سازمان بازیافت و ایمنی هسته‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان بازیافت و ایمنی هسته‌ای
Säteilyturvakeskus
Strålsäkerhetscentralen
سازمان دید کلی
بنیان‌گذاری۱۹۵۸
سازمان پیشین
  • گروه فیزیک رادیویی (SFL)
حوزهٔ قدرتفنلاند
ستادهلسینکی، فنلاند
کارکنانتقریباً ۳۷۰
سازمان بالادستوزارت امور اجتماعی و بهداشت
وبگاه

سازمان بازیافت و ایمنی هسته‌ای (فنلاندی: Säteilyturvakeskus) که اغلب به عنوان مخفف STUK نیز شناخته می‌شود، یک سازمان دولتی است که وظیفه آن ایمنی هسته‌ای و مانیتورینگ تشعشع در فنلاند است.[۱] این آژانس بخشی از وزارت امور اجتماعی و بهداشت است. هنگامی که STUK در سال ۱۹۵۸ تأسیس شد، برای اولین بار موظف شد از تجهیزات دارای تشعشع مورد استفاده در بیمارستان‌ها بازرسی کند.[۲]

این سازمان همچنین یک سازمان علمی پژوهشی و آموزشی است که در زمینه ماهیت، تأثیرات و اثرات مضر بازیافت تحقیق می‌کند. آژانس در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۵۰ نفر کارمند داشت و توسط ترو واریورانتا مدیریت می‌شد.

این سازمان در همکاری با اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای نزدیک، و همچنین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل (IAEA) همراه با کمیسیون بین‌المللی حفاظت رادیولوژی همکاری می‌کند (ICRP).

رئیس[ویرایش]

رئیس ادارهٔ ایمنی هسته ای یوکا لاکسونن در سالهای ۱۹۹۷–۲۰۱۲، ترو واریورانتا در سال ۲۰۱۳، و در حال حاضر پتری تیپانا است.

ترو واریورانتا به عنوان ناظر اصلی جدید سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. وی در ۱۱ مه ۲۰۱۸ بطور ناگهانی از این سمت استعفا داد.[۳][۴][۵][۶][۷]

رئیس ادارهٔ ایمنی هسته ای، یوکا لاکسونن، بلافاصله پس از بازنشستگی روساتوم معاون رئیس بخش خارجی به این سمت گمارده شد. این موضوع مورد انتقاد قرار گرفت اما بنا به گزارش رسانه‌ها هیچ فرمانی برای جلوگیری از آن وجود نداشت. در فوریه ۲۰۱۳ او بیانیه‌هایی را در مورد نیروگاه هسته ای بالقوه فنووئیما در پایهایوکی صادر کرد.[۸] پروژه نیروگاه هسته ای فنووئیما یک پروژه مورد مناقشه است. هیدی هاوتلا در ماه فوریه ۲۰۱۳ درخواست جدیدی را برای مجلس ارائه کرد زیرا EOn مشارکت خود را با ۳۴ درصد مالکیت لغو کرد.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. Energy Policies of Iea Countries Finland: 2007 Organisation for Economic Co-Operation and Development Staff, International Energy Agency – 2008 – Page 21 "The Radiation and Nuclear Safety Authority, STUK, under the Ministry of Social Affairs and Health, sets the regulations ..."
  2. STUK – history بایگانی‌شده در ۲۰۱۳-۰۳-۰۷ توسط Wayback Machine
  3. Editorial، Reuters. «U.N. nuclear watchdog's inspections chief quits suddenly» (به انگلیسی). U.S. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۱۲.
  4. «مدیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استعفا کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۱۲.
  5. «استعفای غیرمنتظره رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی». euronews. ۲۰۱۸-۰۵-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۱۲.
  6. «رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استعفا کرد» (به انگلیسی). BBC Persian. ۲۰۱۸-۰۵-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۱۲.
  7. (www.dw.com)، Deutsche Welle. «استعفای ناگهانی رئیس بازرسان آژانس انرژی اتمی | DW | 11.05.2018». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۱۲.
  8. Fennovoima mulls Russian contractor for nuclear plant
  9. Ydinvoimalan luvista uusi riita Helsingin Sanomat 26.2.2013 A6

پیوند به بیرون[ویرایش]