زهرا آیت‌اللهی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زهرا آیت‌اللهی فعال اصولگرا، رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و از اعضای حقوقی پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی است.[۱][۲] این نهاد سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کلان در مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان و ایجاد هماهنگی‌های لازم در این امور را بر عهده دارد.[۳] او مدیریت گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی -وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها- را برعهده دارد.

یادداشت آیت‌اللهی در روزنامه کیهان مورخه سوم دی ۱۳۹۶ در مخالفت با لایحه منع خشونت علیه زنان توجه گسترده‌ای را برانگیخت.[۴] این لایحه برای تصویب در مجلس از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تهیه شده‌است.[۵] به اعتقاد او دفاع از زنان کار مردان محرم آنهاست و این لایحه باعث بازداشتن مردان از ازدواج و خشونت علیه مردان می‌شود.[۳] به اعتقاد او این لایحه خانواده را تبدیل به یک معرکه می‌کند تا زنان از مسئولیت‌هایشان فرار کرده و مردان از جایگاه اصلی خود -مدیریت خانواده- به اعتقاد او جابجا شوند. او این لایحه را باعث دفاع از زنان روسپی به جای زنان عفیف و مظلوم دانسته‌است.[۶]

پدر آیت‌اللهی روحانی و از شاگردان آیت‌الله خمینی بود ولی تحصیلات دانشگاهی نیز داشت. آیت‌اللهی ده سال در قم در حوزه تحصیل کرده و مدرک سطح سه را دریافت کرده‌است. در تهران مسؤولیت بخش خواهران نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران را بر عهده داشته‌است.[۶]

آیت‌اللهی معتقد است نباید از ازدواج افراد زیر ۱۸ سال جلوگیری کرد و این کار بر اساس شریعت اسلام حق شخصی این افراد است. او آموزش همسرداری را برای دختران واجب تر از فرمول‌های شیمی، فیزیک و ریاضی دانسته‌است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی». - شورای عالی انقلاب فرهنگی. بایگانی‌شده از اصلی در 18 اكتبر 2018. دریافت‌شده در 2017-12-27. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «زهرا آیت‌اللهی بالاخره رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان شد». Khabaronline News Agency. ۲۰۱۷-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۲۷.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «روزنامه شرق 96/10/6: این لایحه مردان را از ازدواج فراری می‌دهد». magiran.com. ۲۰۱۷-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۲۷.
  4. مجد، رویا کریمی (۲۰۱۷-۱۲-۲۶). «یک نماینده مجلس: مخالفت با لایحه منع خشونت علیه زنان، ناشی از تفکرات سیاسی است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۲۷.
  5. https://www.jamaran.ir/بخش-بازنشر-59/823136-زهرا-آیت-اللهی-این-لایحه-حمایت-از-زنان-روسپی-است-سلحشوری-آیا-پدری-که-دخترش-را-مجبور-به-روسپی-گری-می-کند-حامی-خانواده-است
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «'زنان علیه زنان'؛ لایحه منع خشونت و تزلزل جایگاه 'رئیس خانواده'». BBC Persian. ۲۰۱۷-۱۲-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۲۷.
  7. «آیت‌الهی: آموزش همسرداری برای دختران مهمتر از یادگیری فیزیک و شیمی است». رادیو زمانه. ۲۰۱۷-۰۱-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۲۷.