حسینیه حاج منتصر الملک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسینیه حاج منتصر الملک
نامحسینیه حاج منتصر الملک
کشورایران
استاناستان همدان
شهرستانشهرستان ملایر
اطلاعات اثر
کاربریحسینیه
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۲۵۱۱۲
تاریخ ثبت ملی۱۸ اسفند ۱۳۸۷
نمای پنجره ها از داخل
موقعیت حسینیه و بخش اندرونی و بیرونی خانه منتصر الملک

حسینیه حاج منتصر الملک که بخش بیرونی خانه حاج پرویز خان ملقب به منتصر الملک میباشد.مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ملایر، بخش سامن، دهستان آورزمان، روستای آورزمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

منتصرالملک جهت سکونت و محل عبادت خود و با استفاده از الگو بناهای قاجاریه و اثرات تبعی معماری اصفهان مبادرت به ساخت مجموعه ای وابسته و بهم پیوسته شامل حیاط بیرونی – حیاط اندرونی – حیاط طویله – حیاط آشپزخانه با کلیه تجهیزات مربوط شامل یک باب حمام با سبک و سیاق حمام گنجعلی خان کرمان و چاه آب و حوض های آب در وسط حیاط ها با سنگ های تراشیده و با استفاده از لوله ای سفالین به انضمام شبستانها، و برج و بارو و خانه های کارکنان و خدمه در مجاورت بنای اصلی و با طراحی و به دست معماران چیره دست و با استفاده از آجرهای کامل 20 × 20 سانتی متر و مصالح مرغوب مانند ساروچ – آهک – گچ احداث گردیده است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.