خاموش‌کردن (رایانش)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از خاموش‌کردن (رایانه))

توقف[۱] (به انگلیسی: shut down) یا خاموش کردن(به انگلیسی: Power off) در رایانه به انجام تحت کنترل حذف جریان الکتریکی از اجزای اصلی آن گویند. پس از خاموش شدن، قطعاتی از رایانه همچون پردازنده، حافظه دسترسی تصادفی، دیسک‌های سخت، فاقد جریان الکتریکی می‌شوند اما امکان دارد اجزایی همچون ساعت داخلی در رایانه با جریانی ضعیف از برق، باقی بمانند.

روش انجام[ویرایش]

ویندوز[ویرایش]

نمایی از محیط خاموش کردن، بازراه‌اندازی و استندبای در ویندوز اکس‌پی

در مایکروسافت ویندوز یک رایانه یا سرور با کلیک بر روی دکمه خاموش از منوی استارت، خاموش می‌شود. که در آن منو، خاموش شدن، راه‌اندازی مجدد یا نگه داشتن در حالت استندبای موجود است. همچنین می‌توان از طریق فرمان در شل ویندوز دستور خاموش شدن به رایانه را وارد کنیم، برای این کار، shutdown.exe یک دستور برای خاموش کردن می‌باشد.

او اس ده[ویرایش]

در مک اواس ایکس از منوی اپل، و گزینش Shutdown می‌توان، رایانه را خاموش کرد.

یونیکس و لینوکس[ویرایش]

در یونیکس و لینوکس فرمان shutdown، برای خاموش کردن یا بازراه‌اندازی رایانه انجام می‌شود و فقط کاربران ممتاز می‌توانند رایانه را این‌گونه خاموش نمایند.

منابع[ویرایش]

  1. «توقف» [رایانه و فنّاوری اطلاعات] هم‌ارزِ «shut down»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر چهارم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۵۹-۱ (ذیل سرواژهٔ توقف)