیچ جای دیگر. پدر و مادر آنها چهل سال پیش به ایران مهاجرت کرده اند و بعد از گذشت چهار دهه فرزندانشان هیچ آینده روشنی در پیش رو ندارند و به ناگزیر برای زندگی بهتر، تنها راه ممکن را انتخاب می کنند: مهاجرت قاچاق به اروپا. آنها خود را به دست آب ها می سپارند، آبهای سهمگین دریای مدیترانه … این نمایش قصه جدایی هاست، جدایی فرزند از مادر، خواهر از برادر، قصه رفتن، خود را سپردن به اعماق اقیانوس یا مرگ یا زندگی بهتر در جایی در سرزمینی دیگر … [۹][۱۰][۳][۱۱].

فیلم «من یک بازیگر شادم» ساخته این مستندساز افغانستانی، در سال ۱۳۹۴ است[۱۲] که در جشنواره فیلم سینما حقیقت به نمایش در‌آمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.[۸] این فیلم همچنین در جشنواره های مختلف دیگری اکران‌های موفق داشته است. فرشته حسینی نخستین‌بار با بازی در همین فیلم جلوی دوربین رفت.[۱۳][۱۴] در جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات، جایزه بهترین فیلم مستند به این فیلم تعلق گرفت.[۱۵][۱۶][۵] والریو کاروسو از پایگاه سینمای اروپا در حاشیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با سامره رضایی در مورد فیلم هایش و نیز سینمای ایران گفتگو کرده است.[۱۷][۱۸][۱۹]

سامره رضایی علاوه بر این فعالیت‌ها در زمینه آموزش بازیگری نیز فعالیت های گسترده ای داشته است و با تأسیس کارگاه بازیگری به آموزش هنر بازیگری به کودکان و نوجوانان افغانستانی می‌پردازد. وی معتقد است که آموزش اصول بازیگری باید به دور از هر گونه کار اقتصادی و تجارتی باشد و هنرجویان بازیگری باید در کنار تحصیلات آکادمیک از آموزش صحیح بهره ببرند.[۳] وی نسبت به برخی فیلم های مربوط به افغانستان انتقاد دارد و به ویژه در مورد دو فیلم خاص در جشنواره فیلم حقیقت می گوید آیا نمی توان حضور این دو فیلم بد و دروغین را در جشنواره‌ای که نامش «حقیقت» است برخوردی نژادپرستانه از سوی این رویداد هنری نسبت به مهاجران دانست![۲۰]

سامره رضایی در گفتگو با پایگاه خبری جماران از عملکرد طالبان و خصوصا در رابطه با وضعیت زنان، هنر و فعالیت های خبری و رسانه ای ابراز نگرانی می کند و خواهان توجه جامعه جهانی و دولت ایران می خواهد که در مقابل طالبان از جبهه مقاومت حمایت کنند و از به رسمیت شناختن طالبان اجتناب کنند.[۲۱]

منابع[ویرایش]

  1. http://zendegisalam.khorasannews.com/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=88008. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «'من یک بازیگر شادم' در آپارات». BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۰۷-۳۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «داستان‌های تلخ مهاجرت». روزنامه دنیای اقتصاد. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  4. «سامره رضایی - بیوگرافی سامره رضایی». moshakhasat.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «چهره های نقش آفرین مهاجرت». مجله دوربین. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  6. ""Among Waters" on Afghan refugees on stage in Tehran". Tehran Times (به انگلیسی). 2019-07-22. Retrieved 2021-09-24.
  7. «کارگردان افغانستانی‌ متولد ایران: ما به هیچ خاکی تعلق نداریم». PANA.IR. ۲۰۱۹-۰۸-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «سینماگران استثنایی؛ معرفی ۱۰ بانوی موفق سینمای افغانستان». آوا پرس | اخبار لحظه ای افغانستان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  9. info@theater.ir. «در گفت و گو با سامره رضایی مطرح شد؛ / تماشاگران «درمیان آب ها» را پسندیدند». ایران تئاتر. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  10. «چرایی مهاجرت نسل جوان / روایت سامره رضایی از نمایش "در میان آب‌ها"». خبرگزاری هنر ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  11. ««در میان آب ها» به تئاتر شهر رسید/ قصه مهاجران افغانستانی». خبرگزاری صبا | آخرین اخبار فرهنگ و هنر. ۲۰۱۹-۰۷-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  12. ""I Am a Happy Actress" reviewed at Tehran institute". Tehran Times (به انگلیسی). 2019-06-30. Retrieved 2021-09-24.
  13. «آشنایی با ستاره‌های افغانستانی هنر در ایران». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۰۷-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  14. «در مورد فرشته حسینی در فرارو بیشتر بخوانید». فرارو. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  15. «راهِ ابریشم - جشنواره بین‌المللی فیلم" زنان - هرات" در کابل». ار.اف.ای - RFI. ۲۰۱۶-۱۰-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  16. «آرمان شهر | OPEN ASIA-Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات در کابل». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  17. "Samereh Rezaie • Actress and director of I'm a Happy Actress". Cineuropa - the best of european cinema (به انگلیسی). Retrieved 2021-09-24.
  18. «نقش سینما در زندگی مهاجران از نگاه فیلمساز افغانستانی‌ زاده ایران». همشهری آنلاین. ۲۰۱۹-۰۶-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  19. «سامره رضایی بازیگر زن افغان در تهران». فرانگر. ۲۰۱۹-۰۶-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  20. کریمی، ابراهیم. «اعتراض بازیگر و مستندساز افغانستانی به دو فیلم ایرانی : تحقیر شدیم! | خبرگزاری شیعیان افغانستان | Afghanistan - Shia News Agency». دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.
  21. «سامره رضایی، کارگردان افغانستانی در گفتگو با جماران». پایگاه خبری جماران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۴.