حسن آخوندپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن آخوندپور

حسن آخوندپور در جشنواره کن 2018 - فرانسه
نام اصلی غلام‌حسن آخوندپور
زمینه فعالیت کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، فیلم‌نامه‌نویس
تولد 3 اسفند ۱۳۶۰
۴۲ سال
مشهد، خراسان
محل زندگی تهران
ملیت ایرانی
پیشه کارگردان
فرزندان میکاییل آخوندپور مهدی آخوندپور
وبگاه رسمی www.ghpour.com
صفحه در وبگاه IMDb

حسن آخوندپور (زاده ۱ دی ۱۳۶۰ در مشهد) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اهل ایران است.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

غلام‌حسن آخوندپور متولد (۱۳۶۰ در مشهد) است. ۱۱ ساله بود که برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت. نخستین فیلم کوتاه خود را در ۱۶ سالگی ساخت. در ۲۶ سالگی شرکت تولید فیلم خود در مشهد را ره‌اندازی کرد و شروع به تولید فیلم کرد. اولین سریال تلویزیونی خود، «زیر سقف آرزو» را در سال ۱۳۸۶ تهیه و کارگردانی کرد و پس از آن «روشنا» ، «ترانه پائیزی» ، «زیبا» ، «آغاز» ، «تلخ و شیرین» و «به رنگ باران» را تولید نمود. در سال ۱۳۹۰ با کارگردانی «شهری که هرگز نمی‌خوابد» پا به دنیای کارگردانی گذاشت اما ۵ سال بعد با ساخت فرشته دختر احمد و فیلم کوتاه باهر پا را فراتر از مرزهای ایران گذاشت. الهه شه‌پرست، بازیگر نقش اول فیلم فرشته دختر احمد در جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیااسپانیا کاندیدای جایزه بهترین بازیگر شد.[۲] و فیلم کوتاه باهر که موفق به حضور در بخش کرنر فستیوال کن شده بود [۳] با حضور در جشنواره فیلم‌های ایرانی - سان‌فرانسیسکو توانست جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای حسن آخوندپور و بهترین بازیگر زن برای محیا دهقانی را از آن خود کند.[۴][۵][۶] او همچنین سریال تاریخی عشق کوفی را در سال ۱۴۰۱ به سفارش سازمان هنری اوج ساخت. [۷] سریال عشق کوفی در محرم و صفر سال ۱۴۰۲ از شبکه سه سیما پخش شد که با اقبال خوبی روبرو شد. [۸] [۹][ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «گفتگو با حسن آخوندپور، کارگردان مستند «نسیان»». سینما سینما. ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  2. «بازیگر ایرانی کاندیدای بهترین بازیگر جشنواره ماربلا». بانی فیلم. ۱۳ مهر ۱۳۹۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  3. «Baher Her Mind premiered in Cannes with Iranian Actress Mahtab Keramati and Director Hassan Akhondpour». filmfestivals.com. ۲۲ مه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  4. «موفقیت فیلم کوتاه «باهر» در جشنواره فیلم‌های ایرانی «سانفرانسیسکو»». سوره سینما. ۷ مهر ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  5. «جایزه جشنواره سانفرانسیسکو به «باهر» رسید». سینما سینما. ۷ مهر ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  6. «Winners of the 2016 'Sepanta Awards». سایت رسمی جشنواره سان‌فرانسیسکو. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۱۹.
  7. ««عشق کوفی» سریال محرمی شبکه سه شد/ پخش از ۲۹ تیرماه». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۳-۰۷-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  8. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۴۰۲/۰۶/۰۳ - ۱۹:۱۲). ««عشق کوفی» پربیننده‌ترین سریال تابستانی تلویزیون شد». fa. دریافت‌شده در 2023-09-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. https://jamejamonline.ir (۱۴۰۲/۰۶/۱۱ - ۱۳:۱۴). «چرا عشق کوفی پربیننده شد؟». fa. دریافت‌شده در 2023-09-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]