زریبار (مجله)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زریبار
سردبیرمسعود بیننده
بسامدفصل‌نامه
بنیان‌گذارعادل محمدپور
نخستین شمارهاردیبهشت ۱۳۷۶
آخرین شمارهدی ۱۳۹۴
کشورایران
مستقر درمریوان
زبانکُردی-فارسی

زریبار (به کُردی: زرێبار) فصل‌نامه‌ای فرهنگی، ادبی، اجتماعی بود که با روش تحلیلی-پژوهشی به صورت دوزبانۀ کُردی-فارسی در شهر مریوان به چاپ می‌رسید.[۱] انتشار این فصلنامه به مدت نزدیک به ۱۹ سال از ۱۳۷۶[۲] تا ۱۳۹۴[۳] ادامه داشت. صاحب امتیاز و مدیر مسئول این فصلنامه عادل محمدپور بود و سردبیری آن را مسعود بیننده بر عهده داشت.[۴] نخستین شمارۀ فصلنامۀ زریبار در اردیبهشت ۱۳۷۶ منتشر شد.[۲]

توقیف نشریه[ویرایش]

در زمستان ۱۳۹۴ و در زمان حملۀ‌ داعش به کردستان سوریه و عراق، مقاله‌ای با عنوان «پیوند و عصبیت ناسیونالیست عربی و عربیت و اسلام از قریش تا ظهور داعش» به قلم «زکریا قادری» در شمارۀ ۸۷-۸۸ این فصل‎نامه به چاپ رسید. به دنبال انتشار این شماره امام جمعۀ مریوان در خطبه‌های نماز جمعۀ این شهر مدعی توهین این فصلنامه به پیامبر اسلام شد و از مسئولان جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد مسئولان این نشریه را مورد پیگرد قرار دهند. به دنبال آن ادارۀ‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مریوان و نیز فرمانداری مریوان از این نشریه شکایت کردند و هیأت نظارت بر مطبوعات نیز حکم توقیف فصلنامۀ زریبار و پیگرد مسئولان آن را صادر کرد.[۵] این در حالی بود که تحریریۀ نشریۀ زریبار بعد از این ماجرا با انتشار بیانیه‌ای از طریق سایت “زریوار خبر” به صورت رسمی از اسلامگراها و مردم مسلمان به خاطر انتشار این مقاله عذرخواهی کرده‌بود. زکریا قادری، نویسندۀ این مقاله استاد سابق علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه -واحد علوم و تحقیقات- بود که با فشار ادارۀ‌ اطلاعات کرمانشاه و حراست دانشگاه از ادامۀ تدریس در این دانشگاه محروم شده‌بود.[۳] [۶] جلسۀ رسیدگی به اتهامات پروندۀ فصل‎نامۀ زیبار قرار بود روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ در شعبۀ اول دادگاه کیفری سنندج برگزار شود که به دلیل عدم حضور اکثریت اعضای هیأت منصفۀ مطبوعات برگزار نشد.[۷] [۸] [۹]

منابع[ویرایش]

  1. راسخون: فصلنامۀ زريبار، نوشته‌شده در ۷ مهر ۱۳۸۸؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ مگ‌ایران: درباره نشریه: زریبار، نوشته‌شده در ۱۲ خرداد ۱۳۹۳؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ملیون: شکایت از یک نشریه به دلیل مقالۀ انتقادی درباره اسلام در مریوان، نوشته‌شده در ۲۱ دی ۱۳۹۴؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  4. پایگاه جامع علوم انسانی: زریبار؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  5. آسوی روژهلات: شکایت فرماندار و ارشاد مریوان از فصلنامۀ زریبار، نوشته‌شده در ۲۸ آذر ۱۳۹۴؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  6. ایران‌وایر: جلسۀ رسیدگی به پروندۀ فصل‎نامۀ زریبار به روزهای آتی موکول شد، نوشته‌شده در ۲۹ خرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  7. ارگان خبری مجموعۀ‌ فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا): جلسۀ رسیدگی به پروندۀ «فصلنامۀ زریبار» به روزهای آتی موکول شد، نوشته‌شده در ۲۹ خرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  8. کُردستان و کُرد: رسیدگی به پروندۀ «فصلنامۀ زریبار»، نوشته‌شده در ۲۹ خرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.
  9. خبرنگاری جرم نیست: جلسۀ رسیدگی به پروندۀ فصل‎نامۀ زریبار به روزهای آتی موکول شد، نوشته‌شده در ۲۹ خرداد ۱۳۹۸؛ بازدید در ۱۴ فروردین ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]