دونالد اسپاتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دونالد اسپاتو
زادهٔ۲۸ ژوئن ۱۹۴۱
نیو راشل، نیویورک، ایالات متحده[۱]
درگذشت۱۱ فوریهٔ ۲۰۲۳ (۸۱ سال)
کویه، دانمارک
تحصیلاتکالج آیونا (لیسانس، ۱۹۶۳)؛ دانشگاه فوردهام (فوق لیسانس، ۱۹۶۶؛ پی‌اچ‌دی، ۱۹۷۰)[۱]
پیشهزندگی‌نامه‌نویس
تلویزیوندختر (۲۰۱۲)
همسر(ها)اوله فلمینگ لارسن[۲]

دونالد اسپاتو (۲۸ ژوئن ۱۹۴۱ – ۱۱ فوریهٔ ۲۰۲۳) زندگی‌نامه‌نویس و الهی‌دان آمریکایی بود. او بیشتر به‌واسطهٔ زندگی‌نامه‌های پرفروش از اهالی دنیای سینما و تئاتر، و نیز کتاب‌هایش در زمینهٔ الهیات و معنویت شناخته می‌شد.

اسپاتو در مجموع ۲۹ کتاب نوشته‌است،[۲] که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به زندگی‌نامهٔ آلفرد هیچکاک، لارنس اولیویه، تنسی ویلیامز، اینگرید برگمن، جیمز دین، الیزابت تیلور، گریس کلی، مارلنه دیتریش، مریلین مونرو، آدری هپبورن و آلن بیتس اشاره کرد. فیلم تلویزیونی دختر (۲۰۱۲) پخش‌شده از بی‌بی‌سی/اچ‌بی‌او، دربارهٔ تجربه تیپی هدرن در طول فیلمبرداری فیلم پرندگان (۱۹۶۳)، تا حدی بر اساس زندگی‌نامهٔ هیچکاک اثر اسپاتو ساخته شده‌است.

اسپاتو همچنین گزارش‌هایی زندگی‌نامه‌ای از خاندان وینزر از دوران ویکتوریا تا دایانا، شاهدخت ولز، و شخصیت‌های مذهبی مانند عیسی، سنت جوآن آرک، و سنت فرانسیس آسیزی نوشته‌است که دومی توسط فیث اند ولیو میدیا برای ساخت یک برنامهٔ تلویزیونی مورد اقتباس قرار گرفته‌است.[۳][۴]

سنین جوانی و تحصیل[ویرایش]

اسپاتو که اهل نیو روشل، نیویورک است، در سال ۱۹۵۹ از مدرسه مقدماتی آیونا فارغ‌التحصیل شد و در سال ۱۹۶۳ مدرک لیسانس خود را از کالج آیونا و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰ از دانشگاه فوردهام دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، آکادمی دانشگاه هنر (سانفرانسیسکو) به پاس کمک‌های او به ادبیات و آموزش، دکترای افتخاری را به او اعطا کرد.[۱]

حرفه[ویرایش]

تدریس[ویرایش]

اسپاتو به تدریس الهیات، عرفان مسیحی و ادبیات کتاب مقدس در دانشگاه فیرفیلد و کالج نیو روشل پرداخت و بعداً از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۶ مطالعات فیلم را در مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی تدریس کرد. او از سال ۱۹۸۷ در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تدریس مشغول شد. علاوه بر این، او از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶ مدرس مدعو در انستیتوی فیلم بریتانیا و تئاتر ملی در لندن بود[۱] و از سال ۲۰۰۳ به‌عنوان مدرس مدعو در مؤسسهٔ فیلم دانمارکی در کپنهاگ مشغول به کار بوده‌است.

بازخوردها[ویرایش]

در سال ۱۹۹۲، پابلیشرز ویکلی زندگی‌نامهٔ لارنس اولیویه اثر اسپاتو را «یک زندگی‌نامهٔ باشکوه و تکان‌دهنده که شایستهٔ موضوع اصلی آن است» نامید.[۵] مایکل کاونی، با مروری بر زندگی‌نامهٔ آلن بیتس در سال ۲۰۰۷ در گاردین، او را به‌عنوان «یک شایعه‌فروش شبه‌آکادمیک آمریکایی» توصیف کرد که «کتاب‌های جذاب و معتبری تولید کرده‌است…»[۶] بری فورشاو در تایمز نوشته‌است که اسپاتو «یکی از زیرک‌ترین زندگی‌نامه‌نویسان است، مردی که دیدگاه او در مورد موضوعاتش همیشه برنده است.»[۷]

زندگی شخصی و مرگ[ویرایش]

اسپاتو آشکارا همجنسگرا بود و با همسرش، اوله فلمینگ لارسن، در نزدیکی کپنهاگ، دانمارک زندگی می‌کرد.[۲][۸]

اسپاتو در ۱۱ فوریهٔ ۲۰۲۳ در سن ۸۱ سالگی بر اثر خونریزی مغزی در کویه درگذشت.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ "Finding Aid for the Donald Spoto Papers, ca. 1940–1988", Online Archive of California. Accessed 17 September 2007.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Donald Spoto", Penguin Random House.
  3. Biography of Donald Spoto بایگانی‌شده در اکتبر ۲۶, ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine.
  4. Reluctant Saint: Francis of Assisi بایگانی‌شده در اکتبر ۱, ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine Home page, accessed 17 September 2007.
  5. "Laurence Olivier: A Biography ", Publishers Weekly, February 3, 1992.
  6. Coveney, Michael (June 16, 2007). "Guilty Secrets", The Guardian.
  7. Forshaw, Barry (May 28, 2009). "High Society: Grace Kelly and Hollywood by Donald Spoto". The Times.
  8. Spoto, Donald (2009). High Society: The Life of Grace Kelly. New York: Harmony Books. pp. xiii. ISBN 978-0-307-39561-0.
  9. "Donald Spoto, Biographer of Hitchcock and Many More, Dies at 81". The New York Times. Retrieved February 17, 2023.