حلاه (فجیره)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حلاه (در عربی: الَحلاة ) روستایی است کوهستانی، در کنارهٔ دره (وادی حام) و در پایهٔ زنجیرهٔ کوه حجر واقع شده‌است، و از توابع شهر دبا الفجیره از توابع امارت فجیره از امارات هفتگانه دولت امارات متحده عربی و در شبه جزیره عربستان واقع شده‌است.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت آن ۱۷۶ نفر (۱۱ خانوار) می‌باشند که از اهل سنت و مالکی مذهب هستند. حلاه روستایی است کوهستانی ودارای آب و هوای معتدل است، تقریباً در بیشتر روزهای سال کوه‌های اطراف روستا سرسبز است.

باران موسمی[ویرایش]

در این منطقه حتی در روزهای تابستان نیز باران می‌بارد، این باران موسمی در لهجهٔ محلی اماراتی به ( امطار الروایحة ) معروف است. بارش باران در این موسم و در این منطقهٔ کوهستانی و در فصل گرما نقش مؤثری روی درختان فواکه وباغ‌ها دارد وبر رشد آن‌ها می‌افزاید. جنگلهای انبوه از درخت‌های کوهستانی مانند کُنار، کُور و سمر، سلم، کِرت و کُوهِنگ اطراف روستا احاطه نموده‌است.

پیشه[ویرایش]

باضافهٔ کشاورزی و دامپروی و دامداری، عده‌ای از ساکنان نیز صنایع دستی مانند: خنجر سازی، کوزه گری پیشه گرفته‌اند.

منابع[ویرایش]

  • دکتر: المجد، کمال، احمد، (دولة الامارات العربیة المتحدة، دراسة مسحیة شاملة) .، شرکه المصریة للطباعة والنشر: قاهره، چاپ اول، انتشار سال ۱۹۷۸ میلادی. به (عربی).
  • محمدیان، کوخردی، محمد، “ (الإمارات عبر التاریخ) “، ج۱. سال انتشار ۲۰۰۸ میلادی به (عربی).
  • دکتر:ادوارد، هندرسون، “ (ذکریات عن دولة الإمارات و سلطنة عمان) “، چاپ موتیف ایت للنشر، مطبعة راشد، عجمان ۱۹۸۸ میلادی.
  • رحمة، عبدالرحمن، عبدالله، «(الإمارات فی ذاکرة أبنائها)»، جلد دوم. چاپ القراءة للجمیع للنشر والتوزیع، ابوظبی:، انتشار سال ۱۹۹۰ میلادی.