پیک لاین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خط پیک)
ست کامل پیک لاین

کاتتر مرکزی کاشته از راه پیرامونی که در پزشکی به آن پیک‌لاین (به انگلیسی: PICC line) گویند، یک کاتتر مرکزی است که از راه یک سیاه‌رگ غیر اصلی و بیشتر از راه یک ورید پریفرال درون بدن کاشته یا نصب می‌شود تا در تزریق طولانی‌مدت دارویی همچون شیمی‌درمانی و آنتی‌بیوتیک‌درمانی مورد استفاده قرار گیرد.[۱]

از مزایای عمده آن می‌توان به پایین آمدن خطرهای مربوط به کاتتر مرکزی که از راه ژوگولار یا وداج نصب شده و همواره ریسک پنوموتوراکس و عفونت را به‌همراه دارد اشاره نمود.

کاشت[ویرایش]

شمایی از یک PICC

پیک‌لاین در یک ورید محیطی در بازو، مانند ورید سفالیک، سیاه‌رگ باسیلیک یا ورید بازویی وارد شده، و پس از آن به سمت قلب هدایت شده در انتها درون ورید اجوف فوقانی قرار می‌گیرد. پیک‌لاین توسط پزشک، پرستار آموزش دیده یا تکنیسین رادیوگرافی و با استفاده از سونوگرافی نصب می‌گردد.

کاربرد[ویرایش]

پیک لاین می‌تواند برای درازمدت تا دوازده ماه درون بدن ماندگار باشد[۲] و از آن برای تزریق شیمی‌درمانی، تغذیه وریدی، آزمایش خون (کاتتر بزرگ‌تر از ۴ فرنچ) و غیره استفاده می‌شود.

ملاحظات پرستاری[ویرایش]

مسئولیت باز نگهداشتن کاتتر پیک و نیز پانسمان بخش خارج از بدن (اگزیت سایت) و نیز نصب پمپ تزریق و غیره بر عهده پرستار است. نکته مهم این‌که برای کنترل فشار خون از بازوی دارای پیک‌لاین استفاده نباید شود.[۳]

پانویس[ویرایش]

^ Peripherally Inserted Central Catheter

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Hoshal VL (May 1975). "Total intravenous nutrition with peripherally inserted silicone elastomer central venous catheters". Arch Surg. 110 (5): 644–6. PMID 805577.
  2. «Benefits of PICC Lines». PICC Line Nursing. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۴.
  3. U Wisconsin, Preparing and Caring بایگانی‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine, accessed July 24, 2013