داهوییه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داهوییه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانزرند
بخشبخش مرکزی
دهستاناسلام‌آباد (زرند)
نام محلیداهو
نام‌های قدیمیده آهو
داهوییه بر ایران واقع شده‌است
داهوییه
۳۰°۴۶′۱۲″شمالی ۵۶°۴۲′۳۸″شرقی / ۳۰٫۷۶۹۹۲۴°شمالی ۵۶٫۷۱۰۴۲۵°شرقی / 30.769924; 56.710425
مردم
جمعیت۱۰۶۰ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانه10 الی 15 روز
کد آماری۱۰۲۷۹۵

داهوییه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زرند در استان کرمان ایران است

اتفاقات این روستا: در تاریخ 83/12/3 ساعت 5:55 زلزله ای به بزرگی 6/8 ریشتر روستای داهوییه و سایر روستا ها و شهر های مجاور مثل زرند،اسلام آباد،گیسک و... را لرزاند و کشته های زیادی داد

آمار کشتگان زلزله سال 83 روستای داهوییه 159 نفر بوده است.

دوباره در تاریخ 94/05/8 در اثر بارندگی زیاد در کوهستان های اطراف روستا سیل بزرگی وارد روستا شد ولی خوشبختانه وارد منطقه مسکونی روستا نشد و فقط خساراتی به دام ها و و زمین های کشاورزی و باغ ها وارد کرد.

نام خانوادگی اکثر اهالی روستا عرب پور می باشد، البته نام های خانوادگی باقری،مهدوی،عبدالعلی زاده و اکبری نیز در این روستا وجود دارد که اصیل هستند.

از ریشه نژادی و تاریخی اهالی روستا اطلاعات موثقی در دسترس نیست اما در برخی از منابع اینگونه قید شده که در سده های گذشته افرادی از قوم عرب خرمشهر به استان فارس و سپس به این منطقه کوچ کرده اند و نهایتا این روستا را تشکیل داده اند.

آب و هوای این روستا خنک و کوهستانی میباشد.

در گذشته به دلیل هم مرزی با مناطق کویری یکی از شاه راههای اصلی قاچاق مواد مخدر بوده است اما در حال حاضر امنیت کامل برقرار میباشد و یکی از مناطق تفریحی به شمار میرود.

جمعیت[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.