زرنق (تبریز)

مختصات: ۳۷°۵۸′۵۲″ شمالی ۴۶°۲۵′۴۹″ شرقی / ۳۷٫۹۸۱۱۱°شمالی ۴۶٫۴۳۰۲۸°شرقی / 37.98111; 46.43028
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زرنق (تبریز)
زرنق
village
زرنق (تبریز) در ایران واقع شده
زرنق (تبریز)
زرنق (تبریز)
مختصات: ۳۷°۵۸′۵۲″ شمالی ۴۶°۲۵′۴۹″ شرقی / ۳۷٫۹۸۱۱۱°شمالی ۴۶٫۴۳۰۲۸°شرقی / 37.98111; 46.43028
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان تبریز
بخش (تقسیمات کشوری)بخش باسمنج شهرستان تبریز
تقسیمات کشوری در ایراندهستان مهران رود
جمعیت
 (۲۰۲۱)
 • کل۹۰۵۶
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

زرنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده‌است.

آینده نزدیک زرنق[ویرایش]

این روستا در زمینهایی پربار و زیبا قرار گرفته و همواره با تمیزی و آبادی بالا مورد توجه واقع می‌شود. از آنجا که روستای زرنق به شهرک خاوران پیوسته، بزودی به عنوان یک منطقه فاخر به شمار خواهد رفت و لقب روستایی برای همیشه از بین خواهد رفت

روستای زرنق محل قرارگاه فعالیت‌های گردشگری در اطراف است. با بهره‌برداری از شهرک خاوران، منطقه رونق عمده‌ای یافته و به یک مجتمع توریستی متمایز و جذاب تبدیل خواهد شد. در این مجتمع بومگردی و تفریحی می‌توان علاوه بر برگزاری مراسمات مختلف، امکانات رفاهی و خدمات متنوعی را برای سفرها و مسافرت‌ها ارائه داد. با ایجاد امکانات گردشگری متنوع و منحصر به فرد، روستای زرنق در تمام فصول سال، جاذبه اصلی برای گردشگران خواهد بود.

میزبانی شهرک خاوران[ویرایش]

علاوه بر این، روستای زرنق میزبان شهرک خاوران است که در منطقه زرنق واقع شده است. این شهرک دارای زمین‌های وسیعی است که به ساخت و ساز مسکونی و تجاری اختصاص داده شده است. ساکنان و بازدیدکنندگان پروژه‌ها و املاک مختلف در این شهرک می‌توانند از امکانات و خدمات زندگی راحتی بهره‌مند شوند.

میراث[ویرایش]

کل شهرک خاوران در زمینهای این روستا واقع شده‌است. آرامگاه شیخ پیری در روستای زرنق قرار دارد.روستای زرنق یکی از آبادترین و تمیزترین روستاها در اطراف منطقه باسمنج است و طبق آمار پس از بهره برداری شهرک خاوران ، روستای زرنق نیز به شهرک خاوران ملحق شده ، و به باشکوه ترین منطقه تبدیل خواهد شد و لقب روستایی این روستا برای همیشه حذف خواهد شد . درحال حاضر هم لقب روستایی تقریبا به علت آبادی و ویلایی بودن حذف شده است.

امکانات[ویرایش]

بیمارستان بزرگ کودکان تبریز (زهرا مردانی آذر ) و بیمارستان چشم پزشکی تبریز ( نیمه کاره )نیز در زرنق ساخته شده است تمامی شهرک خاوران در زمین های زرنق قرار دارند.روستای زرنق با جمعیت بیش از ۳۰۰۰ نفر،فاقد اتوبوس عمومی یا حتی ون برای حمل و نقل است و ساکنین برای رفت و آمد به شهر مجبور به پرداخت هزینه زیادی هستند.

سنگ های شیر[ویرایش]

از دیگر آثار تاریخی زرنق میتوان به سنگ های شیر تاریخی که حاصل تراشیده دست انسان است نام برد ، که هم اکنون در درب های ورودی موزه بزرگ تبریز قرار داده شده اند.

تقسیمات[ویرایش]

پس از یک دعوای بزرگ در روستای زرنق که بزرگترین دعوای روستایی نام گرفته است ، زرنق به دو بخش تقسیم شد .دو مسجد پس از دعوا در زرنق ایجاد شد که مسجد جامع اولین و قدیمی ترین مسجد است که در سال ۱۳۶۵ تخریب و بازسازی شد.و مسجد امیرالموئمنین(ع) نیز دومین مسجد زرنق محسوب میشود که پس از دعوا توسط خانواده (عهدنو) ایجاد شد که پس از مسجد جامع ساخته شده است و در سال ۱۳۸۹ تخریب و بازسازی کردند که این مسجد بزرگترین مسجد زرنق است.

جنگ تحمیلی[ویرایش]

در جنگ تحمیلی زرنق ۳ شهید داده است:

  • شهید محرم اکرمی
  • شهید هادی عهدنو
  • گمنام

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

ن گویان)