دریاچه ناکورو

مختصات: ۰°۲۲′ جنوبی ۳۶°۰۵′ شرقی / ۰٫۳۶۷°جنوبی ۳۶٫۰۸۳°شرقی / -0.367; 36.083
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Lake Nakuru
View of lake from Baboon cliff
Location of lake in Kenya
Location of lake in Kenya
Lake Nakuru
موقعیتRift valley
مختصات۰°۲۲′ جنوبی ۳۶°۰۵′ شرقی / ۰٫۳۶۷°جنوبی ۳۶٫۰۸۳°شرقی / -0.367; 36.083
گونهalkaline lake
برون‌شارش‌های کلانLake Nakuru has no outflow. No rivers or cracks flowing out of Lake Nakuru
کشورهای حوضهکنیا
مساحتِ رو۵ تا ۴۵ کیلومتر مربع (۱٫۹ تا ۱۷٫۴ مایل مربع)
میانگین ژرفا۱ فوت (۰٫۳۰ متر)
بیشترین ژرفا۶ فوت (۱٫۸ متر)
ارتفاع سطح۱٬۷۵۴ متر (۵٬۷۵۵ فوت)
یخ‌زدگیLake Nakuru is nestled in the vast great Rift Valley. The lake never freezes.
تاریخ ثبت۵ ژوئن ۱۹۹۰
شماره ثبت476[۱]

دریاچه ناکورو یکی از دریاچه‌های ریفت ولی در ارتفاع ۱٬۷۵۴ متر (۵٬۷۵۵ فوت) بالاتر از سطح دریا است. در جنوب ناکورو، در دره ریفت ولی کنیا قرار دارد و توسط پارک ملی دریاچه ناکورو محافظت می‌شود.

وفور جلبک‌های دریاچه باعث جذب مقدار زیادی فلامینگو در این دریاچه می‌شود. پرندگان و حیوانات دیگری نیز مانند زگیل، بابون‌ها و سایر پستانداران بزرگ در این منطقه رشد می‌کنند. کرگدن سیاه شرقی و کرگدن سفید جنوبی نیز در این منطقه می‌زیند.

سطح دریاچه در اوایل دهه ۱۹۹۰ به‌طور چشمگیری کاهش یافت، اما از آن زمان تا حد زیادی بهبود یافته‌است. در سال ۲۰۱۳، آب دریاچه تغییراتی کرد که منجر به مهاجرت فلامینگوها به دریاچه بوگوریا برای جستجو و تأمین غذا شد.[۲] بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ مساحت دریاچه ناکورو از ۴۰ به ۶۸ کیلومتر مربع افزایش یافت.[۳] ۶۷۷ خانوار، بخش‌هایی از شهر ناکورو و مناطق پارک ملی دچار سیل شدند.[۴]

ناکورو در زبان ماسایی به معنای «غبار یا مکان غبارآلود» است. پارک ملی دریاچه ناکورو، در نزدیکی شهر ناکورو، در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد. در آغاز پارکی کوچک بود و فقط دریاچه معروف و کوهستان‌های اطراف را در بر می‌گرفت، اما از آن زمان به بعد گسترش یافته و بخش بزرگی از ساواناها را شامل می‌شود.

دریاچه ناکورو تحت کنوانسیون رامسر در مورد تالاب‌ها محافظت می‌شود.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. "Lake Nakuru". کنوانسیون رامسر Sites Information Service. Retrieved 25 April 2018.
  2. "Lake Nakuru water levels rise as flamingoes move to Lake Bogoria". Archived from the original on 2014-05-29. Retrieved 2014-05-29.
  3. Tobiko, Keriako (2021). "Rising Water Levels in Kenya's Rift Valley Lakes, Turkwel Gorge Dam and Lake Victoria" (PDF). Archived from the original (PDF) on 28 April 2022. Retrieved 2022-03-16.
  4. Baraka, Carey (2022-03-17). "A drowning world: Kenya's quiet slide underwater". the Guardian (به انگلیسی). Retrieved 2022-03-17.
  5. "Small Grants Fund project on ecotourism potential at Kenya's Lake Nakuru". Ramsar. 2006-03-28. Retrieved 2009-11-07.